Isabellaohman

Trådstartare
Hur mycket får man ta i hästens mun? Vet att det är olika beroende på häst och hur känsliga de är. Men om man vill få dem att gå ner mer med huvudet och i form så måste man ju ställa i hörnen och använda sig av ledande tygeltag. Och röra på bettet. Hur hårt får man ta?
 
Sv: Munnen

Hur mycket får man ta i hästens mun? Vet att det är olika beroende på häst och hur känsliga de är. Men om man vill få dem att gå ner mer med huvudet och i form så måste man ju ställa i hörnen och använda sig av ledande tygeltag. Och röra på bettet. Hur hårt får man ta?

Hästens form sitter fortfarande inte i munnen och huvudet. Hästen går alltså inte i form bara för att den går ner med huvudet, utan det är fortfarande tanken bakifrån.

När du ställer hästen, ska du skymta hästens öga och nosborre. Vilket för mig betyder "lätt pianospel" med fingrarna, samt att givetvis rama in hästen mellan hand och skänkel för att motverka felaktigt utskjutande kroppsdelar ;).

Vid ledande tygeltag för man tygelhanden ut från hästens hals. Vilket för mig betyder "peka med tummen", samt att givetvis rama in hästen mellan hand och skänkel för att motverka felaktigt utskjutande kroppsdelar ;).

Hur tycker du själv, att man ska göra och tänka. :)

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Munnen

Jag VET att formen inte sitter i huvudet. Men huvudet ska ändå inte gå rakt upp utan de ska slappna av och söka sig nedåt! Jag tycker man ska ställa hästen i hörnerna, inte vara hård i handen men ändå inte för försiktig! Jag tittade på en video på youtube när en kvinna visade hur man skulle göra för att de ska slappna av i nacken m.m. (En annan på denna sida tipsade om henne.) Då var det iallafall en video där hon red på en volt och ställde innåt, utåt, innåt osv. med huvudet. Men hästen gick ändå runt åt samma håll på volten, bara huvudet bytte håll. Då tog hon ändå tag ganska/lagom hårt i munnen och visade hästen tydligt. Blev nästan som sick-sack, men ändå inte eftersom hon ställde den åt båda hållen, fram tillbaka, fram tillbaka osv. Jag trodde själv att folk var ännu mer försiktiga. Men hon är ju duktig och hon gjorde ju rätt, så det ska jag prova!
 
Senast ändrad:
Sv: Munnen

Jag VET att formen inte sitter i huvudet. Men huvudet ska ändå inte gå rakt upp utan de ska slappna av och söka sig nedåt! Tycker vad själv? Om vilken del?

Hur mycket får man ta i hästens mun?

Vet att det är olika beroende på häst och hur känsliga de är. Men om man vill få dem att gå ner mer med huvudet och i form så måste man ju ställa i hörnen och använda sig av ledande tygeltag. Och röra på bettet.

Hur hårt får man ta?
 
Sv: Munnen

Min dam var tidigare en sån, som gärna krullade ihop och ljög i ena varvet och körde "stjärnkikestuket" i andra varvet.

Därför rider jag sällan på långa raka spår till vardags, utan ser hela tiden till att det händer något.

Det blir en hel del voltarbete och serpentiner där tillfälle ges på ridbanan när underlaget tillåter, på parkeringen och i skog och mark när isen släppt, varierar mellan att rida henne inåt-/utåtställd dvs rätt-/felställd och fångar upp/ramar in mellan hand och skänkel. Detta har gjort att hon blivit mer liksidig och följsam i ridningen.

Men man behöver fortfarande inte "ta i med hela kroppen" när man tar i munnen. Utan det är fortfarande "pianospelet" och/eller peka med tummen och små små viktförändringar i sadeln med sittbenen. :)

Mvh

IngelaH
 
Sv: Munnen

Var det Jane Savioe du tittade på? I så fall var det säkert hennes +7+1-övning. Den syftar enbart till att mjuka upp hästen i nacken och är inte ett sätt att rida hästen i form. En form av stretching helt enkelt. Det handlar absolut inte om att vara hård eller brysk. Det kan nog bli lite tokigt om man bara plockar ut en del av helheten och fokuserar på den.

Om jag ska sammanfatta vad jag tycker det viktigaste för att få hästen att arbeta i form så är det att den är väl framme för skänkeln (dvs. Reagerar på lätta hjälper), att den formar kroppen efter spåret och att man jobbar mycket med halvhalter för att få in bakbenen. Det är i alla fall vad som funkar för mig.
 
Sv: Munnen

Mm det var hon jag tittade på. Är en halvhalt såhär?- hästen går bra framåt, du spänner rumpan, kniper med handen, släpper handen, släpper rumpan och framåt igen. Eller hur gör ni en bra halvhalt? :)
 
Sv: Munnen

Svårt att säga hur hårt man FÅR ta dem i munnen. Måste jag få stopp så måste jag. Men normalt sett, speciellt vid dressyr så ska det räcka att hålla tygeln runt ETT finger, tex pekfingret, då bör du inte kunna dra för hårt. Jag vill ha kontakt med hästens mun, inte stöd.

Formen kommer bakifrån vilket betyder att man inte behöver placera huvudet i en viss position. Dessutom är en god arbetsform lika rörlig och flexibel som resten av hästen. Ställa hästen på böjt spår gör jag inte med innertygeln egentligen utan genom att vrida bak inner axewl ocbh runt inner skänkel typ trampa aningen hårdare i den stigbygeln. Form får du genom att aktivera inner bakben och ge hästen en stilla hand att våga söka kontakt med. Att böja hästens huvud från sida till sda kommer inte på något vis att öka aktiviteten i bakdel och rygg.
en bra halvhalt för mig är att jag spänner magen lite estra någon halv sekund. rider jag barbacka kan jag lyfta upp tårna en aning, det spänner muskler på insida benet och det ger en halvhalt på min häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp