Murkna stockar - fostfor/annat?

mimus

Trådstartare
För ca 100%år sedan hörde jag av en gammal hästkarl att hästar som äter murkna trän och stockar kan ha fosfor brist.

Finns det någon sanning i det?
Finns det mycket fosfor i murket trä?
Kan hästar blir fosfor förgiftade?

Min ena valack har varit dåligt i helgen, tråd på hästvård.
En hypotes kan vara symptom från något han ätit.

I hagen han går ligger sedan dryga 15 år murkna stockar som jag har sågat upp för att kunna lägga ut i de andra hagarna på vintern tillsammans med sly, då de har som mest gnagbehov.

Kan det vara möjligt att han förätit sig?
Han har gått till och från i den hagen i många år.

Någon som vet eller har en tanke?

Sv: Murkna stockar - fostfor/annat?

Min häst har ingen fosforbrist (analyserad foderstat) utan snarare ett litet överskott på fosfor, hon käkar ändå murkna stockar :angel:
Ligger ett gammalt nedfallet träd i hagen som hon brukar knapra lite på.

Men så äter hon ju det mesta i växt-väg så det är kanske inte så konstigt :D

Hon har heller aldrig varit dålig, men hon är även försedd med stålmage (har ett par gånger tryckt i sig omkring 2,5 kg kraftfoder som hon INTE var van att få, utan det minsta problem.. :crazy: )

Jag har med analys sedan några år till baka.

Jag funderade på om påståendet kunde vara sant, och om det då skulle bli för mycket fosfor vilket i sig kunde leda till någon typ att reaktion/förgiftning.

Nu har jag i alla fall hägnat in där stockarna ligger, så de kan gnaga med måtta.
Shettisen som gå i samma hage, har inte reagerat.

En studie (examensarbete) jag läste från SLU om Strutsar visade att: Det är vanligt att djur som lider brist på något näringsämne äter eller tuggar på föremål och material som de vanligtvis inte skulle äta. Fosforbrist hos djur i fångenskap kan leda till tuggande på trä, ben, jord osv., s.k. ”pica” (Broom & Johnson, 1993).

Detta handlade om Strutsfåglar, men det verkar vara ganska likartat beteende ändå...

Hästar kan inte bli förgiftade av fosfor, om de inte får i sig helt enorma mängder, vilket nog inte är fallet. Det som kan hända är att de kan få en rubbad Ca/P kvot (kalcium/fosfor). Denna kvot är viktig för att ämnesomsättningen i skelettet ska fungera som den ska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka