Munkorg, används inte det?

Sv: Munkorg, används inte det?

Inte_Ung skrev:
En munkorg på hunden borde väl kunna förhindra tragedier där barn blir söndertuggade, katter och kaniner ihjälbitna eller hundar sargar varandra i slagsmål.
Det vore väl bra att använda när man är på nya platser och tränar med hunden, så att ingen olycka händer innan hunden är säker?
Eller för att det inte skall bli fullständig katastrof om matte eller husse råkar släppa uppmärksamheten på hunden något ögonblick.
jag tycker att det är en bra idé..

ja menar, även fast man är duktig hundägare så kan det vara tufft att hinna med att låta valpen träffa katt, kanin, får, gris, ko, häst, ponny, chinchillor, illrar m.fl tamdjur och samtidigt få den att förstå allt.. "rom byggdes inte på en dag" säger man juh.. och det är inte heller bara att "lära hunden vara med andra djur när den är valp"..

min hund är inte van vid får t.ex, han är skitnyfiken på dem men även fast han(8,5 kg pudel) aldrig skulle bita dom(55 kg tacka) så har jag honom kopplad och under uppsikt.. Jag skulle aldrig släppa honom lös på en gård där jag vet att det finns djur han inte är van vid.. mest för att jag är rädd att han skulle bli skadad..

men jag tycker det är helt rätt det du säger.. vet man att man utsätter hunden för något nytt eller något den blir upphetsad över, t.ex hundträffar med hundlekar så är det en bra grej som förhindrar skador.. och det förstår andra hundägare bara man säger det, "han kan bli lite för upphetsad"..

det är bara den "grå massan" som tänker "mördarhund"..

Alexandra_W skrev:
Sen borde du träffa mina vovvar, de brukar charma även de mest svårcharmade ;)
Ja tack, det vore bra.
Jag försöker att ta alla tillfällen i akt att träffa hundar med bra förare som kan låta mig träffa hunden kontrollerat.
Varje ny hund som blir min kompis tar ner irritationsnivån ytterligare.

Så jag vill gärna bli charmad av dian vovvar.
De är dessutom av en ras som har givit mig dåliga erfarenhetar, vilket gör det hela ännu mera värdefullt.

Du skulle nog gilla vår 3-årige BC-hane också. Han är gudomligt snäll och läser människor lika bra som han läser djuren. Är det någon som är hundrädd/osäker, så blir han ännu mer försynt och försiktig och verkligen visar med hela kroppen hur snäll och go han är och gärna han vill att de ska ta kontakt (och helst gosa i timtal)med honom.
Han har fått flera hundrädda att bli mindre rädda för hundar och vissa har helt kommit över sin rädsla.

th_lilleskutt.jpg

Tag med den på en träff, så kan den ju idka Terapi på Inte_Ung.
Det är annars litet långt till dig, men all terapi är bra terapi.

Så jag tackar för erbjudandet.

Jag är en ansvarsfull ägare. Jag är kapabel till att förutse hur min hund kommer att reagera. Därför använder min hund munkorg vid vissa tillfällen! Är trött på att höra att man är en dålig hundägare bara därför. Dålig kan jag hålla med om att jag hade varit om jag inte hade haft munkorg då jag vet att vissa situationer innebär att min hund måste ha munkorg.
Hade dock andra hundägare hållt ordentlig koll på sina hundar så hade inte min hund behövt det heller.

hemlig skrev:
Ska vi sätta munkorg på alla utekatter för att de dödar (och leker med) möss och råttor och fåglar?

Ja det vore väldigt vettigt!

Fanns ett tag ett förslag att alla hundar som var tränade för o bita skulle ha munkorg ja då alla Tävlingshundar , Tjänstehundar men det gick inte igenom för de ansåg att det är så liten risk till och med på hundar som kan bitas o då bitas rejält. Kommer dock inte ihåg vilket år detta var.

Isis skrev:
Ja det vore väldigt vettigt!
Nej inte på mina i alla fall, för de har som jobb att jaga och döda möss och fåglar för att skydda mitt hästfoder och mina andra tillhörigheter.
Jag menar ju inte att man skall sätta munkorg på vakthundar eller apporterande jakthundar, för då så kan de ju inte jobba.

Har man en hund som är osäker på folk eller hundaggressiv så visst fasen kan man använda munkorg! bättre det än att hunden (som för övrigt kanske är jättetrevlig) blir avlivad.

Man kan aldrig förutspå vad andra människor gör, det finns ungar som tillåts springa fram till vad som hellst, fyllegubbar som skall hälsa, folk som klappar hundarna bakifrån utan tillåtelse och hundar som tillåts springa lösa och fram till vem som hellst
. Och det spelar ingen roll hur bra hundägare man är, man kan fortfarande få en "knepig" hund. För mig är en bra hundägare någon som tar ansvar för sin hund även om det ikluderar munkorg.

Sen självklart skall man träna på hundens beteende, men som en tillfällig lösning ser jag inga problem.

Här är en som andvänder, eller snarare kommer troligtvis att andvända munkorg på sin hund.

Hunden i fråga är egentligen världens snällaste, men har en enormt stor beskyddarinstinkt och har troligtvis sedan väldigt ung ålder börjat tränas som kamphund. I takt med att han har vuxit, har troligtvis också rädslan för honom vuxit, och han har fått ordentligt med stryk.

Inne är han världens snällaste, lyssnar på minsta lilla viskning och har aldrig gjort något dumt. Ute är han också relativt snäll, men skäller på andra människor ofta och försöker gärna hoppa på dom. Dock blir han långsamt bättre och bättre för varje dag (och då har vi inte ens haft honom många dagar) men när vi börjar komma till den punkt att vi rör oss vid mer befolkade platser, kommer munkorgen vara på plats första gångerna av den enkla anledningen att det är en säkerhetsåtgärd.

Hade inte människan gjort honom till den han delvis är idag, hade han sluppit.

Men kanske min andra hund kan vara något för din hundterapi? ;)

{9108-beab2ff58c70fb5b2c46c7858bfb69a8}.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Söt förvisso.
Och ger ingen irritation alls.
Men den är så liten och söt att den hamnar i en annan avdelning än hund, så den ger ingen terapi alls heller.
På något vis så har inte så små hundar hamnat i mitt "dåliga register".

Men jag skulle gärna gulla med den bara för att den är så söt.

Första gången han inte hamnade i marsvinsfacket istället för hundfacket :D

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 034
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat