Munkorg, används inte det?

Inte_Ung

Trådstartare
En munkorg på hunden borde väl kunna förhindra tragedier där barn blir söndertuggade, katter och kaniner ihjälbitna eller hundar sargar varandra i slagsmål.
Det vore väl bra att använda när man är på nya platser och tränar med hunden, så att ingen olycka händer innan hunden är säker?
Eller för att det inte skall bli fullständig katastrof om matte eller husse råkar släppa uppmärksamheten på hunden något ögonblick.

Sv: Munkorg, används inte det?

Normala väluppfostrade hundar, som ägs av normala ansvarsfulla ägare behöver ytterst sällan munkorg...

Finns ingen anledning att använda munkorg i förebyggande syfte :cool:

Varför inte det?
Är inte det bättre än att det blir dumt och folk i stället skall ge sig på och sparka hunden halvt ihjäl?

Det är Inte så vanligt att normalt funtade hundar beter sig på det viset, som i det exempel som du hänvisar till..

Inte_Ung skrev:
En munkorg på hunden borde väl kunna förhindra tragedier där barn blir söndertuggade, katter och kaniner ihjälbitna eller hundar sargar varandra i slagsmål.
Det vore väl bra att använda när man är på nya platser och tränar med hunden, så att ingen olycka händer innan hunden är säker?
Eller för att det inte skall bli fullständig katastrof om matte eller husse råkar släppa uppmärksamheten på hunden något ögonblick.

Rätt uppfostrade, och med ägare som har förmåga att förutse att saker kan hända så behövs inte munkorg... Bristen ligger nog mer i att måånga ägare inte har insikt i att deras hundar är kapabla till att döda/skada bara för att det inte hänt innan.

Jag gissar att du har lite tråkigt idag och vill ha igång en diskussion?

Nenne1 skrev:
Jag gissar att du har lite tråkigt idag och vill ha igång en diskussion?
Inte alls, jag undrar faktiskt.
När jag bodde i USA så såg jag ofta hundar med munkorg på, men aldrig att jag har sett det i Sverige och jag undrade varför.

När jag tränar unga hästar så vidtar jag massor av säkerhetsåtgärder.
Jag sätter på mig hjälm, säkerhetsväst och ser till att någon stadig person håller i hästen första gången som jag sätter mig på den.
Så varför kan man inte ha en munkorg på hunden första gången som den t.ex. är med i stallet?

Vissa hundar behöver inte ens rätt ägare och rätt uppfostran. De skulle iaf aldrig bitas.

Det känns som om sådana vore bra att avla på som familjehundar.
Gör man det? tar till vara på den egenskapen, den verkar ju jättetrevlig.

Seriösa uppfödare avlar endast på mentalt trevliga, snälla och stabila hundar, som dessutom ska uppfylla rasens specifika krav i fråga om utseende, hälsa och egenskaper!

Man avlar nog hellre på en hund med snygg svans

Allvarligt... Jag behöver inte ens vara ironisk alltså...

Tippan skrev:
Man avlar nog hellre på en hund med snygg svans

Allvarligt... Jag behöver inte ens vara ironisk alltså...

action-smiley-033.gif

I Sverige så har man en farlig hund om man tar på dem munkorg i förebyggande syfte. Folk är väldigt snabba att dömma och går du ut med en hund med munkorg så kan man ge sig tusan på att hunden snarast ska avlivas eftersom den anses opålitlig av den stora massan.

Jag äger munkorgar, men använder dem sällan, då jag har använt så är det för att hunden inte ska bita i sönder saker pga seperationsångest.

Men, jag tycker du har en poäng. Dock är det ju så att en person som har insikt i sin hund och vet att den kan flippa oftast är oerhört försiktig och kanske tillochmed använder munkorg. Problemet är ju alla de som inte förstår att hundar är fullt kapabla till att ha ihjäl katter osv och då blir förvånade och förfärade när hunden gör det. De som vet att så är fallet tränar hunden så att de inte reagerar med jaktlusten rent instinktivt och de lär hunden att nej ÄR nej.

//E

Hundar är rätt bra på att generalisera och behöver egentligen inte tränas på varje specifik situation. Om man därför tar med sig valpen lite varstans och samtidigt befäster några viktiga kommandon i ungdomen så behövs inte denna munkorg. En liten valpfjant på 10 kg kan inte göra så värst mycket skada och de har heller inte utvecklat jakt eller bytesdrift ordentligt än.

Detta gäller alltså om vi talar om raser som inte är utpräglade jakthundar eller där bytesintresse finns djupt rotat i rasen, vilket ändå är det flesta och vanligaste. Många tar dock tag i detta för sent och det är då problemen kommer. Om hunden är en omplacering kan det också behövas munkorg innan man fått ordning på jakten, men inte med en hund som tränats rätt från början. Man får också ha lite omdöme och inte släppa unga slynglar överallt innan lydnaden är på plats. Detta inte bara för att undvika döda smådjur, men också för att undvika en hund som rymmer eller kommer på att man kan vara olydig.

Ett problem med munkorg är också att folk kan bli lata. Varför träna hunden när den ändå inte kan bita.

Jag tycker som så här att varje hund är en individ. Jag skulle inte ens tänka tanken på att sätta på min nuvarande en munkorg. Hon är en väldigt mjuk hund som blir helt förtvivlad om man höjer rösten mot henne, om hon inte har hittat ett spår eller något för då har hon vax i öronen och matte kan stå och skrika massa:o Men jag ser ändå ingen anledning att ha munkorg eftersom att hon aldrig i hela sitt 6 åriga liv visat något agressivt beteende på en människa. (bara på andra hanhundar när dom ska jocka på henne eller terriern i stallet som hänger i hennes öron)

Hade jag där emot haft en tuff hund som jag inte kunde vara helt säker på hade jag nog kunnat använda munkorg i förebyggande syfte. Jag bryr mig inte heller om man blir dömd för att ha en farlig hund. Tycker bara det är bra att man slipper ha folk som ska hälsa:p

Jag satte munkorg på min förra hund i dom situationerna där jag visste att det fanns risk för att hon skulle bita någon. Trots att hon var väldigt väluppfostrad så var hon en ångestbitare, och i dom situationerna jag inte kunde undvika, valde jag att använda munkorg.

Visst, som valp så kunde man hantera henne utan att risken ens fanns att hon kunde komma åt någon, men som 1 åring och vägande 55 kg så var det inte riktigt lika lätt.

Har man däremot en normal frisk hund som man tidigt lär in hur den ska uppföra sig, så brukar det inte behövas använda saker i förebyggande syfte. I sådana fall skulle alla hundar med tänder få ha munkorg på sig, eftersom ju alla hundar fysiskt sett kan bitas.. Och alla hästar skulle för den delen också få ha munkorg, och något som kunde dämpa smällen ifall man blev sparkad av dom. Och så vidare i all oändlighet....

Min dotter fick en omplaceringshund i maj förra året, en Westie hane på 7 år, som hade blivit illa behandlad, dom hade använt munkorg på hunden när dom droppade i öronen och dylikt, han var väldigt vass i början , det gick inte att klippa honom eller kamma utan att han morrade och gick till anfall.
Nu efter 9 månader så är han en glad och positiv hund som aldrig har munkorg på sig, så jag tror inte på detta med munkorg , tvärtom så tror jag att hunden blir mer "bitsk" om man använder det.
Min dotter talade även om att två av hennes kompisar använder munkorg på sina hundar när dom är själva hemma så att dom inte kan bita sönder saker, tycker att det är helt fel.

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 034
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat