munkorgen green gard till fd fång häst

Sv: munkorgen green gard till fd fång häst

Nej, det är inte humant, utan de bör få gå utan den under del av dygnet så de kan klia sig ordentligt etc.

okej för min kompis har den på sin fd fånghäst dygnet runt

Det låter i mina öron vansinnigt. En fånghäst har lika stort näringsbehov som andra hästar. Jag använde i och för sig inte Green guard till min utan Globus. Han fick inte i sig så särskilt mycket vad jag kunde se. Skulle nog blivit fruktansvärt mager med tiden.

Ja det kan dom, greeguard är en betesreducerare som begränsar intaget till 30-40 % per timme. Dvs för varje kilo gräs hästen skulle ha ätit får de istället i sig mellan 3- 4 hg, men man får se upp. Har man ett kort och magert bete, kan man behöva stödfodra med annat istället eftersom då gäller inte angivna siffra.

Jag är vid det här laget rätt immun mot kommentarer, eftersom att jämföra en fånghäst på box mot en som går med en GG i hage tycker jag talar för sig själv. Vilket är värst, för hästen?

Jag kan bara hålla med dig Boj! Min fånghäst går med munkorg varje timme hon är ute!
Hon kan vara ute med sin kompis och se solen hela dagen och få frisk härlig luft! Det att jämnföra med betydligt fler timmar i box.... ja då är mitt val också enkelt.

För fång det ska hon inte riskera få igen, visst kan det hända men jag ska göra mitt allt för att förhindra det!

OBS! Hoppas jag inte missföstod din fråga nu, jag menar att det är OK att ha munkorg i HAGEN!
Inte ska dom ha den i boxen, nej då ska den av så de kan klia sig och få mumsa i sig sitt hö precis som de vill!

Senast ändrad av en moderator:

Det är förståeligt iom att man ju gärna vill ha dem ute dygnet om. Men jag föredrar att ta in dem på stall eller i 'svälthage' del av dygn, 4 - 5 h iaf, så de kan få klia ordentligt osv.

(matintagsmässigt är det ju inga problem att ha den på dygnet om, de får ju i sig det de ska ändå så att säga, men just 'allmänmående')

Det har diskuterats och omskrivits om det verkligen är förenligt med djurskydd att ha den på dygnet om, men jag vet inte om de kom fram till något eller isf vad. (Jag anser inte det är djurplågeri att ha den dygnet om dock, men inte humant)

Jag tycker att hästen bör få slippa "munkorgen" ett par timmar om dagen. Mitt sto, som fick fång i maj, släpptes ut dygnet-runt i slutet av samma månad - iklädd betesbegränsare av munkorgsmodell. Hon fick komma in ett par timmar varje dag och äta ett par kilo hösilage och lite betfor. Sen åkte hon ut i hagen igen med betesbegränsaren på.

Immer

hästen går på bete pga ägaren inte har mer än 2hästar,och den ena behöver ha sällskap för annars rymmer den...min kompis prövade att ha hästen utan munkorg ca 4timmar om dagen men det funkade inte ,men nu har hon prövat å ha den på hästen hela tiden och det har funkat bra....(pratatde med henne för 1timme sedan)

Eftersom att det inte är mängden gräs som primärt styr så är det olyckligt att det blivit så att folk överlag tror att munkorgen är räddningen emot fång.
Det är fruktanhalten i gräset som styr och det kan räcka med en liten mängd för att utlösa ett anfall.

Så nej, och jag tycker heller inte att alternativet är att ha hästen på box. Ska en fånghäst behållas så får man se till att ordna hagar som den kan gå i. Klarar den inte ngt gräs alls så får man ta bort gräset i hagen och lägga in grus el dyl istället. Men är den så känslig så att den inte klarar att äta ngt gräs alls, ngn del av säsongen, så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare på om man ska ta bort hästen istället. Det är inte rätt att behålla den av egoistiska skäl.

Men det är min högst personliga åsikt. Jag tycker det är mkt beklämmande med de som får gå med munkorgen jämt å ständigt. Det anser jag är ovärdigt och onaturligt och inget en häst ska behöva genomlida.

Eftersom att det inte är mängden gräs som primärt styr så är det olyckligt att det blivit så att folk överlag tror att munkorgen är räddningen emot fång.
Det är fruktanhalten i gräset som styr och det kan räcka med en liten mängd för att utlösa ett anfall.

Fast det flesta fångisar går ju med munkorg för att hålla vikten. Vilket ju är väldigt viktigt för alla hästar eg, men speciellt för fångisar.

Nu vågade jag INTE ha munkorg på min fångis, konsekvenserna om hon fick av den och plötsligt vräkte i sig gräs var för stora. Däremot hade jag ju tänkt ha munkorg på G under betessäsong, för att hålla ner vikten (hon hade inte fång, men behöver ju inte duka upp för det för det..)

Visst kan man ställa i 'mager hage' (det gjorde jag, den gick under namnet svälthage). Men OM de med exvis munkorg kan gå på bete med kompisar, så är ju det bättre än gå ensam i en oftast liten grushage/svälthage..

För övrigt har man inte kunnat säkerställa att det enbart r fruktanet som utlöser, men det är en bidragande orsak som minst, dock inte hela sanningen allena varför vissa hästar får fång (iom att man får fång under årstid när det inte är något fruktan som kan vara boven)

Men det är min högst personliga åsikt. Jag tycker det är mkt beklämmande med de som får gå med munkorgen jämt å ständigt. Det anser jag är ovärdigt och onaturligt och inget en häst ska behöva genomlida

Där är vi helt överens, inte munkorg dygnet runt, utan låt dem få vara 'fria' del av dygn, om det så är inne på box eller i en gruspaddock.

Med "munkorg" så kan dom inte slicka på saltsten. Så några timmar om dygnet borde dom få vara utan.

Men det går att lösa på annat sätt, sten är ingen nödvändighet för att täcka saltbehovet.

Men det går att lösa på annat sätt, sten är ingen nödvändighet för att täcka saltbehovet.

Fast inte om de går med GG verkligen dygnet om, dvs inte utfodras på något vis utöver betet. (Då kan man ju ge saltet i maten t ex)

Eftersom salt är ett elementärt behov, man får även anta att mineraler kan komma att behövas så funkar det faktiskt att ta av munkorgen och ge detta i en hink. Alltså en GG är fullt möjlig att montera av i kortare perioder, den har inte vuxit fast.;)

Eftersom salt är ett elementärt behov, man får även anta att mineraler kan komma att behövas så funkar det faktiskt att ta av munkorgen och ge detta i en hink. Alltså en GG är fullt möjlig att montera av i kortare perioder, den har inte vuxit fast.;)

Jo, fast TS frågade om 'hela dagarna och hela nätterna', inget utom vid fodring eller liknande. Och många hästar går ju hela sommaren utan mineraltillskott. Så jag törs iaf inte anta att den fodras, dvs att GG:n tas av alls.

Funderade på det där igår när jag var hos min fångshettis...
OM jag ska skaffa munkorg till nästa sommar, men hur gör de då om det kliar?? Kan de klia sig öht med en gg på?
Kan de inte det låter det väldigt grymt tycker jag...

dom tar hjälp av varandra :idea:

min häst har gg på när hon är ute i hagen, vill inte riskera att hon får fång igen, har ingen möjlighet att ställa henne på magrare bete, jo om jag flyttar och det vill jag inte.

ang kliningen, min häst står och kliar med sin kompis i hagen, dom löser det på något sätt.:D

Tkr inte det är okej att en häst ska ha munkorg dygnet runt vilket TS ifrågasatte. Min fångshettis går i liten mini-hage i den vanliga beteshagen nu. Har en stor fin skogshage utan minsta antydan till gräs, men då min andra häst går på bete har vi fått ordna det så. Men hellre liten hage med hö och halm att äta., än munkorg som det ALLTID finns en risk att han kan få av sig.

En stilla undran;
var kan man köpa munkorg?
Vad jag förstår så funkar h**ks modell inte som betesreducerare? Eller? Rätta mig om jag har fel!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31