Munfundering del XXXX

ghost

Trådstartare
Jag vet inte HUR många trådar jag skapat om den här munnen... ;) Min Nisse igen då, haha. Vi har kommit fantastiskt långt efter att tandproblemen åtgärdades och hunnit göra ett katastrofalt misstag med balanseringen under tiden.

I nuläget sitter jag och kör honom på rakbanan med nosremmen bara spänd för syns skull och ett rakt bett.

Men så vill jag itne ha honom när det är allvar pga att tungan lika gärna kan vara över som under bettet så då åker tungbandet på. Och då börjar grejsandet. Han grejar så mycket att han får skavsår och det gilalr jag inte. Jag ska shoppa ett nytt tungband som är lite mjukare och hoppas det skaver lite mindre men är det någon som har något tips att komma med?

Man kan väl knappast smörja in det med nåt halkigt för då halkar väl tungan ur som han styr. ;)

Sv: Munfundering del XXXX

Har du provat tungfelsbett?
5975_Tungfelsbett_med_rem_3600.jpg

Jag använder gärna sådan, fungerar bra!

Har du provat tungfelsbett?
5975_Tungfelsbett_med_rem_3600.jpg

Jag använder gärna sådan, fungerar bra!

Jag har inte provat tungfelsbett - började med ett vanligt gummi pga priset och det funkade i några månader. Tänker du i stället för eller komplement? För det är när tungan sitter fast har har dragkamp med tungbandet.

Är det svårare att lägga tungan över med ett bett än ett gummi? Och funkar den ihop med smala bett, vi använder som bredast 10,5?

Han är absolut lugnast i munnen utrustad som jag kör på rakan men det går ju tyvärr inte på banan. Lägger han tungan fel blir han ju lite svårstyrd. Fördelen med honom är att han inte är het utan "bara springer" men det vore ju nice om han kunde hålla tungan rätt i mun också. ;)

Jag tänker istället för!

Har inte haft några problem med att bettet hamnat innanför, använder 10,5, men det fungerade inte med fullcheckbett då kunde det övre parerstaget fastna innanför. Har inte provat med rakt bett förstås!

Min går ju bara på rakt - men nån annan kanske vet! :D

Ska prata med kusken - han kanske har någon idé om var man kan låna och prova? EFTER kvalet den här gången! :idea:

Hur menade du med att det funkade i några månader? Gick gummit sönder sen? isåfall får du ha flera i väskan...

Hur menade du med att det funkade i några månader? Gick gummit sönder sen? isåfall får du ha flera i väskan...

Händig kille med tungan trasslade den över ändå... ;)

Jag vet inte, men jag har ändå känslan av att det är på återgående med trasslet, man kanske skulle testa sticka eller gummi igen? Ska konferera med testpiloten. :D

Uppdatering: Det verkar som om han löst sina munproblem själv i och med att jag låter honom hålla på som han vill med munnen när vi tränar!!!

Ändå är han vass så att tandis måste kolla honom nu, men han gjorde comeback i torsdags! :banana:
Okej att han felade 140 m från mål och blev diskad, men han skötte sig alldeles exemplariskt och var inte alls stressad utan tyckte bara att livet var stenkul. :love::love:

Easter%252520Day%252520110908_2789-50.jpg

Nisse och jag tackar återigen Göran Abrahamson för finbild.... :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka