Mun problem!!

Ramona

Trådstartare
Nu har jag nastan gett upp, jag har verkligen ett problem.
Har en 4-aring som ar helt ok att rida, han lyssnar pa hjalper, ar valskolad och snall i alla lagen. Tyvarr har han ett mun-problem som jag inte hittar!
Nar man rider honom, det spelar ingen roll vilket bett man har eller vilken nosgrimma, sa oppnar han munnen och stretar emot med huvudet.
Vi har testat i stort sett allting! Runt ett 30-tal olika bett, alla typer av nosgrimma, till och med bundit upp tungan pa hasten. Men ingenting resulterar i att han blir bra.
Han kan bli battre, gillade gummi mer an stal! Nosgrimman spelar ingen roll, ingenting funkar, inte ens utan!
Han har blivit kollad av veterinar och tandlakare i munnen, och ingen utav dem kan hitta ett problem.
Jag har testat med smala bett, med tjocka bett, med kopparbett, med tredelade bett, med pessoa bett, med pelham, med vanlig stang, jag har testat ALLTING jag kan komma pa.
Det enda som faktiskt fungerar pa honom, hor och hapna, ar nar man har gramantyglar pa - da slappnar han av och ar helt underbar! Men vi kan ju inte rida pa graman jamt!!!!

Givetvis skapar hans "obehag" (om det nu ar det) spanning genom hela hans kropp, vilket gor att han inte presterar sa bra som han skulle kunna, dessutom sa koncentrerar han sej inte pa vad jobbet ar utan pa hans trans och bett.

Jag har testat med hackamore, men han borjar skaka pa huvudet sa fort det kommer pa!

Kiropraktorn har varit ute och kollat honom och ingenting var fel.
Veterinaren och tandlakaren kunde inte hitta fel.
Men nagonting maste ju vara fel!!
Det ar inte en ryttar-grej, da vi alla ridit honom med orecis samma problem. Han reds in hos oss, och har varit sadan fran forsta borjan, fast jag tycker dock att det bara blir varre och varre.

HJALP!! Jag vet inte vad jag ska gora.
Finns det nagon som haft liknande problem. Jag ar oppen for ALLA forslag!

Haft samma problem med mitt sto, provade allt men inget funkade. Hon betedde sig på samma sätt som din.
Lösningen för henne var hackamore. Det blev en helt annan häst.
Dock hoppar jag henne på vanligt, oledat tränsbett. Hon går i fri form i hoppningen och är dessutom så viktkänslig att jag inte vill riskera några missförstånd. Jag har nämligen diskbråck och en kronisk knäskada. Inte för att jag brukar sitta snett eller åla runt i sadeln, men man vet ju aldrig vad som händer under ett hopp pass.....Bättre att vara försiktig.
Du kanske skall testa ett bettlöst utan hävstänger?

Testa annat bettlöst träns då? Det finns ju mkt mer än bara hackamore...

Min lilla häst rids i remontgrimma, funkar bra om man "lär" hästen vara känslig men han kanske har kvar lyhördheten för hjälperna iom att han är såpass ung?

Rida honom i grimma ar det enda som funkar, da har han i alla fall huvudet stilla!! :crazy: Men jag kan ju inte tavla i grimma. Det ar dessutom inte helt sakert att rida runt en hast i skog och mark pa enbart grimma. Han ar ju bara 4 ar!

Jag testade ponnyhack, jag har testat remontgrimma, och satta tyglarna i ringarna. Men sa fort det blir tryck pa "nosen" sa borjar han skaka pa huvudet.

Nagon sa for ett tags sedan att jag skulle satta pa kandar, men tyvarr har jag inget att testa med. Dessutom ar han ju en hopphast, och jag haller inte riktigt med de personer som hoppar pa kandar.

Ingenting fungerar. Jag har fatt for mej att det sitter i hans hjarna numera, och inte alls nagot obehag i munnen.
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Testa Bitless Bridle! Det är ett bettlöst träns som till skillnad från övriga bettlösa varianter inte lägger så mycket tryck över nosryggen. Här kan du läsa mer: www.bitlessbridle.com

Jag har ett travsto född -00 som jag rider med bitless bridle överallt, även i skogen. Fungerar bättre än något bett någonsin gjort på henne! :)

Himla svårt att säga ver nätet hur problemet ska lösas, och lite långt att komma och hälsa på :eek:

Om du vill får du gärna skicka mig en video så kan jag försöka se om jag kan klura ut något. PM:a i så fall, så kan jag tala om vad jag behöver se.

När jag hör om munproblem så kommer jag alltid på en häst där Bent var involverad. Korta historien är att den var tjafsig i munnen, men så fort den blev starkare i sina bakben så blev munnen stilla.

Har haft liknande problem med min häst. Han blev kollad av Equiterapeut i juli förra året, som inte hittade något särskilt annat än att hästen var öm där halsen går över i bogen på höger sida. Vill nämna att det var en rutinkontroll, så jag hade inte beskrivit något ridproblem, för jag visste inte att jag hade ett. :crazy:

Jag fortsatte rida som vanligt och en vacker dag går min häst omkull i ridhuset och blir mystiskt halt. Efter ett tag bestämmer jag mig för att ta ut Equiterapeuten igen och den här gången hittar han, efter att jag beskrivit hältan, en skada på ryggraden/musklerna runt ryggraden. Efter den behandligen blir det en helt ny häst, jag kan konstatera att den här skadan har hästen haft hela tiden jag har haft honom. Han får lättare att bära sig och pullar inte riktigt lika mycket. Han får ju sina återfall men han blir bättre för varje behandling.

Jag har också provat (och köpt :crazy:) alla bettyper som finns att uppbringa och han har faktiskt gått bättre på hävstång och med hjälptyglar. Tydligen kan många mystiska ridproblem komma från just länden, och då är det ju rimligt att hjälptyglar och bett som hjälper ryttaren att "komma åt" bakbenen och överlinjen borde kännas bättre att rida med.

Det jag vill ha sagt är att det kan löna sig att ta ut Equiterapeut/kiropraktor fler gånger även om inget hittas första gången.

mvh Jessica

Min fyraåring var sådan i början. Ville inte lyssna på bettet. Jag försökte lyssna på henne och veta när hon gör så. Helt enkelt var det när jag var för sen i eftergiften. Hon förstod då inte vad jag ville och fick lov att tänka på det var gång jag red henne. Nu vet jag inte om det är hon eller jag som har utvecklas med hon gör inte så längre.

Till saken hor att det maste vara ngonting han inte gillar. For sa fort man satter pa transet sa borjar han slanga med huvudet och forsoka oppna munnen.

Kanske det kan vara en bakbens-grej som nagon sa, att allt eftersom han blir starkare forsvinner det. Det ar kanske darfor det fungerar sa bra med gramantyglarna!

Jag ar mer eller mindre desperat efter rad! Och jag vill verkligen inte ha nagot bitless bridle pa honom, da han tavlar en hel del. Dessutom ar han ju till forsaljning, sa jag vill LOSA problemet med bettet (eller vad det nu ar), inte gora honom svar-sald! :crazy:

Jag har fatt sa manga rad, ingenting fungerar.
Veterinaren hittar ingenting.
Tandlakaren hittar ingenting.
Kiropraktorn hittar ingenting.

VAD AR DET FOR FEL?? Nagonting maste det ju vara... :confused: :confused:

Det var förresten en av hästarna i mitt stall som fick en vargtand borttagen för några dagar sedan. Den hästen hade varit kollat av hästtandläkare innan som inte hade hittat något.

Låt en tandläkare till titta på honom, något kanske har missats. :idea:

mvh Jessica

om du stoppar in ett bett i munnen och inte rör tyglarna el inte sitter på hästen beter den sig likadant då?

Kan det inte vara ett beteende som hästen lärt sig? och använder det med framgång,, :confused:

Har du provat bett med tungfrihet?

Eller laborerat med längden på sidostyckena?

Bara två tips till om du inte redan provat det. :)

//L

Jag har nastan slutat att tro att det ar nagonting "fel" i munnen. Vi har provat allting utan framgang!

Nagonting jag inte tillagt ar att han vuxit ca 5 cm under hosten och vintern, och att beteendet har blivit varre och varre allteftersom han vuxit.
Jag tror att det ar en balans-grej helt enkelt. Nagonting jag antligen fattat idag faktiskt.
Det ar darfor han gar sa bra i gramantyglarna, for att han far stod utifran!!! :idea:
Eftersom han har vuxit en hel del, samt inte blivit riden speciellt hart sa tror jag att han bade tappat balansen och musklerna till att halla igang det han brukade arka med.

Kanske ar jag pa ratt vag...

Korta historien är att den var tjafsig i munnen, men så fort den blev starkare i sina bakben så blev munnen stilla.

TACK SA JATTEMYCKET FOR DETTA INLAGGET!!!!! :bow: :bow: :bow:
Du fick mej verkligen att tanka till och verkligen begrunda hela hastens utveckling, hur han var nar han reds in, hur han var under varen, vad han hade for muskler, hur han ser ut nu.
Tack sa jattemycket!

Sv: Mun problem!!

hej jag har ett liknande problem och det jag har fått lära mig att jag måste verkligen rida fram hästen så att han blir mjuk och sätter bakbenen under sig ordentligt varje gång jag rider, då går han perfekt men om jag slarvar någon dag så är jag på ruta ett igen. och samma sak för mig,graman tyglarna går han bra på..

/anna

Sv: Mun problem!!

Man ska veta att vet, kiro. och tandl. inte är mirarkelmänniskor och även dom missar saker. Min häst gick med smärta trotts regelbunden behandling/koll av kiro, vet under mer än ett år. Kiro/tandl. som konstaterade smärtan kunde inte förstå hur denna häst hade den fysiska möjligheten att gå i form då det gjorde ont för honom att lyfta ryggen och trampa under sig. Och denna smärta hade ingen människa märkt under så lång tid. Så man ska inte säga inte trots att man har "proffsens" ord.

Var jag du skulle jag köpa mig ett sidepull och med hjälp av det lära mig rida utan handens invekan. Jag tror att felet ligger bla i din ridning. Kanske bör du kolla sadeln också.

Liknande trådar

Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 889
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 179
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar