Munkorg till betet?! Eller vad?

Sv: Munkorg till betet?! Eller vad?

Nu var det monicas som jag menade, nylonvarianten verkar inte särskilt pålitlig. Jag har iofs inte haft någon själv eftersom den GG stoet har haft, var mer än till belåtenhet. Men flera vänner till mig provad av ren snålhet,:angel: (sorry) och de gick sönder inom en snar framtid allt från första dagen till inom 2 veckor.

Jo jag tror jag gjorde två eller tre under hela sommaren. Anledningen till att jag gjorde ny var att hålet som hon åt igenom blev större efter ett tag... :D Snål, tja... Jag köpte ju först den i nylon men eftersom den inte funkade så måste jag hitta ett alternativ. Och här fanns inte nån GG i nån av våra hästsportaffärer just då och jag hade panik.

Alla gör ju efter eget tycke och smak, den här hemgjorda varianten passar bäst för min häst! ;)

Men den hemmagjorda är ju mer åt GG, det jag menade var nylonvarianten. Mina vänner ville inte kosta på hästen så mycket pengar och valde därför den i nylon, för en blev det oerhört dyrt när fången kom på den hästen.:(

Vet någon av er var man kan köpa sån där KÖLDRIDÅ? I vilken slags butiker kan sånt finnas om man inte vill beställa via nätet??
För via nätet blir det ganska dyrt... med frakt o allt över 250kr (fast då räcker väl den biten till flera styckna i o för sig men ändå).

Låt henne inte gå på stora frodiga beta på natten då det är då de äter som mest. Greengard el liknande en stund på dan. "Installning" i liten hage på natten. Kan väl passa bra att hon går tillsammans med Shettisar som inte heller behöver fri tillgång. Mkt passande? Ja välkommen till fånghästägarens underbara värld! :smirk:

Låt henne inte gå på stora frodiga beta på natten då det är då de äter som mest. Greengard el liknande en stund på dan. "Installning" i liten hage på natten. Kan väl passa bra att hon går tillsammans med Shettisar som inte heller behöver fri tillgång.

Ja så har jag funderat på om man skulle kunna göra. Men då måste ägarna sätta upp bättre stängsel (MYCKET bättre) för shettisarna lär ju rymma till stora beteshagen annars... :crazy: Och då blir ju Maja kvar ensam i "natthagen".
Så det är bara DET problemet som måste lösas... och att ägarna ställer upp o "släpper in o ut" på morgornar o kvällar (jag bor ju inte där o kan kanske bara hjälpa till vissa dagar). Också ett litet dilemma... hmm. Fast i vilket fall som helst så måste ju någon ta av o på "munkorgen" morgon o kväll så det måste vi ändå lösa.

Vet någon av er var man kan köpa sån där KÖLDRIDÅ? I vilken slags butiker kan sånt finnas om man inte vill beställa via nätet??
För via nätet blir det ganska dyrt... med frakt o allt över 250kr (fast då räcker väl den biten till flera styckna i o för sig men ändå).

Här på Åland säljs det av en affär som säljer hydralslangar o liknande, arbetsverktyg, arbetskläder, skruvar mm och som har reservdelar till traktorer, grävmaskiner o dyl. Man kan köpa det på metervara, kostar ca 5 € (ca 50 kr/m)

Tänkte bara berätta hur vi gjorde med fångponnyn.
Nerbetad grushage med hö hela morgonen fram till ca 13.00. ( Tyvärr fick hon vara själv där )
Sedan utsläpp i stora hagen med Nylonmunkorgen. ( Hon stoppade själv in huvudet i den med glädje då hon visste att hon skulle få komma ut på gräs.)

Under den perioden då gräset växte som mest fick hon gå in i grushagen även på natten och bli där med hö tills morgonen.

Den lilla grushagen var en liten bit av den stora hagen som vi hägnat in med riktigt robusta stolpar med slanor och även elrep. ( rymningsäker ) den behöver inte vara sådär jättestor för de kommer ju ut i den stora hagen också. Dock får man se till så att de har någon sorts skydd där för sol och dåligt väder då de inte kan uppsöka detta själv.

Okej... skönt att höra att det fungerar - om den bara sitter som den ska. En GG har vi ju redan till henne men jag ska köpa en sån där annan variant som ser mjukare och bättre ut, och som ser ut att vara svårare att kringla sig ur.
Vad gäller GG:t så kanske man kunde försöka att sätta fast den bättre på sidorna med t ex balsnöre? För hon får tydligen ut mulen genom att vicka den åt sidan (med våld! förmodligen :angel: ) eller så.
MEN i vilket fall som helst tänker jag pröva den där andra varianten.

Vilken andra variant, om jag får fråga:) ?

Om jag vore du skulle jag nog släppa ut hästarna på skogsbete. Jag skulle jättegärna vilja ha min shettis ute på ett skogsbete ihop med en annan shettis - shettisflock -.

Ute i skogen finns ju det växter som är bra för hästar att beta än "saftigt" gräs ;) Skuggan finns ju om solen o värmen blir för mycket för hästar.

Vilken andra variant, om jag får fråga:) ?

Denna:
http://grand-prix.se/popup_image.php/pID/2231?sid=74b12c2930422a26c5b9f2dbcd73fb0c

Har fått hem den nu och den passar bra till pållan - har prövat den på henne. Full-storleken är rätt stor eftersom den passar BRA på en nordsvensk!
Den känns väldigt bra och av bra kvalité. nylonfodrad och mjuk inuti. Dessutom omöjlig att få ut mulen ur...Hehe. OM hon nu inte lär sig att ta av sig hela den (dra av grimman över nacken).
Dock har vi ju inte prövat den i praktiken ännu så kan inte säga hur den fungerar. Några här har ju sagt att den INTE fungerade s bra som de hade önskat - gav skavsår o så.

Det är redan bestämt att nordsvensken o shettisarna kommer att stå inne på nätterna och gå ute på bete på dagarna MED MUNKORGEN på.;)

Det tror jag kommer att funka bra!

det som kommenterades särskilt var att en DÅLIG dvs en som hämmar för mkt, kunde vara MYCKET stressande för hästen, och att ingen beteshämmare skulle andvändas mer än halva dagarna tror jag det var, dvs absolut inte dygnet runt.

Ganska intressant. Jag var på klinik för ett par år sedan och blev där "beordrad" att ha munkorg så mkt det bara gick fram till återbesöket tre veckor senare.... Green guard fungerade i ungefär 3 minuter sen var den sönder hos mig..... så alternativet var bara munkorg...( hade då hästen i ett stall med endast två hästar= 1 stor sommarhage...)

Har haft en sån till min pålle, den varade i max 3 timmar....efter ett tag tålde den inte "bökandet" efter gräs tyvärr.... modellen i sig är mkt mer skonsam än spannmodellen av munkorgar....

Milly, det ska bli intressant att höra hur den varianten du köpt fungerar.

Annars så kan granngården beställa hem köldridå!

Ja, det är ju dina hästar, så det är du som bestämmer! :)
Det funkar säkert bra!

Om jag vore du skulle jag nog släppa ut hästarna på skogsbete. Jag skulle jättegärna vilja ha min shettis ute på ett skogsbete ihop med en annan shettis - shettisflock -.

Ute i skogen finns ju det växter som är bra för hästar att beta än "saftigt" gräs ;) Skuggan finns ju om solen o värmen blir för mycket för hästar.

Sen är det ju så att man inte alltid kan välja vad för slags bete man ska släppa sina hästar på. I många fall måste man hålla till godo med den marken man har! Mina hästar skulle också gärna gå i en skogshage, men nu består mina marker av ängar med mkt frodigt bete, och då får jag göra det bästa av situationen!

Jag har provat DEN HÄR på min fångponny för att ge honom en chans att ha en normal betesperiod på sommaren. Men han blev tokig av den. Kunde knappt få honom still för att ta av den, och han vande sig inte trots att han fick gå en stund. Matade honom genom hålet med gräs, morötter osv för att lära honom hur han skulle göra men när han väl var på betet gick det inte. Han gillade den verkligen inte. Men det där är säkert olika, han är lite tuff av sig på det sättet att han inte vill att man hiyttar på "dumheter" med honom. Min uppfattning är ändå, efter att ha föröskt se på annat sätt, att den funkar bäst på frodigt bete, typ med rejäl kläder. På nerbetade marker är det värdelöst, och på mark där betet är väldigt högt likaså.

Milly, det ska bli intressant att höra hur den varianten du köpt fungerar.

Annars så kan granngården beställa hem köldridå!

Ja hoppas att det kommer att funka. De ska iaf stå inne halva dygnet (ungefär, kanske lite mindre) så det ordnar nog sig på ett eller annat sätt.
Bra att veta att de kan beställa hem köldridå på Granngården! Tack.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag har ingen större erfarenhet om bete så ursäkta många frågor... Jag har två hästar som går i 1 hektar gräs hage året om. Sedan...
Svar
12
· Visningar
1 619
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka