Murade boxar? Hjelp sökes!!

Haffe

Trådstartare
Hei!
Har nå beslutit at mura boxar i stället för vanliga i träd. Men nu undrar jag vad ni har gjort? Min tanke var at bruke leca- blokk (altså dem som er 20x40(?) cm., mura i hop dessa med vit murputs utanför. Veggen blir vel upp till galret ung. 120 cm. høg. (Råd tas gärna i mot her också) Recker detta for hovspark? Hur har ni gjort! Jätte glad om jag får svar i går, typ, då vi skal forhoppningsvis börja till hälgen :angel: HJELP; HJELP, HJELP!!! Tusen takk!

Sv: Murade boxar? Hjelp sökes!!

Nej! Du måste armera annars håller det inte och hela väggen kan välta.

Är det verkligen vettigt att mura? Jag håller absolut med om att det skulle bli super snyggt, men vad händer om/när hästen sparkar? Dyra skador (och då tänker jag inte på väggen....)! Har själv funderat på detta, men hoppar nog av den anledningen...

har du en häst som sparkar i väggarna blir det snabbt håligt i väggen,är jo inte så kul när man lagt ned så mye jobb för att få det fint. tror du tjänar på trä el. betong.lycka till :)

Du måste armera ordentligt. Jag har murade 140 cm höga väggar (lecablock).
De fungerar bra och är lätta att fixa om de blir fula. Ingen av mina hästar har sparkat sönder murarna.
Eva

Har murat 1,30 höga men med betonghålsten. Jag har sett mycket sparkskador på lecablocksväggar och det var inte snyggt.
Mina väggar är armerade med dubbar mot golvet och ytterväggen. Sen är de armerade i varje lager.

Aha! Tack alla. Har pratat med muraren og han sa at det måste armeras. (altså metallstag genom blocken) Men hur gör man med betong? Hur gör man det?

Hästen märker vilka väggar som går bra att sparka på, och sparkar på de med svikt... finns det ingen sån vägg, så ger de sig på dörren istället. De allra flesta boxar har minst en hård vägg i alla fall.

Be muraren dubba från golvet också, annars kan du ha en väldigt stabil vägg men som inte är fastsatt i golvet.
Hur menar du "Men hur gör man med betong?"

Jag passar på att slänga in en fråga av eget intresse;
Vilket blir dyrast/billigast när man bygger att mura eller träväggar??
Ska själv bygga och tycker att det är snyggast med murade väggar drygt halvvägs!! Men är det ekonomiskt försvarbart??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka