Munkorg på kollektiva färdmedel

Sv: Munkorg på kollektiva färdmedel

Hellre på alla hundar än en regel om "på farliga hundar" vad avgör om hunden är farlig?
en hund blev ju dödad på ett tåg för några år sedan...

Jag har åkt tåg med min hund och träffat jyckar som definitivt hade behövt munkorg för allmänhetens säkerhet.

Däremot har jag en bild av att munkorg kan ytterligare trigga bråk mellan hundarna?

/Migo

Hellre på alla hundar än en regel om "på farliga hundar" vad avgör om hunden är farlig?
en hund blev ju dödad på ett tåg för några år sedan...

Nu var det oturligt nog så att den bitande hunden av en hundtyp som brukar betraktas som farlig och därför blev det ingen diskussion om det verkliga problemet. Förmodligen var det hundens kraft i bettet som gjorde att skadorna blev så stora. För efter 7-8 års tågpendling med hund (på samma sträcka som hunden ovan blev ihjälbiten på) så kan jag konstatera att det inte var första gången en hund biter en annan hund under en resa. Folk låter sina hundar krypa in under sätena där andra hundar ligger och sover. De binder fast sina hundar medan de själva går till restaurangvagnen. De sitter och sover eller är allmänt ouppmärksamma på sina hundar. Jag har sett (och avvärjt) en hel del farliga situationer.

Vissa sträckor är dock mer riskfyllda än andra. Min uppfattning är att det är värst på långa sträckor med förhållandevis många stopp. Hundägarna blir mer ouppmärksamma, hundarna mer rastlösa och nya hundar kommer och går hela tiden. Sista åren jag pendlade valde jag bort X2000 av den anledningen. Regionaltågen på den sträckan jag behövde åka tog längre tid men hade sammanlagt kortare sträcka att köra, bara enstaka stopp och det var ytterst sällan många hundar i vagnen. Hundvagnen i de tågen ligger dessutom i en ände av tåget vilket gör att det överhuvudtaget är lugnare för hundarna (till skillnad från i X2000 där det är en jädra massa spring fram och tillbaka till Bistron). Det var definitivt värt de extra 20-30 minuterna som resan tog.

Munkorg eller inte munkorg? Egentligen skulle det inte behövas om bara hundägarna var mer uppmärksamma och höll sina hundar kort; om hundarna fick ligga i lite mer lugn och ro (placera djurplatserna längst bak eller längst fram i tåget); om det inte var öppet under sätena så att hundarna inte kom åt varandra; om det var förbjudet att lämna sin hund ensam under resan; och om hundägarna uppmanades att under inga omständigheter låta sin hund gå fram till eller nosa på andras hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka