Munkorg, används inte det?

Sv: Munkorg, används inte det?

Inte_Ung skrev:
När jag tränar unga hästar så vidtar jag massor av säkerhetsåtgärder.
Jag sätter på mig hjälm, säkerhetsväst och ser till att någon stadig person håller i hästen första gången som jag sätter mig på den.
Så varför kan man inte ha en munkorg på hunden första gången som den t.ex. är med i stallet?
Just det, Du vidtar säkerhetsåtgärder på Dig själv - hjälm, säkerhetsväst tex. Det är inget du sätter på hästen, eller hur?!

Ska vi sätta munkorg på alla utekatter för att de dödar (och leker med) möss och råttor och fåglar?

Bra uppfostrade och mentalt bra hundar behöver inte munkorg...

lady_vip skrev:
I Sverige så har man en farlig hund om man tar på dem munkorg i förebyggande syfte. Folk är väldigt snabba att dömma och går du ut med en hund med munkorg så kan man ge sig tusan på att hunden snarast ska avlivas eftersom den anses opålitlig av den stora massan.
Ojdå, är det så.
Då så förstår jag varför vissa undrade om jag var allvarlig eller ej.
Är detta ett känsligt ämne bland hundägare?

Skulle en hundägare bli jättearg om jag föreslog munkorg för att hunden skulle få följa med i stallet och hästhagarna?
Jag funderade på det en gång när en avbytare hade med sina odrägliga schäfrar när hon skulle jobba med att sköta mina hästar.
Jag ansåg nämligen inte att man kunde hålla reda på 2 hundar varav en unghund och en hoper unghästar samtidigt.
Men det löste sig genom att avbytaren råkade bli översprungen av en unghäst när hon trasslade in sig i det hela, och därefter inte ville ha med sina hundar mera, för att slippa göra sig själv illa.

hemlig skrev:
Just det, Du vidtar säkerhetsåtgärder på Dig själv - hjälm, säkerhetsväst tex. Det är inget du sätter på hästen, eller hur?!
...
Men det är ju jag det.
Massor av folk sätter gramantyglar, skarpare bett och massor av andra dylika ting på hästen i "säkerhets-syfte", det är ju också en massa skrot på huvudet så det blir ju litet lika där.
Eller när man trasslar in ett sto i språnglinor för att inte hingsten och folk skall bli skadade när man sedan utövar våldtäckt på henne.

Skillnaden är ju annars att det bara är just jag som kan bli skadad i fallet med hästen.
När det gäller hundar så kan man ju inte klä in allt levande i deras omgivning med "bitsäkert" material, så därför är väl en munkorg en bra idé.

hemlig skrev:
Ska vi sätta munkorg på alla utekatter för att de dödar (och leker med) möss och råttor och fåglar?...
Nej inte på mina i alla fall, för de har som jobb att jaga och döda möss och fåglar för att skydda mitt hästfoder och andra av mina tillhörigheter.
Jag menar ju inte att man skall sätta munkorg på vakthundar eller apporterande jakthundar, för då så kan de ju inte jobba.

Jodå, jag använder gärna säkerhetsgrejer själv när jag rider (hjälm, bra skor, säkerhetsväst om det finns att låna tex.).
Vet man att hunden gärna skulle ta stallkatten om den kommer så visst kan man använda munkorg på den - eller ännu hellre lämna den hemma!

Inte_Ung skrev:
Men de dåligt uppfostrade då eller de mentalt störda?
Det beror väl på vilket sätt....Är de allmänt flamsiga men inte "farliga" för djur eller människor i den bemärkelsen så nej, ingen munkorg. Mentalt störda hundar har jag faktiskt aldrig stött på (trots att jag jobbat med hundar i några år), så det kan jag faktiskt inte svara på.

:eek: Du förutsätter ju att alla hundar är dåligt uppfostrade eller mentalt störda....
Men nu är det ju så att de flesta hundar är snälla stabila individer, som Inte behöver munkorg.

Antingen så driver du med oss eller så har du verkligen så enkelspåriga fördomar angående hundar överlag...:angel:

Förstår inte alls vart du vill komma med detta :confused:

Senast ändrad:

Har man en hund kopplad så har man ofta sådan kontroll att ingen större skada hinner uppstå.

Det är skillnad på koppel och munkorg, i min värld i alla fall.

(Lägger till, när jag läst ditt inlägg igen...Du kanske menar att det räcker med koppel istället för munkorg...som jag med andra ord.)

:rofl: :rofl: :rofl:
Sorry... hickar och försöker låta bli att storkna... :p

Har ni, inte bara Gnist, inte läst IU:s många hundhatartrådar?

Jag brakade i golvet när jag läste den här tråden med IU:s inställsamma, låtsat okunniga och förvånade inlägg! Tänkte avhålla mig från att lägga mig i IU:s tokerier, men det här blev bara för mycket. :bump:

Så ett gott råd till alla, lägg ner. Ni kan inte övertyga IU om något. Det är f ö inte det hon är ute efter, utan bara att få lufta sitt hat mot hundar och hundägare! Kunskap, information eller fakta är ointressant och utan värde.

LIA

Jag menade att koppel förebygger mycket, så att munkorg inte är nödvändigt.

LIA skrev:
inställsamma, låtsat okunniga och förvånade inlägg!
I det här fallet så är det en uppriktig fråga.
Jag har säkerhetsbälte på mig när jag åker bil också, även om jag inte har för avsikt att krocka.

LIA skrev:
Det är f ö inte det hon är ute efter, utan bara att få lufta sitt hat mot hundar och hundägare! Kunskap, information eller fakta är ointressant och utan värde.
Här så måste du ha missat en hel del som hänt.
Jag är numera tämligen rehabiliterad när det gäller mina problem med hundar.
Många har ställt upp där och hjäpt mig.
Härifrån så har jag fått massor av hjälp, så information och fakta är visst av värde.

Nu jobbar jag på att hålla det hela på rätt nivå så att jag inte åter får upp irritationsnivån vad gäller hundar.
Så jag söker en lagom nivå för mig, när det gäller umgänge med hund.
Och för mig så skulle det underlätta om jag kunde säga till någon som vill ha hunden med i mitt stall.

Visst, bara ni sätter munkorg på den så, för jag har litet dåliga erfarenheter av hund och känner mig bekvämast så.
För då så behöver inte jag vara orolig för mina katter eller barn.
I stället för att behöva säga, nej tyvärr jag vågar inte det för att jag vill att kattorna skall få vara i fred.

För ju mer som jag umgås med trevliga hundar, desto bättre blir det.

P.S. Det finns bildbevis på när jag kelade med Marthas Dansk-Svenska Gårdshund, den var mycket teurapeutisk och jättegullig.

Gnist skrev:
:eek: Du förutsätter ju att alla hundar är dåligt uppfostrade eller mentalt störda
Nej, men jag har råkat ut för en del tråkigheter när det gället hund.
Och vill därför hitta bra sätt att föhålla mig till min egen, mina djurs och mina barns säkerhet på ett bra sätt.

Gnist skrev:
Förstår inte alls vart du vill komma med detta :confused:

Hittils så har jag gjort det genom att t.ex. ha totalt hundförbud på min gård när det gäller okända hundar.
Men nu så har jag börjat att fundera på att lätta på detta hundförbud.
Och försöker då att hitta andra möjliga framkomliga vägar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så såg jag ofta hundar med munkorg på under min tid i USA.
Och undrade då varför man inte kunde använde det som en extra säkerhet.

OBS, Jag har inte en enda gång i denna tråden förespråkar vare sig att man skall sparka hunden sönder och samman, så som många andra som kallar sig hundmänniskor gör, eller ansett att en hund som nyper en katt sedan borde dödas.
För jag anser inte det.
Men däremot så tycker jag kanske att en munkorg kan vara bra i vissa fall.

Inte_Ung skrev:
En munkorg på hunden borde väl kunna förhindra tragedier där barn blir söndertuggade, katter och kaniner ihjälbitna eller hundar sargar varandra i slagsmål.
Det vore väl bra att använda när man är på nya platser och tränar med hunden, så att ingen olycka händer innan hunden är säker?
Eller för att det inte skall bli fullständig katastrof om matte eller husse råkar släppa uppmärksamheten på hunden något ögonblick.

Jag använder faktiskt munkorg 'förebyggande' i 'nya' situationer. T ex när mina träffar en liten hund eller en katt de inte träffat förr. För att HELT eliminera risken för en olycka. Hitills har det i samtliga fall varit TOTALT onödigt, men jag kör vidare så ändå, för då är jag 110% säker på att inget 'händer'.

Så skulle mina hundar få träffa dina katter, så skulle det ske med munkorg på. Trots att mina hundar är kattvana. Och trots att jag skulle ha dem i koppel och under uppsikt och så vidare. Helt enkelt för att de är och förblir jakthundar och dessutom har lärt sig och premierats för att jaga under stor del av deras liv. Dessutom har de kapaciteten (till skillnad från många andra hundar) att hinna ikapp och få tag i en katt.

När dte gäller tiken så har hon ju snodd en katt av grannen, så där kan det kanske kännas självklart. Hanen har aldrig visat någonting annat än idel vänlighet mot katter, så där kan det kanske kännas onödigt. Men hellre munkorg i början och helsäker, än ingen munkorg och nästan säker.

Småhundar har ingen av dem någonsin visat minsta lilla agg emot ens, men de möter nya sådana iklädda munkorg i alla fall.

Sen borde du träffa mina vovvar, de brukar charma även de mest svårcharmade ;)

Stoppard skrev:
Har man en hund kopplad så har man ofta sådan kontroll att ingen större skada hinner uppstå.

Fast en munkorg i fallet som Inte-Ung beskriver är som jag ser det en mer MENTAL 'trygghet'. Dvs att Inte-Ung känner sig 'lugnare' och säkrare om hunden har munkorg. Eg oavsett om det behövs. Det är en psykologisk trygghet om man drar det till sin spets.

Och jag kan förstå den aspekten, och om Inte-Ung under X tid sett att den aktuella, munkorgsklädda hunden inte visar minsta intresse för att sätta tänderna i eller ens visar minsta agg mot gårdens barn och djur etc så tror ju jag att den där 'extra tryggheten' skulle kunna plockas av. Men om hunden jagat katten så skulle munkorgen få vara på. 'Better safe than sorry' typ..

Ok då förstår jag. Tråkigt att du har fått så dåliga erfarenheter av hundar. Men de flesta Är faktiskt trevliga ;)

Dåligt uppfostrade hundar har ägare som inte skulle sätta på dem munkorg i varje fall. Det hänger liksom ihop att de struntar i både koppel och annat.

Hundar som är koko i bollen kan fungera rätt bra bara de hamnar hos rätt förare så inte heller där är munkorg nödvändigt alla gånger. Det beror på hur hunden är koko.

Hemma hos dig är det DU som bestämmer. Vill du att besökare har munkorg på sina hundar så får de ju ha det eller lämna hunden på något annat ställe. Men du får nog räkna med förvånade miner och en del blir säkert skitarga också, så det är ju smart att ladda upp med några bra argument som gör att hundägaren förstår och inte bara blir arg. Men du kan ju så klart inte komma med samma munkorgskrav på övriga ställen. Men hemma hos dig så bestämmer du hur du vill ha det.

hemlig skrev:
jag sätter på nosgrimma på en häst som jag vet biter folk, bara för att JAG inte vill bli biten..

OBS OBS OBS! jag snackar INTE på något vis om en häst JAG uppfostrat.. utan en med lynnesfel som bet 2-3 personer(vid in/utsläpp) under loppet av 1 vecka.. och då är inte bett det enda, hästen slog med frambenen mot ryggen på en..

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 034
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat