Muntliga överenskommelser?

FreeLou

Trådstartare
Jag har en fundering över muntliga "avtal" eller överenskommelser. Det är nämligen så att jag under april månad gick en hundkurs och i slutet av detta fanns det platser på kommande kurser. Då sa jag att jag var intresserad av att gå och blev uppskriven på en kurs som skulle börja i juni.

Sex dagar före kursstart fick jag en kurskallelse med bifogad faktura vias mail. Jag hade då fått ändrade arbetstider och kunde inte längre medverka på kursen. Jag meddelade detta, men det fanns folk på kölista som kunde vara intresserade och hundtränaren skulle kolla med dessa.

Nu fick jag nämligen ett sms från hundtränaren som håller kursen och denne undrar om jag ska komma idag (kursen startade ikväll). Jag blev lite ställd eftersom jag meddelat att jag ej kunde komma och skrev detta till denne och frågade då även om det inte fanns någon som kunnat ta min plats? Det fanns det inte. Än så länge har vi inte kommit längre i diskussionen eftersom hon just nu håller i kursen, men nu undrar jag om jag är skyldig att betala fakturan trots att jag inte har möjlighet att gå?

Beror helt på vad de har för bestämmelser för avbokning. I vissa fall kan man inte avboka, utan är skydlig att betala för sin plats.

I det här fallet verkar du ha avbokat, gjorde du det skriftligen eller muntligen? Vad sades egentligen om ersättare, var det säkert att det var OK att avboka för att det fanns kölista?

Jag avbokade skriftligen, men det var inte säkert att det skulle finnas ersättare. Och nu gjorde det ju tyvär inte det.

Jag förstår ju att man vill ha fulla kurser och att de som ej har möjlighet att komma tyvär får bita i det sura äpplet och betala. Skillnaden här är dock att jag avbokade och fått en bekräftelse att hon sett detta. Ifall jag ändå varit skyldig att betala hade jag velat ha den informationen någonstans, men det finns inte.

Avbokning är en sak ("jag kan inte komma, bara så ni vet"). Att du inte blir ersättningsskydlig är tyvärr en helt annan.

Det är väldigt viktigt att ta reda på villkoren innan man ingår avtal, så man inte står och är betalningsskyldig för något man inte kan utnyttja, som i det här fallet.

Finns det några generella regler för detta, eller är det upp till företaget att sätta?

Nu har jag läst på hemsidan att avbokning skall ske minst en vecka före kursstart. Så då avbokadce jag för sent. Typiskt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 454
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama