Munproblem - vilket bett?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Takpanna
  • Startdatum Startdatum
T

Takpanna

Har en häst som har väldiga problem med munnen. Har provat alla möjliga bett på, men hon får alltid sår i munnen. varje gång man kör henne. Såren bildas i tandköttet där bettet ligger. Misstänker att kanske tandköttet blir klämt som en bulle mellan tanden och bettet (hoppas ni förstår vad jag menar, svårt att förklara).

Man får inte köra med bettlöst bett i trav eller hur? Har någon varit med om liknande problem som den här hästen har? Är det något som går att operera eller göra något åt? Vad kan man ha för bett för att undvika att hon får sår precis där. Har hört att man förr i tiden körde med något som liknade mer en "rulle" och som gjorde att bettet inte låg emot direkt på det stället där hästen får sår.

Sv: Munproblem - vilket bett?

Har du provat med ett mjukt gummibett?

Hästtandläkaren Torbjörn Lundström rekommenderar att man ska byta bett varannan gång man använder bett, han talade inte om hur många gånger det skulle gå innan man kan ta samma igen.

Det är ju inte svar på din fråga, men beroende på hur du skulle vilja försöka ända bettets läge i munnen, kan du prova någon av dessa nacktöm, bettlyftare eller en ganska kort martingal, de två första är föra att få bettes verkan högre och martingalen för att få ner trycket på lanen.

Jag brukar alltid utgå från ett tredelat bett med fasta bettringar, oklätt, relativt tunt bett föredrar jag eftersom dagens hästar tenderar att ha väldigt små mungipor.

Till nacktöm har jag av en annan hästtandläkare blivit rekommenderad ett rakt oklätt bett, det var till en häst med tryckskador i lanerna. Med nacktöm får man dock en senare reaktion från hästen när man ska svänga osv.

Har man en het häst tycker jag det bästa är att träna i rygg på någon annat ekipage så att man slipper ta så mycket i hästen.

Hei!
Det er ikke nesereima som virker inn da? ..om du bruker det? At den eventuelt sitter for lavt slik at kinnet kommer i klem imellom den og bittet? ..og dermed kommer borti tennene?

Jag är bara nyfiken på hur tjocka bett du använder och om du har kollat så att din häst inte är så trång i munnen (på höjden) att bettet kläms fast mellan käkarna när munnen är ordentligt stängd - ffa om du dessutom dragit åt med en nosrem.
Lösning på detta är att använda ett ännu smalare bett...

Du kan ju prova en betthöjare. inte för jah vet om de hjälper. de e en gummigrej typ som bettskivor. varsin rem från båda sidor löper samman på nosryggen o sedan fästen man remmen i huvudlaget. bäst är att h a ett travhuvudlag så man kan fästa det i fästet uppe i huvudet.
Vet ju inte om dom lyfter bettet på det viset... Kanske e nån annan här som vet?
De är mitt tips. Jag är inte så duktig själv på de där med bett nämnligen.
Hittade ett par bilder. Det var den första som jag skrev om.

bitholder.jpg

bitholder-z.jpg

bitstrap-HS.jpg

Har någon hästtandläkare kontrollerat din häst? Jag tycker att du ska börja där innan du har köpt varenda bett och utrustning som finns för att komma tillrätta med problemet. Det blir nog dyrare än att kontrollera munnen som första åtgärd. Sen kan nog tandläkaren rekommendera vilket bett du ska använda. Hemma kan du väl köra bettlöst men testa först genom tömkörning innan du sätter dig i en vagn och kör iväg.

Novabett kanske? De är helt i mjukt syntetmaterial och ska tydligen funka bra på hästar som är känsliga i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat