Munkpeppar-te

Balahé

Trådstartare
Hej!
Jag såg i en tråd om bla munkpeppar att någon tipsade om att koka te på munkpepparn och ge det till de som var svåra att lura i fröna. Vet någon hur tinkturen (blir det väl?) skall beredas? Alltså hur mycket frön/liter vatten? Hur länge skall det dra? Hur mycket ger man till hästen/dag och hur lång är hållbarheten på vätskan?
Har googlat och sökt här på forumet utan att hitta någon vidare info om det. Tacksam för hjälp.

Sv: Munkpeppar-te

Är det verkligen ingen som provat detta? Eller var det kanske bara en myt att det gick?:)

Har ingen aning om det går o göra så som du säger men däremot så finns det flytande munkpeppar att köpa. Finns o beställa på nätet :).

Jo, jag har sett det. Nu är det ju tyvärr så att jag har en stor burk (2 kg) munkpeppar i "hel form" så att säga. Hästen var inte lika förtjust i det som jag hoppats men nu verkar vi ha hittat en balans där hon faktiskt äter upp det jag ger, även om det inte är full dos än.

Köp malda frön nästan gång, det är svårt för hästen att nyttogöra sig hela frön.

Möjligt, men blir det inte ännu värre att få i hästen pulver? Det borde ju både lukta och smaka mer?

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej Är ny här på forumet sedan min häst (kallblod, 23 år) fick akut fång i december, troligen (enligt veterinären) beroende på...
2
Svar
33
· Visningar
3 679
Senast: Marie Johansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit