Munsboroponnyer och härstamning

Pazuzu

Trådstartare
Är det ett "mission impossible" att få reda på härstamningen på alla dessa ponnyer som det står "okänd härstamning" på? Någon som lyckats få reda på något? Hur gick du i så fall till väga?

Sv: Munsboroponnyer och härstamning

Nu vet jag inte alls hur mycket sanning det ligger i följande, man ska väl iofs inte lyssna alltför mycket på vad som kommer ur tredje mans mun..

Men en kompis till mig har en superfin Munsboro som hon gärna ville veta mer om, och hon fick kontakt med nån tjej som tydligen jobbat på Irland i det stallet eller den anläggningen eller vad det nu är för nåt. Och den tjejen sade att om en ponny kom in så granskade man härstamningen, och var den "ingenting att ha" så slängde man passet och gjorde ett nytt. Och fanns det nån bra häst i stammen så behölls passet. Som sagt, kommer från en till en annan, men kanske att det kan ligga nånting i det... Vet dock ej hur de gör med de "värdelösa" passen, om de slängs i soptunnan, eldas upp eller sparas..

Jag har bott på Irland i flera år och känner till denna hästhandlare väldigt bra. De flesta passen slängs tyvärr och han skaffar nya och byter namn på hästarna. Bara de hästarna som har mycket gjort redan innan han köper dem får ha passen kvar, men han byter namn på dem för det mesta för att man inte ska kolla upp hästen för mycket.

Man kan säga vad man vill om denne hästhandlare, han säjer massor med fina ponnier, men det är en hel del skräp som kommer därifrån också. Namnet gör inte en bra häst i alla fall, det är en sak som är säker.

Han skiljer sig väl inte allt för mycket emot många andra handlare:o

Har sett en del riktigt dåliga ponnyer därifrån, men som sagt redan - en del riktiga kalasponnyer oxå.
Någon ;) här inne som har koll på ungefär hur många ponnyer det säljs därifrån/år ?

Då var det ungefär som jag hörde då, låter ju ganska dumt i en annans örön, men som Ancan säger, det kanske inte är så ovanligt bland alla hästhandlare..

Då var det ungefär som jag hörde då, låter ju ganska dumt i en annans örön, men som Ancan säger, det kanske inte är så ovanligt bland alla hästhandlare..

Om du har bytt namn på hästen och samtidgt slängt passet så är det svårare för nya ägaren att kolla upp vad hästen har gjort innan och många går på namnet när de köper en häst i det här fallet Munsboro.

Om du har bytt namn på hästen och samtidgt slängt passet så är det svårare för nya ägaren att kolla upp vad hästen har gjort innan och många går på namnet när de köper en häst i det här fallet Munsboro.

Dessutom så förhindras att köparen, eller någon annan som uppmärksammat en trevlig och duktig ponny, tar kontakt direkt med uppfödaren för att se om det finns fler duktiga hästar med samma eller liknande stam till salu. Hästhandlaren föredrar att hästarna gör omvägen om hästhandlarens stall och plånbok.

Du hindras också från att lära dig mer om stammarna överhuvudtaget genom att studera de duktiga ponnyernas härstamningar. Då kan du inte bli "besvärlig" och önska vissa hingstar/ston i stamtavlan.

Reagerar inte uppfödarna till dessa ponnyer, speciellt de som gått bra, de borde väl vilja få reklam för sina avelston och avelshingstar.

Någon ;) här inne som har koll på ungefär hur många ponnyer det säljs därifrån/år ?

Jag har tidigare jobbat i ett utav de tre försäljningstall i Sverige som importerar och förmedlar dessa hästar från han. Och vi tog emot i snitt snabbt räknat ett trettiotal hästar varje år. De kommer och går hästar hela tiden, så jag har inte sten koll. Vissa hästar behöll vi till ridskoleverksamheten och en del gick vidare som tävlingsponnyer. Sedan vad de två andra stallen tog in har jag dock inte koll på, men vi "bytte" hästar ibland för att underlätta försäljningen av de hästar som passade de ryttare som sökte häst.

Men Munsboro ponnyerna har väll okänd stam eller fins det dom med stam oxå???

Vad jag hört, kanske inte Munsboro men att vissa hästhandlare har hästar gå i stora flockar och stona får minst ett föl innan dom rids in och säljs vidare. Så det kan vara vad som hälst för korsning. Har sett på dom flesta imp ston att dom haft föl.

Vad jag hört, kanske inte Munsboro men att vissa hästhandlare har hästar gå i stora flockar och stona får minst ett föl innan dom rids in och säljs vidare. Så det kan vara vad som hälst för korsning. Har sett på dom flesta imp ston att dom haft föl.

Dom har okänd stam pga passen slängs och de reggas om på nytt med okänd härstamning. Eller så får de ha kvar sin härstammning OM det är extremt bra men får du precis som alla andra byta namn.

Reagerar inte uppfödarna till dessa ponnyer, speciellt de som gått bra, de borde väl vilja få reklam för sina avelston och avelshingstar.
Jo, och därför är det enormt få uppfödare som säljer till honom. De flesta hästarna han köper köper han på marknader, auktioner, småhandlare och på tävlingar förstås.

Jag förstår inte varför ingen i Sverige reagerar på att inte resultatlistorna på Irland är fulla med Munsboro-hästar. :crazy:

Det är nog bara elaka rykten. Det är mycket få människor som släpper ut sina hästar hur som helst. Och dessutom släpps de ju inte ut med hingstar hur som helst. Hästarna ska kunna säljas, inte gå som avelsmärrar liksom!

Så var det FÖRR - ages ago känns det som.
Numera är det mera ekonmi i att köpa in unghsätar,inte föda upp själv.
Efter som hästhandlare lever på sitt yrke - så vill de givetvis tjäna X antal pengar på varje individ - och väljer då det bästa o mest fördelaktiga alternativet för dom - tror inte allas det är många som föder upp föl själva i mängder längre.

Nej, de flesta hästhandlarna vill inte ha hästar som "bor" hos dem länge. In och ut är ju poängen om man vill få ruljans och tjäna pengarna.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka