Multipel skleros

EmmaBovary

Trådstartare
Kort sagt: Efter dagens läkarbesök konstaterades misstankar om MS, jag ska få en remiss till en magnetröntgen om två till tre veckor om allt går som det ska. Även om jag funderat på att mina symtom kanske skulle kunna vara symtom på MS, så kändes det helt overkligt när läkaren tog orden i sin mun. Såklart hoppas jag att det inte alls är så, men det är lika bra att förbereda sig på det värsta antar jag.

Är det någon här som lider av MS som skulle vilja dela med sig om hur det är att leva med det? Erfarenheter gällande magnetröntgen uppskattas även.

Kort sagt: Efter dagens läkarbesök konstaterades misstankar om MS, jag ska få en remiss till en magnetröntgen om två till tre veckor om allt går som det ska. Även om jag funderat på att mina symtom kanske skulle kunna vara symtom på MS, så kändes det helt overkligt när läkaren tog orden i sin mun. Såklart hoppas jag att det inte alls är så, men det är lika bra att förbereda sig på det värsta antar jag.

Är det någon här som lider av MS som skulle vilja dela med sig om hur det är att leva med det? Erfarenheter gällande magnetröntgen uppskattas även.

Jag har ingen erfarenhet av MS. Men jag hoppas du får bra hjälp oavsett!

MR har jag gjort ett par stycken. Det finns både öppna maskiner, där det är öppet och man ligger som mellan två block och så finns det tunnel-typen. Jag har gjort båda och tycker inte det är obehagligt alls. Det låter en hel del. Men man får hörselskydd.
Är man klaustrofobisk kanske det kan vara problem. Och om man får ont av att ligga still. Annars vet jag ingen som upplevt det som jobbigt.

Lycka till!

Jag har ingen erfarenhet av MS. Men jag hoppas du får bra hjälp oavsett!

MR har jag gjort ett par stycken. Det finns både öppna maskiner, där det är öppet och man ligger som mellan två block och så finns det tunnel-typen. Jag har gjort båda och tycker inte det är obehagligt alls. Det låter en hel del. Men man får hörselskydd.
Är man klaustrofobisk kanske det kan vara problem. Och om man får ont av att ligga still. Annars vet jag ingen som upplevt det som jobbigt.

Lycka till!

Jag är normalt inte klaustrofobisk, men tanken på detta får mig att bli det lite ändå ;) Hur lång tid brukar det ta?

Jag har en nära anhörig som fick diagnosen för 4 år sedan. Sjukdomen är individuell, och om man har den vanligaste formen av MS, skovvis MS, finns det många mediciner att testa. När den anhörige insjuknade var det fortfarande "acceptabelt" och väntat med 1-2 skov om året (även "tysta" skov = ger inga symtom men syns på MRT). Numera är medicinerna såpass bra att riktlinjerna säger att man ska se över medicineringen om möjligt/byter medicin om patienten inte är fri från skov. Det finns dem som har en aggressivare form av MS, och då kan de men man kan få efter skoven bli påtagliga, och de finns dem som min anhörige som inte haft ett "känt" skov på 4 år (även om hen haft 3-4 "tysta") och har inga men trots ett kraftigt inledande skov i samband med diagnos.

Olika mediciner har olika biverkningar, men den statistik jag sett på "första linjen"-preparat är att ett fåtal slutar med preparatet pga biverkningarna, då de flesta är övergående. Olika landsting har olika upplägg, även om nationella riktlinjer är på gång.

Min anhörig har haft tur, men det enda som märks idag är att medicineringen har en viss prioritet, men inget mer. MRT görs var 6-12 månader.

Den info jag har kring MRT (endast gjort CT själv) är att det tar 20-30, man kan få lugnande, det väsnas väldigt mycket och att det kan bli jobbigt om man är klaustrofobisk.

Oavsett, jag hoppas du får bra hjälp och har du några frågor, så PM:a så besvarar jag de frågor jag kan.

Jag har MS, diagnos för drygt 5 år sen, symptom 4 år innan det iallafall.
Här går de lite upp och ner, träffar du mig är jag som vem som hellst. När jag blir trött blir jag väldigt hjärntrött vilket minst sagt är besvärligt. Har en ngt svagare vänstersida och benen är stundtals lite trötta!

Men hästarna kan gå med dubbla spön i perioder, de funkar fint mot trötta ben :-) jag har en snäll sambo som håller ordning på mig när tröttheten kommer (är jag för trött och går och handlar hittar jag inte de jag ska ha och hittar inte sambon igen ) Och sådär!

Jag är just nu mammaledig efter att ha fått barn i februari, jobbar annars heltid som chef för 40 anställda, har en hund 4 hästar och 2 inhyrda, springer tjejmilen i augusti :)

Magnetskamera hoppar jag över att svara på, jag får en stor spruta när jag kommet då får de bilderna de behöver!

Fråga gärna om de är något du funderar på :)

Jag är normalt inte klaustrofobisk, men tanken på detta får mig att bli det lite ändå ;) Hur lång tid brukar det ta?

Jag tyckte det var rätt mysigt att ligga där nedbäddad och ta en nap när jag gjorde för 1 mån sen. ;)
Man kan trycka på en knapp om man skulle tycka det är för läskigt och vill ut.

Hur lång tid det tar beror på vad man ska undersöka(0ch vem som gör det.. hur många bilder de vill ha).
Jag har gjort en som, om jag minns rätt, tog ca 20-30 min för nacke och bröstrygg senast.

@EmmaBovary Jag är uppvuxen med en MS-sjuk förälder. Om ett anhörigperspektiv, nu eller senare, blir intressant så är du välkommen att skicka PM :)

Senast ändrad:
Kan förresten tillägga att det jag gjort är hjärna 2 ggr och nacke en gång. Enligt informationen innan skulle det ta 20 minuter och det kanske det gjorde. Men det kändes som tio för det var helt odramatiskt.
Om du inte varit klaustrofobisk innan, bli det inte av den här tråden. ;)

Jag tyckte magnetröntgen mest var tråkigt och trångt. Jag är rätt stor så det blev trångt för armarna, men det funkade. Sen låter den ju en del. Jag blundade och försökte tänka på annat. Det är ju inget som gör ont eller så och man har folk som tittar i rummet intill så man ligger inte där helt öde.

MR tar ca 20 minuter om de bara undersöker huvudet. Eftersom MS kan drabba hela centrala nervsystemet undersöker de ibland även ryggen, vilket gör att hela MR-undersökningen kan pågå i totalt ca en timme (ibland lite mer). En timme är lång tid om man är det minsta klaustrofobisk. Stesolid gör susen!

Jag har inga erfarenheter av MS men jag hoppas att du får allra bästa hjälp! <3

Magnetröntgen har jag gjort ett par gånger och trots oljudet (som verkligen är rejält) har jag somnat som en stock. Tror att det har tagit en timme ungefär - det stod 30-60 minuter på kallelsen minns jag.

Mr är rätt trevligt. Har åkt 3 vändor i tunneln sista.. eh.. halvåret drygt. Sista vändan ledsnade jag på att de skulle berätta hur långa sessioner det var hela tiden. Jag höll på att somna lagom tills de berättade om nästa :mad::D dock trångt som fan.

Jag har en vän som är ung och har MS. Hon hålls relativt symptomfri med medicin och kan arbeta 75%, vilket nog får räknas som maxkapacitet för henne just nu då hon dessutom är småbarnsförälder. Hennes graviditet var jobbig, eftersom hon inte kunde medicinera, annars lever hon ett normalt liv med häst och hund.

Jag fick diagnosen 2012. Har hittills haft två skov (som jag märkt av).
Under gymnasietiden fick jag känselnedsättning/"sockerdricka" i högra halvan av kroppen, gick tillbaka av sig själv efter ca en vecka. Läkarna hittade då inte vad felet var, men såhär i efterhand har jag förstått att detta troligtvis var skov nr 1.
Vid skov nr 2 fick jag en ordentlig synnedsättning på ena ögat. For på läkarbesök på ögonmottagningen på morgonen och kom hem på kvällen, efter många många timmar i olika väntrum, provtagningsrum och undersökningsrum, med en ganska säker MS-diagnos. MR gjordes dagen därpå och jag fick diagnosen bekräftad. Hade vid det tillfället 13 olika inflammationer i hjärnan (och det var bara den minsta av dem, på synnerven, som jag kände av ;)). Synen återgick till det normala efter 1-2 veckor.
Ett par dagar efter MR sattes jag in på behandling med Mabthera (ges intravenöst via dropp) och nu 4 år senare har jag inga symtom eller alls några besvär av min MS. Påminns oftast bara om att jag faktiskt har det när kallelse till MR eller behandling dimper ner i brevlådan (en gång /år) :)

Ang. MR-undersökning: Det är astråkigt och för ett jäkla oväsen, har man tur kan man få lyssna på musik i hörlurar. Jag brukar somna i tunneln :o Kan tänka mig att det är otäckt om man har klaustrofobi, annars är det mest bara väldigt väldigt tråkigt...

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 374
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar