Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det mullvadar i Norrland?
Jag trodde att det var en typisk grej för södra Sverige.
Det är inte sork du har? Metallpinnar nedslagna i marken är effektivt mot sork, de ska tydligen ge någon form av vibrationer i marken som gör att sorkar (och mullvadar om det nu mot förmodan skulle vara det) tar sitt pick och pack och flyttar. Min sambos pappa prövade det i hans söndergrävda trädgård och det fungerade över förväntan.
Nej men i skåneland där en del av familjen bor.
Det förklarar saken!
Jag tycker att det är lite gulligt, nästan rörande, med de där små jordhögarna. Men kanske krävs det en viss distans till det hela för att de känslorna ska uppstå?
I min blålera trivs ju inte heller sådana där små grävare.
är det meningen att man regelbundet ska gå och banka på metallpinnarna?
EN eller två kanske är gulligt men när trädgårdar har minst 1 hög per kvm i hela trädgården är det inte lika trevligt![]()
Dina vitlökar påminner mig om att sambons pappa även försökte att odla några lökväxter - blommor, inte matlök - i trädgården i syfte att mota bort sorken. Tydligen skulle rötterna i löken utsöndra någon odör som sorkar inte gillar. Sambons pappas sorkar hade dock inte hört talas om detta, utan åt glatt upp både lökar och de få blommor som överlevde.
Jag minns inte vad det var för växter, men det kanske inte spelar så stor roll med tanke på att det inte tycktes fungera.