Munkorg till betet?! Eller vad?

Sv: Munkorg till betet?! Eller vad?

Jag har haft en gg på mitt sto varje sommar i stort sett 5 års tid, det har gjort att hon har kunnat gå i hage tillsammans med andra utan särskild behandling med installning etc. Det största problemet jag har upplevt med gg är inte att hästen tar sig ur den, utan människor som skär sönder remmar för att de tyckte synd om henne.
Hon hade inga som helst problem med att äta, gräs fick hon i sig så att det räckte för att hålla hullet uppe i normal nivå. Utan gg hade hon ledigt lagt på sig minst 100 kg eller mer på en sommar, en erfarenhet jag fick uppleva första året när jag köpte henne.

Med en gg får de i sig gräs, men inte i samma stora mängder. Jag tror jag läste att hästen fick i sig 50% mindre i timmen mot normalt utan munkorg vid ett normal bete.
Hon hade aldrig några problem med den sociala biten heller, hon stod ofta och kliade andra hästar trots att hon hade en gg och nöjda var det väl eftersom hon blev kliad tillbaka.

Denna säsong blir utan gg, hon är dräktig och ska föla i sommar.

Okej... skönt att höra att det fungerar - om den bara sitter som den ska. En GG har vi ju redan till henne men jag ska köpa en sån där annan variant som ser mjukare och bättre ut, och som ser ut att vara svårare att kringla sig ur.
Vad gäller GG:t så kanske man kunde försöka att sätta fast den bättre på sidorna med t ex balsnöre? För hon får tydligen ut mulen genom att vicka den åt sidan (med våld! förmodligen :angel: ) eller så.
MEN i vilket fall som helst tänker jag pröva den där andra varianten.

Vad gäller GG:t så kanske man kunde försöka att sätta fast den bättre på sidorna med t ex balsnöre? För hon får tydligen ut mulen genom att vicka den åt sidan (med våld! förmodligen :angel: ) eller så.

Balsnören vet jag inte, de glider och trasslar och är smala... men varför inte "snokremmar"!? Sådana brukar ligga lite överallt, om inte annat är de billiga! :idea:

Nu har beställt TVÅ olika varianter av "gräsreducerare" ;) . Både en sån där från Globus för 185kr och så en billigare variant för 65kr från Kaias ridsport.
Så när gräset kommer ska det börja prövas! :D

Jag har en från Globus i nylon som inte alls funkade! Min häst var otroligt fet förra sommaren, vet. sa att hon skulle dö om hon åt gräs!

:idea: MEN sen hittade jag har på Buke en betesbegränsare som man kan göra själv för en liten peng, det var en som hette Moniq som hade en sån på sin hemsida http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

OCH DEN RÄDDADE MIN SOMMAR!!! :banana: :banana: :banana: Rekommenderar den otroligt mycket!!! Den är gjord i mjukplast och den håller kanske inte hela sommaren, men den är lätt att göra och billig.

Nu har vi lyckats banta ner hästen lite, men snart åker den på igen, när gräset tagit sej. Vill inte stå där med en ensam ledsen häst i en liten tråkig sandhagen igen!

Så TACK Moniq för uppfinningen! :bump:

Vilken bra ide att göra egna!! Måste helt klart köpa köldridå och klippa till ett antal till Dimma. Lär väl gå åt, men kanske kan min häst se riktigt vettig ut i sommar! ;) Att hon gör sönder dem gör ju inte så mkt när priset är så begränsat...

Det finns en speciell grimma för GG, den är utformad så att GG inte ger skav samt att hästen inte ska ta sig ur och kunna äta bredvid.
Samma tillverkare som för GG.

Jag har kikat på sådana grimmor men de görs ju bara i "normala" storlekar :( Min madam drar ju x-full på yttersta hålen´! :crazy:

Jag har en från Globus i nylon som inte alls funkade! Min häst var otroligt fet förra sommaren, vet. sa att hon skulle dö om hon åt gräs!

:idea: MEN sen hittade jag har på Buke en betesbegränsare som man kan göra själv för en liten peng, det var en som hette Moniq som hade en sån på sin hemsida http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

OCH DEN RÄDDADE MIN SOMMAR!!! :banana: :banana: :banana: Rekommenderar den otroligt mycket!!! Den är gjord i mjukplast och den håller kanske inte hela sommaren, men den är lätt att göra och billig.

Nu har vi lyckats banta ner hästen lite, men snart åker den på igen, när gräset tagit sej. Vill inte stå där med en ensam ledsen häst i en liten tråkig sandhagen igen!

Så TACK Moniq för uppfinningen! :bump:

Okej nu vill jag veta varför inte den där från Globus fungerade och varför denna egengjorda fungerar så mycket bättre. ??

Jag är lite lat och prövar hellre de köpbara varianterna FÖRST men om det är så att DE inte fungerar så prövar jag gärna nästa alternativ... att göra den där egengjorda.
Den ser inte ut att sitta bättre än en GG men gör den det??

Min gissning är att de sitter lika bra/dåligt som gg, men i gengäld är mjukare och bekvämare för hästen, samt billigt och enkelt att göra ny om/när den går sönder!

Okej nu vill jag veta varför inte den där från Globus fungerade och varför denna egengjorda fungerar så mycket bättre. ??

Jag är lite lat och prövar hellre de köpbara varianterna FÖRST men om det är så att DE inte fungerar så prövar jag gärna nästa alternativ... att göra den där egengjorda.
Den ser inte ut att sitta bättre än en GG men gör den det??

Greengard har jag ingen erfarenhet av, bara en nylonvariant med nylonremmar som satt som nåt slags nät runt mulen...

Tja, för det första så fattade jag inte hur den skulle sättas fast...
För det andra såg den fruktansvärt obekväm ut, och lilla damen berättade det åxå.
För det tredje åkte den av efter ungefär en minut.
MEN jag använder remmarna som kom med för att hålla fast den hemmmagjorda, så FÖR MEJ fyllde den ju en funktion!
Kanske din häst tycker bättre om nylonvarianten???

Fördelar med den egengjorda är ju att den inte "kniper om" mulen utan ligger för munnen så att säga. Den är ju mjuk så det blir garanterat inget skav. Man kan ju själv bestämma hur stort hål hästen ska ha att äta genom=hur mycket den ska få i sej. Min häst åt t.o.m. hö med sin på nån gång, det funkade utmärkt.

Greengard har jag ingen erfarenhet av, bara en nylonvariant med nylonremmar som satt som nåt slags nät runt mulen...

Den variant som du har provat är ett plagiat av GG, fast i sk budgetmodell så användningsmässigt skiljer de sig ej.

Den variant som du har provat är ett plagiat av GG, fast i sk budgetmodell så användningsmässigt skiljer de sig ej.

Nja... den där i nylon ser ju inte alls likadan ut som en GG. En GG är ju mer lik den hemmagjorda medans den i nylon går runt hela mulen som ett nät. Här en bild:
http://grand-prix.se/popup_image.php/pID/2231?sid=74b12c2930422a26c5b9f2dbcd73fb0c

Här en en billigare variant också:
http://grand-prix.se/popup_image.php/pID/3129?sid=74b12c2930422a26c5b9f2dbcd73fb0c

Och här en en Green Guard:
http://www.horsingaroundsaddlery.co.uk/ccp51/media/images/product_category/5415.jpg

Den hemmagjorda varianten a la Monica:
http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/Hastar/betesbegr/nos1.jpg
http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/Hastar/betesbegr/FRAM2.JPG

Ja det kan nog stämma, den var ganska "sladdrig".

Nu var det monicas som jag menade, nylonvarianten verkar inte särskilt pålitlig. Jag har iofs inte haft någon själv eftersom den GG stoet har haft, var mer än till belåtenhet. Men flera vänner till mig provad av ren snålhet,:angel: (sorry) och de gick sönder inom en snar framtid allt från första dagen till inom 2 veckor.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag har ingen större erfarenhet om bete så ursäkta många frågor... Jag har två hästar som går i 1 hektar gräs hage året om. Sedan...
Svar
12
· Visningar
1 619
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka