Munkorg till betet?! Eller vad?

milly

Trådstartare
Vad tycker ni om det alternativet till överviktiga, bantande hästar?
Är det elakt?? Hörde någon tipsa om att man kan göra en något större öppning i dom så att hästen kommer åt att äta en del/lite.

Vet inte hur sjutton vi ska göra när betet närmar sig för tjocke-pållan...

Tips o råd? Hur löser ni det?

Det bästa är ju om de ändå får gå UTE dygnet-runt - så det jag själv kan komma på är att ha henne (+shettisarna) i en hage med ingen eller lite gräs och stödfodra med hö och/eller släppa på mera gräs några timmar om dagen bara.
ELLER att ha munkorg på henne och låta henne gå med de andra.

Sv: Munkorg till betet?! Eller vad?

Det som du menar är väl inte munkorg utan en sån där Green Guard (eller vad det nu heter) som man har till fånghästar för att begränsa gräsintaget?

Kan inte säga om det skulle vara bra, vet inte så mycket om din hästs förutsättningar....

Alltså jag var mycket skeptiskt till Green Guard innan jag träffade på en häst med sådan i somras. Jag tänkte att det måste vara hemskt att ta ifrån hästen förmåga att använda mule, känselhår, tänder så man kan klia sig själv och naturliga sättet att beta, men nu är jag kluven.
Det finns många hemska nackdelar med att sätta på en sån där, men om alternativet är liten sandhage ensam, då är det svårt.
Jag träffade en häst i somras som haft fång och är mycket matglad och enda sättet för honom att få gå på bete ute dygnet runt med polarna var att dels släppas ut senare än de andra, dels gå med Green Guard på sig. Han kunde med den gå i stora härliga beteshagen med polarna nästan hela sommaren och vara häst.

Sen att min käre sambo tyckte att hästen såg ut som Hannibal är ju en annan sak! :eek: :D ;)

Det fanns ett test på olika beteshämmare (munkorg stoppar den HELT från att äta så det är INTE det du menar) i ridsport förra våren tror jag, det var en hel utredning som noga kollat hur hästen kunde komma åt att beta, hur hämmaren satt och fungerade osv. Den visade att vissa var hemskare än andra, och vissa var riktigt OK.

det som kommenterades särskilt var att en DÅLIG dvs en som hämmar för mkt, kunde vara MYCKET stressande för hästen, och att ingen beteshämmare skulle andvändas mer än halva dagarna tror jag det var, dvs absolut inte dygnet runt.

rent generellt tycker jag det är ett betydligt bättre alternativ att begränsa hagen och betestillgången genom att ha hästen på magert, nedbetat bete isåfall.

Det fanns ett test på olika beteshämmare (munkorg stoppar den HELT från att äta så det är INTE det du menar) i ridsport förra våren tror jag, det var en hel utredning som noga kollat hur hästen kunde komma åt att beta, hur hämmaren satt och fungerade osv. Den visade att vissa var hemskare än andra, och vissa var riktigt OK.

det som kommenterades särskilt var att en DÅLIG dvs en som hämmar för mkt, kunde vara MYCKET stressande för hästen, och att ingen beteshämmare skulle andvändas mer än halva dagarna tror jag det var, dvs absolut inte dygnet runt.

Okej tack för det infot!! :bow:
Det är inte min egna häst utan en halvfoderhäst som jag sköter om. Det är första sommaren jag är med henne... Har lyckats banta henne 80kg sen i höstas och vill förstås inte förstöra allt igen med betet. Har fått berättat för mig att hästen haft nån slags munkorg på sig MEN att hon alltid lyckades kringla sig ur den... :D Efter bara en kvart typ. Så de andra i stallet har sagt att hon måste få en BÄTTRE variant som håller bättre.
Att stänga in henne i en mindre hage med inget/väldigt lite gräs är också svårt tydligen... då spränger hon stängslet och tar sig till GRÄS! :angel: Men jag vet - bättre stängsel gäller då förstås, dock är det inte JAG som kan göra nåt åt DET problemet. Ska diskutera med ägaren innan betessäsongen börjar hur vi ska lösa detta på bästa sätt men vill ha lite råd och synpunkter hur man kan göra.

Min egna häst, som inte finns mera (avlivad aug-05), hade inte sånna problem med övervikt under betesgång även om hon också var en nordsvensk brukshäst. Henne kunde man ha på dygnet-runt bete utan att hon blev sjukligt fet.
Så jag har inte den här erfarenheten av sånna här OTROLIGT lättfödda individer och hur man bäst löser betessäsongen.

rent generellt tycker jag det är ett betydligt bättre alternativ att begränsa hagen och betestillgången genom att ha hästen på magert, nedbetat bete isåfall.

Inte för att denna häst nånsin haft fång, trots sin kraftiga övervikt och sina 15år på nacken, men hårt nedbetat gräs är ju farligt ur den synpunkten. Innehåller mycket fruktan! Till skillnad mot vad många tror...
Jag tror att en hage som är nedtrampad och därmed i princip gräsfri skulle passa bäst om man ska stänga in i hage. Så får man stödfodra med hö och/eller släppa på gräs några timmar per dag. Dock vet jag inte om ägaren blir så glad av det alternativet? Både dyrare och krångligare... Därför vore det bästa att kunna använda munkorg - eller ja, som ni säger heter det Green Guard tydligen.

Ja det är ju förstås en sån där Green Guard jag menar. Var inne o kollade på en sån på Börjes hemsida.

MEN - den ser ju ut att vara jättelätt för hästen att ta sig ur? :confused: Det skulle våran lilla Maja iaf säkert göra... :cool:

Sökte på Green Guard o hittade då några andra varianter... T ex hade Globussport en som kallades för "gräsreducerare" och var helt gjord i nylon ihopsydd med en nylongrimma. Se på denna sida (under häst - skötsel - hästsjukvård):
http://www.globussport.se/

I en annan tråd var det flera stycken som berättade att GG inte alltid fungerar så bra JUST för att hästarna tar sig ur den... Tror inte ens att det är idé att pröva på Maja! :crazy:

MEN! Denna "gräsreducerare" ska vi pröva! DEn kostar bara ca 175kr så det är värt att PRÖVA iaf.

Nu ska jag läsa vidare om hemmagjorda varianter...

Kanske dåligt ordval av mig, men det jag tänker mig med "hårt nedbetat" var inte direkt värsta vallen nedbetad, utan kanske snarare en "bergshage" eller annan mager hage rent allmänt. alternativt då som du säger, nedtrampad, fast DÅ kan jag förstå att hästen är snarare att bryta sig ut - det är bättre med ett magert bete den kan pilla och beta av, om inte annat för det naturliga behovets tillfredställelse, just av betesprocessen... tror det är betydligt mindre stressande också, än att gå på ett rikt bete med reducerar attiralj över näsan.

men oavsett hur du gör så tycker jag bägge alternativ är bättre och att det är bra att du bryr dig om att hästen inte ska bli för fet, för det är oerhört ohälsosamt för den att bli ett vandrande fettberg.....

Tyvärr ÄR hon redan ett "vandrande fettberg" :crazy: sen tidigare beten/fel utfodring. Men jag har lyckats banta ner henne 80kg nu och hon behöver gå ner minst 40-50kg till! Viktnedgången kan få stå STILLA över betesperioden men hon får absolut inte gå upp igen.

Idag när jag var i stallet tittade jag på den där "munkorgen" som de prövat på henne förra året... Det var just en sån där Green guard. Men som sagt - den kringlade hon sig ur på bara 10min! Fungerade INTE.
Har hittat andra alternativ som jag planerar att PRÖVA iaf. Den där i nylon VERKAR som ett bra alternativ!! :idea:

Men kan man aldrig låta dom ha på sig en sån dygnet-runt? Varför i så fall? Kanske dum fråga men... :crazy:

Vi har nog en del liknande problem med våra hästar...

Min häst hade det tvivelaktiga nöjet att få pröva både green guard och "hinkmodellen" som finns på globus förra sommaren.

Green guarden fick hon först otäcka skavsår av, sedan lärde hon sig äta rätt obehindrat bredvid den. Hinken funkade bättre. Den var gjord av mjukare gummi till skillnad från green guarden som är av hårdplast. Dessutom gör konstruktionen med ett hål i mitten (plus små luftöppningar på sidorna) det mycket svårare för hästen att kunna överlista den och käka obehindrat. Jag var lite orolig för att det skulle bli varmt och instängt dock, men kanske kan man göra större lufthål på sidorna?

Själv tyckte hon att de båda var hemska saker och vände och gick när hon såg en komma med den.

Fördelen med betesbegränsare jämfört med begränsad utfodring med exempelvis hö tycker jag är att de har tillgång till foder hela tiden, även om de inte kan äta så mycket som de skulle vilja.

Men har man möjlighet att inte ha dem på gräs hela tiden skulle jag nog ta den möjligheten. Särskilt om de ändå kan ha sällskap med andra hästar. Då får de ju tillskott av foder med näringsvärde som är stabilt. Det kan förhoppningsvis göra att förändringar i gräsets näringsvärde vid väderförändringar etc inte behöver ha lika stor effekt på dem.

Även om än häst aldrig har haft fång har ju alla fånghästar haft en första gång. Och överviktiga är ju vad jag har förstått överrepresenterade i fångstatistiken. Jag har kanske blivit lite paranoid, två hästar i vårt stall fick fång förra våren/sommaren. Ingen av dem hade haft fång tidigare vad vi vet, den ena var 15 år och den andra 22.

Det är nog i alla fall skönt för hästar med betesbegränsare att inte behöva ha den hela tiden. (Fast det kan ju vara bättre än alternativen ibland.) Jag tycker det verkar som att munnen och nosen är väldigt viktig för hästar på så många sätt och jag skulle inte helt vilja ta ifrån dem möjligheten att använda den fritt.

Den testen skulle jag väldigt gärna ta del av. Jag har en fångponny som jag inte vill ha ensam i grushage hela sommaren..och vill veta allt om olika alternativ.

Angående fruktanhalt i nerbetat gräs.

Även om nerbetat gräs innehåller en högre fruktanhalt än övervuxet gräs är det ju inte säkert att den totala mängden fruktan de får i sig skulle bli mindre om man flyttar från ett nedbetat till ett långväxt bete. Risken är ju att hästen kan sätta i sig många mer kilo gräs på samma tid på det långa betet jämfört med det korta.

Sen finns det ju också så mycket kvar att vetenskapligt belägga när det gäller hur fång funkar. Fruktanteorin är just bara en teori, även om det finns mycket som tyder på att den stämmer i mycket.

mvh Åsa

jag skulle nog välja "shettishagen"

det kanske går att sätta en extra tråd och ha lite starkare ström på ?

jag skulle nog välja "shettishagen"

det kanske går att sätta en extra tråd och ha lite starkare ström på ?

Ja du, vi får se vad ägaren tycker om det där.
De får i så fall i synnerhet göra stängslet SHETTISSÄKERT för som det är nu springer de in o ut hur dom vill i princip... väljer hage själv... :angel:
Det krävs att de sätter upp flera nya trådar runt hela hagen! Och det vet jag inte om de är beredda på att göra utan vill nog hellre pröva "munkorgsmetoden" som faktiskt fungerar bra på de små iaf.

Green guarden fick hon först otäcka skavsår av, sedan lärde hon sig äta rätt obehindrat bredvid den. Hinken funkade bättre. Den var gjord av mjukare gummi till skillnad från green guarden som är av hårdplast. Dessutom gör konstruktionen med ett hål i mitten (plus små luftöppningar på sidorna) det mycket svårare för hästen att kunna överlista den och käka obehindrat. Jag var lite orolig för att det skulle bli varmt och instängt dock, men kanske kan man göra större lufthål på sidorna?

Ja det kan man kanske göra...

Själv tyckte hon att de båda var hemska saker och vände och gick när hon såg en komma med den.

Självklart tycker dom ju det! Det hindrar dom ju från att frossa! :d Och de förstår ju inte syftet.... :crazy:

Fördelen med betesbegränsare jämfört med begränsad utfodring med exempelvis hö tycker jag är att de har tillgång till foder hela tiden, även om de inte kan äta så mycket som de skulle vilja.

Så tänker jag också.

Men har man möjlighet att inte ha dem på gräs hela tiden skulle jag nog ta den möjligheten. Särskilt om de ändå kan ha sällskap med andra hästar. Då får de ju tillskott av foder med näringsvärde som är stabilt. Det kan förhoppningsvis göra att förändringar i gräsets näringsvärde vid väderförändringar etc inte behöver ha lika stor effekt på dem.

Ja vi får se hur ägaren tycker att vi ska lösa detta.

Även om än häst aldrig har haft fång har ju alla fånghästar haft en första gång. Och överviktiga är ju vad jag har förstått överrepresenterade i fångstatistiken. Jag har kanske blivit lite paranoid, två hästar i vårt stall fick fång förra våren/sommaren. Ingen av dem hade haft fång tidigare vad vi vet, den ena var 15 år och den andra 22.

Jo det förstår jag att de kan få det anytime!

Det är nog i alla fall skönt för hästar med betesbegränsare att inte behöva ha den hela tiden. (Fast det kan ju vara bättre än alternativen ibland.) Jag tycker det verkar som att munnen och nosen är väldigt viktig för hästar på så många sätt och jag skulle inte helt vilja ta ifrån dem möjligheten att använda den fritt

Jo det klart, det har du rätt i. Jag tänkte mer på om det fanns en solklar anledning till att den inte ska användas dygnet runt - som t ex att de inte kan dricka med den på.
Grejen är att hon kommer bli smällfet om hon så bara får beta fritt ett HALVT DYGN så hon skulle behöva ha på sig den större delen av dygnet. Idealiskt vore väl att bara ta bort den över natten några timmar? Men svårt att fixa - vem ska göra det varje kväll och morgon liksom?

Alternativet att ha dom INNE på nätterna funderar jag inte ens på. Det resulterar bara i att de FROSSAR i sig gräs på dagarna istället! Dock kanske med "munkorgen" på då? hmm... Men det vore så skönt för dom att få vara ute dygnet-runt åtminstone under några veckor på sommaren. Och skönt för oss att slippa mocka, betala strö och hö...

Jag har samma funderingar som dig ang munkorg eller på annat sätt reducera betet för Dimma i sommar. Hon har förvisso inte så grava problem med övervikt som din häst har, men kunde gott vara ngt smalare... :angel: och bete är ganska kraftigt tyvärr.

Eftersom jag har hästarna hemma så kan ju jag flytta henne både morgon och kväll, det lutar därför åt att hon får gå i vinterhagen (med lösdriften och fri tillgång på halm: hon äter dock inte mkt av den) nattetid och på betet med lillebror dagtid... Det tråkiga är bara att de går ensamma i var sin hage halva dygnet då... :crazy: Nog för att hagarna ligger jämte varandra, men det är ju ändå inget vidare!

Dessvärre tror jag inte på munkorg för Dimma, hon är expert på att göra sönder saker. En liten, jäkligt dyr plastbit (alltså greenguard) har hon förstört på 30min. max!

Men kan du helt enkelt inte ha BÅDA i vinterhagen nattetid då? Om den lille inte klarar sig på det så stödfodra honom lite med annat (krubbmat).

. Jag tänkte mer på om det fanns en solklar anledning till att den inte ska användas dygnet runt - som t ex att de inte kan dricka med den på.

enligt undersökningen var det stressande för hästen att inte kunna beta naturligt så långa perioder som "konstant". samt att den inte kan uppföra sig naturligt, dvs kan inte klia sig eller kompisar osv.

Jo, det har jag funderat över...

Men rent krasst så borde det vara hälsosammare för honom med dygnetrunt-bete än att behöva äta "massa" kraftfoder (kan tänka mig att det kommer behövas 2-3kg lucernpellets iaf för att kompensera. Han äter inte hackat strå, frågan är om det ens kommer gå att få i honom såpass mkt pellets? Han är faktiskt inte så väldigt förtjust i kraftfoder! )

Ev kommer det en annan unghäst hit på bete, och då får min lille och det stoet gå på betet dygnet runt och Dimma får (om det fungerar vill säga) gå i vinterhagen nattetid... Hon är ju en bulldozer, och risken är att hon så småningom tycker att det är värt lite stötar för at få gräs och sällskap på natten. Men den dagen, den sorgen! :angel:

enligt undersökningen var det stressande för hästen att inte kunna beta naturligt så långa perioder som "konstant". samt att den inte kan uppföra sig naturligt, dvs kan inte klia sig eller kompisar osv.

Okej. Tack igen!

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag har ingen större erfarenhet om bete så ursäkta många frågor... Jag har två hästar som går i 1 hektar gräs hage året om. Sedan...
Svar
12
· Visningar
1 619
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka