Sv: Munkorg till betet?! Eller vad?
Det fanns ett test på olika beteshämmare (munkorg stoppar den HELT från att äta så det är INTE det du menar) i ridsport förra våren tror jag, det var en hel utredning som noga kollat hur hästen kunde komma åt att beta, hur hämmaren satt och fungerade osv. Den visade att vissa var hemskare än andra, och vissa var riktigt OK.
det som kommenterades särskilt var att en DÅLIG dvs en som hämmar för mkt, kunde vara MYCKET stressande för hästen, och att ingen beteshämmare skulle andvändas mer än halva dagarna tror jag det var, dvs absolut inte dygnet runt.
Okej tack för det infot!!
Det är inte min egna häst utan en halvfoderhäst som jag sköter om. Det är första sommaren jag är med henne... Har lyckats banta henne 80kg sen i höstas och vill förstås inte förstöra allt igen med betet. Har fått berättat för mig att hästen haft nån slags munkorg på sig MEN att hon alltid lyckades kringla sig ur den...
Efter bara en kvart typ. Så de andra i stallet har sagt att hon måste få en BÄTTRE variant som håller bättre.
Att stänga in henne i en mindre hage med inget/väldigt lite gräs är också svårt tydligen... då spränger hon stängslet och tar sig till GRÄS!
Men jag vet - bättre stängsel gäller då förstås, dock är det inte JAG som kan göra nåt åt DET problemet. Ska diskutera med ägaren innan betessäsongen börjar hur vi ska lösa detta på bästa sätt men vill ha lite råd och synpunkter hur man kan göra.
Min egna häst, som inte finns mera (avlivad aug-05), hade inte sånna problem med övervikt under betesgång även om hon också var en nordsvensk brukshäst. Henne kunde man ha på dygnet-runt bete utan att hon blev sjukligt fet.
Så jag har inte den här erfarenheten av sånna här OTROLIGT lättfödda individer och hur man bäst löser betessäsongen.
rent generellt tycker jag det är ett betydligt bättre alternativ att begränsa hagen och betestillgången genom att ha hästen på magert, nedbetat bete isåfall.
Inte för att denna häst nånsin haft fång, trots sin kraftiga övervikt och sina 15år på nacken, men hårt nedbetat gräs är ju farligt ur den synpunkten. Innehåller mycket fruktan! Till skillnad mot vad många tror...
Jag tror att en hage som är nedtrampad och därmed i princip gräsfri skulle passa bäst om man ska stänga in i hage. Så får man stödfodra med hö och/eller släppa på gräs några timmar per dag. Dock vet jag inte om ägaren blir så glad av det alternativet? Både dyrare och krångligare... Därför vore det bästa att kunna använda munkorg - eller ja, som ni säger heter det Green Guard tydligen.