Munkpeppar

S

__Stilett__

Beställde munkpeppar för ett tags sen som kom idag.
Mitt ena sto blir inte så rolig att rida när hon brunstar.
detta märktes väl på en tävling. Hon blir väldigt bitchig (i ridningen)
Fick då rekomendationer att ge munkpeppar.

Hur mkt ska man ge? (är en häst på ca 170) 16 år. Brunstar i skrivande stund.

påverkar detta mkt brunster? Har inom den senaste tiden ev. övervägt o betäcka henne i sommar, därav min fråga.
Men samtigt vill ja tävla lite innan nu och då vill ja ha henne normal.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Munkpeppar, påverka brunster?

Först och främst så kanske du inte ens får resultat på BARA munkpeppar, jag vet inte vad du menar med bitchig men har hästen sk PMS problem räcker inte enbart munkpeppar.

Hade du planer på att betäcka, bör du inte ens börja ge något. Örter påverkar brunsten så den blir mindre, dock förvinner iofs inte brunsten men ibland kan det räcka för att hingsten skall bli ointresserad.

2 msk tror jag skall räcka, 1 msk räcker till 4-500 kg.
 
Sv: Munkpeppar, påverka brunster?

Munkpeppar kan hjälpa, eller inte. Det beror på individen, en del funkar bra på det ena men inte det andra. Funkar inte Munkpeppar, så sök andra alternativ...dvs andra örter om du föredrar detta framför hormonbehandlingar. Visst kan det hjälpa även bitchiga ston. Står inte doseringen på paketet du fick då ? Annars står det i hästägarens örtabok: 15 gram/dag. Om din häst är lynning, bitchig vad man nu vill kalla det när hon brunstar så skulle jag överväga att inte betäcka. Många tror att dom tar bort beteendet bara för hästen får ett föl, men många gånger kommer detta igen efter fölet är fött. Symtomen bara avstannar under dräktigheten.
 
Sv: Munkpeppar, påverka brunster?

Hon är en jättebra mamma, fått föl innan.
jag hade tänkt betäcka för o få en avkomma som jag kan tävla med i framtiden. Stoet ska ha varit bra i sina brunster tidigare men hon har haft samma hem i 12 år, så det är mkt nytt för henne. bara haft henne sen några få månader tillbaka. Hon är dock hur snäll som helst o sköta o pyssla med.
 
Sv: Munkpeppar, påverka brunster?

__Stilett__ skrev:
Beställde munkpeppar för ett tags sen som kom idag.
Mitt ena sto blir inte så rolig att rida när hon brunstar.
Hon blir bitchig (i ridningen)
Fick då rekomendationer att ge munkpeppar.

Hur mkt ska man ge och hur ofta? (är en häst på ca 170) 16 år. Brunstar i skrivande stund.

påverkar detta mkt brunster? Har inom den senaste tiden ev. övervägt o betäcka henne i sommar, därav min fråga.
Men samtigt vill ja tävla lite innan nu och då vill ja ha henne normal

Hejsan!

Munkpeppar är väldigt :eek: äckligt!! Och kan därför vara svårt att få i hästen, även om man blandar med annat. Tinkturen på Munkpeppar skall dock vara bättre, av den ger du 8ml/dygn och resultatet ses inte före 3-6 veckor, om änns så tidigt. Ditt sto lär alltså hinna med att brunsta en gång innan den börjar hjälpa på nästa brunst. OM det hjälper alltså. Finns inga garantier.

Munkpeppar finns bl.a. att köpa från: http://www.hasthalsan.se/Index.htm Där ges även tips och råd om du har frågor om olika örter och hur de skall tas.

Lycka till.
 
Sv: Munkpeppar

Jag har gett min förra valack munkpeppar när han efter 4 år fick för sig att han var hingst. Minns inte riktigt, men jag tror att han fick 30 eller 40 Milliliter per dygn i 2 veckor. Detta var ju då munkpeppar i flytande form. Det kan vara så att jag är helt ute och cyklar, men det brukar stå på paketen annars! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp