Munproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Poppins
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 0
  • Visningar Visningar 772
P

Poppins

Avdelning för ovanliga åkommor tror jag min gammel häst har prenumeration på..

Jag upptäckte en varfylld blåsa, som en finne kan man säga, i munnen på honom för ett par veckor sedan. Den satt ganska högt upp ovanför framtänderna. Jag klämde lite på den och slutligen försvann den nästan helt. Nu upptäckte jag fler små såna inflamationer/blåsor och när jag lyfte överläppen så ser det nästan ut som nässelutslag i hela läppen. Lite bubblig liksom, och om jag tittar på "hörntänderna" så ser det ut som om han har en inflamation runt tandfästet liksom. (svårt att förklara)

Någon som har erfarenhet av sådant här i munnen? Han luktar inte illa eller så, och äter. Men tandköttet är lite, lite mörkare rosa än annars. Har försökt jämföra med ponnyn, men hon var inte så samarbetsvillig med det dessutom har jag inte lika bra koll på hur hennes mun brukar se ut i jämförelse.

Inget foderbyte eller liknande, det är väl vad han pillar i sig i hagen isf. De går bara på hösilage, inget kraftfoder eller andra tillskott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Verkar en del läkare tycka att ryttare som skadar sig får skylla sig själva?? Ibland verkar det som om de nästan struntar i...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
16 244
Senast: KallaMigBecca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka