Munkpeppar på brunstigt sto?

Sv: Munkpeppar på brunstigt sto?

Vi ger det till en av stona som alltid brunstat väldigt kraftigt och nu på äldre dagar har brunsterna lett till matvägran, för dåligt med vätska och kolik. Så vi började ge munkpeppar redan i höstas för att slippa brunster och hittills har hon inte direkt brunstat något alls under vintern (brukar brunsta året runt) och den stora brunsten som alltid kommer efter nyår har uteblivit i år. *peppar peppar* ingen kolik heller!

Ja okej :) men om man ger det för ofta är det någon risk för att dom kan bli "immuna" för det eller vad man ska säga?

Ingen aning, vi har gett det dagligen sedan vi började med det. Vet inte om vi ska sluta över sommaren när det är mer normalt för dem att brunsta.

Ja okej :) Nej men jag tänker pröva ett tag så får vi se. Men bara det hjälper lite så är jag nöjd. Min lilla raring brunstar så fort det kommer en annan häst och nosar på henne. haha :)

Jag ger mitt sto munkpeppar hela våren, sommaren och hösten och har gjort så i flera år. Det fungerar väldigt bra. Utan munkpeppar blir hon otroligt nonchalant och växer fast lite nu och då vid brunsten men med munkpeppar är hon min vanliga trevliga arbetsvilliga lilla häst hela tiden istället.

Jag ger min lilla dam munkpeppar.Tycker att det hjälper bra.
Jag provar nu att ge lite vintertid för att se någon skillnad.Och det har jag märkt
Jag ger bara hälften så mindre dos en vad det står just nu.Min häst säger till när hon inte vill ha det.Hon äter inte upp maten.Då har jag ett uppehåll och sen provar jag igen.Nu har jag just slutat ge pga att hon inte åt maten.Och tänker ha henne utan nu till våren börjar mera närma sig...

Ja okej :) Min lilla dam brunstar så fort en annan häst kommer i närheten. Så jag hoppas verkligen att det funkar på henne med! :-)

Har testat både ren munkpeppar och munkpeppar i blandning med andra örter - som en del säger ska vara mer effektivt - men inget fungerade på mitt sto :-(

Jag ger munkpeppar till min dam och hon har taggat ner bitchigheten ganska mycket sedan jag började med det. Helt borta är det inte men nu smäller det inte så fort boxgrannen tittar på henne. :grin:

kl

Ger ni det flytande som tinktur eller som pepparkorn? Är det svårt att få hästen att äta det?

/Majskolven, som funderar på om munkpeppar skulle kunna funka på stoet här..

Väcker upp tråden....
Jag har precis köpt munkpeppar, som ser ut som peppar korn. Ger ni hela eller krossar dem?
Funkar inte detta ska jag ge prova Stroppy mare.
Hon har brunstat 10 dagar nu och börjat lugna sig, funderar på om jag ska vänta att börja ge det till nästa brunst eller börja med en gång? Kanske ge 1/2 matsked nu bara och öka till 1 msk om jag märker problem vid nästa brunst?
Tacksam för tips och synpunkter!

Hon har brunstat 10 dagar nu och börjat lugna sig, funderar på om jag ska vänta att börja ge det till nästa brunst eller börja med en gång? Kanske ge 1/2 matsked nu bara och öka till 1 msk om jag märker problem vid nästa brunst?
Tacksam för tips och synpunkter!

Det som är rekommenderat är att man ska ge det en längre tid för att det ska ge någon effekt även om det inte finns någon garanti.
Har för mig att det är minst 2 cykler.
Det känns ju som att det är ganska effektlöst om de redan brunstar tex och då tro att det lugnar ner på en gång.

På stona i vårt stall vart det ingen märkbar skillnad direkt, ena upplevdes som något lugnare men inte i brunsten..Det som blev oroväckande ett tag var att första svängen blev dem som galna och skrek efter valackarna något som de aldrig gjort tidigare, men det var ju förmodligen någon form av hormonrubbning just i början får man anta, men vi trodde ärligt att vi fått fel pulver..

Senast ändrad:

Nej, jag tror inte att hon blivit lugnare pga att jag började med munkpeppar idag utan att brunsten är över för denna gång. Gav dem hela och hon mumsade i sig.
Kommer att ge det över sommaren iallafall och se om det blir ngn skillnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
640
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka