Murphybländare och jordblinkers?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare knoppan
  • Startdatum Startdatum
K

knoppan

Satt och kollade i börjes-katalogen idag, och hamnade på travsidorna, och det fanns en hel del saker jag inte alls begrep mig på.
Framförallt undrar jag vad en murphybländare är och hur den används. Dom små klämmorna ser ut att vara till nå´t elektriskt, men det kan väl ändå inte vara möjligt. :eek:
Jordblinkers ser också lite skum ut. Jag antar att den ska sitta vid nackstycket, men varför :confused:
Kan nå´n av alla travmänniskor förklara?
Själv kör jag bruks, och det är ju en helt annan utrustning. :D

Sv: Murphybländare och jordblinkers?

Murphybländare är en slags skygglapp som du sätter över ena ögat. Det som ser ut som antenner används för att sätta fast den på huvudlaget.

Jordbländare sätter du fast runt nosgrimman så att det inte stänker upp så mycket grus från hästen framför.

Senast ändrad:

Jordbländaren sitter på nosen för att inte hästen ska se ner i backen och skygga för skuggor....

Det är "nos-fladder" (vad heter det officiellt?) du tänker på...

/// ghost

Jag är medveten om risken att bli utskälld nu, men om hästen går och glor i marken är det väl snarare kuskens fel.
Inget illa menat, jag bara jämför med mina arbetshästar. :angel:

Nejnej, jag tror du missuppfattar lite (och nu är jag förhoppningsvis inte lika trött...).
Jordbländare är till för att hästen inte ska skygga för skuggor. Vilka den ser oavsett vart den har huvudet. Kusken kan änna inte få hästen att blunda.

Den påverkar alltså inte hästens huvudposition, utan skymmer sikten lite för hästen.

Jahaaa,då fattar jag lite bättre. :idea:
Inte mycket till kusk som inte kan få hästen att blunda. :D
Hos oss är det jag som får blunda (och be till gud) när min store ardenner slipper dra timmer och tror att han är på Axvall. :rofl:

Murphy-bländare är ju till för att räta upp huvudet på hästen.
Om hästen hänger på vänstertömmen, sätter man en murphy på den sidan,
så att den rätar upp huvudet, det ska ju inte användas, egentligen, för att hästen skyggar för nåt på vänster sida :p
/Karro

Om hästen hänger på väntertömmen sätter du väll ändå myrphy bländarn på höger??!!

du kan ju inte sätta den på höger sidan. det ger d ju ingen effekt. ;)

En murphybländare används oftast som hjälpmedel för hästar som av någon anledning hänger på en töm eller bryter åt ena eller andra hållet.

Om hästen hänger på högertömmen (bryter åt vänster) sätts murphyn på vänster sidan, bryter den åt höger sätts den på häger sida.

Så man kan inte säga att man inte KAN sätta den på ena eller andra sidan så som jag ser det...

/// ghost

Ja, om det blir en mycket hastig uppbromsning i loppet eller kanske en olyckshändelse så har man ju tagit bort en del av hästens möjlighet att reagera själv i och med att den inte ser sulkyhjul och marken de närmaste metrarna framför sig.

I övrigt kan en del snubbla om det är en tröskel när de ska gå ut ur stallet och om det är ojämnheter i marken, så sånt får man tänka på.

Om hästen hänger på väntertömmen sätter du väll ändå myrphy bländarn på höger??!!

det beror på hur man ser det med hur hästen hänger på en töm...vissa säger att den hänger på tömen åt det håll huvudet vrids och vissa säger att den hänger på den tömm som du inte orkar hålla kvar... (lite flummigt beskrivet - men what ever:D )

men om man säger såhär - om hästen vrider huvet åt vänster så sätter du murphyn på vänster - för då tar du bort hela sikten på vänster sida - då vrider hästen huvudet till höger sida för att se det den behöver tex bakåt eller åt sidan. så då rätar den upp sig. sätter du den då poå höger sida så förvärrar du ju bara symtomen - för då vill den ju vrida huvet mer åt vänster för att se bättre..

nån som inte förstod?? :p

Om vi tar exemplet med att hästen sätter huvudet åt vänster. Om din avsikt är att rätta upp hästens huvud så fungerar det mycket bättre att sätta murphyn på höger sida. Du tar inte alls bort all syn på ett öga med en murphy, då sätter du den på tok för nära och det är inte tillåtet (i tävling) att göra ett öga oseende om hästen har full syn.

Hästen vill se var den springer, om du sätter den på höger så inskränker murphyn på hästens synfält framåt eftersom den håller huvudet snett åt vänster. Då korrigerar sig de allra flesta hästar och rättar upp huvudet för att kunna se var den springer.

Om det är bakåt hästen vill se, varför används överhuvudtaget stängt huvudlag i kombination med en murphy? Det måste ju vara helt meningslöst med ditt sätt att resonera. Och varför finns det utskurna murphy som ger hästen möjlighet att se just bakåt? Jo för att räta upp hästen, men den ska ändå se bakåt och se konkurrenter.

Det finns förvisso fall där hästen sätter huvudet snett för att den vill kolla bakåt. Det är oftast unga, lite bakrädda hästar. Vill man korrigera det snabbt är det ett bättre sätt att använda ett stängt huvudlag än murphybländare.

så har det aldrig funkat för mig å mina hästar.. fast de fukar nog olika på olika hästar som all annan utrustning. sen skrev jag inte att det var för att ta bort sikten enbart bakåt!!!! du kan ju inte mena att en murphy endast tar bort siktenbakåt?? den tar ju bort helt åt sidan och en del frammåt - och visst kan man sätta den så tight så den tar bort all frammåt - men det var inte det jag poängtrade!!
du resonerar väldigt trångsynt!!

du kan ju inte mena att en murphy endast tar bort siktenbakåt??

Läste du vad jag skrev?
Hästen vill se var den springer, om du sätter den på höger så inskränker murphyn på hästens synfält framåt eftersom den håller huvudet snett åt vänster. Då korrigerar sig de allra flesta hästar och rättar upp huvudet för att kunna se var den springer.

du resonerar väldigt trångsynt!!

Nog för att en murphy gör synfältet lite "trångt", men du får gärna utveckla hur du menar här?

om hästen hänger på vänster sätter man murphyn på höger!!!,
och detta för att om då hästen ska se ngt all åt höger sida måste den ju räta upp huvudet och alltså använda vänster öga även för att kunna se åt höger!!

så är det!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·
J
Avel I somras hade vi vårt islandssto på en stor hingststation, där hon av olika skäl blev kvar nästan hela sommaren. Hon blev handbetäckt...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: JennyD
·
T
Ridning Ibland känner jag bara för att ge upp! Speciellt efter den här hemska hemska vintern. Och för att min kropp lever sitt eget liv. För att...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: Gwaeron
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar