Mulkontakt bland hästar.

xMyDeadx

Trådstartare
Sitter i skolan och jobbar med en utredning och har då valt "Mulkontakt - för eller emot?" Då jag vet att det har varit mycket prat om detta.

Någon som vet hur det har gått med denna bestämmelse? Har letat på jordbruksverket och funnit: "Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt. Hästar som är aggressiva mot varandra ska inte kunna skada eller störa varandra."

Vad tycker ni om detta? Vill gärna ha så mångas åsikter som möjligt, både positivt och negativt!

Sv: Mulkontakt bland hästar.

Min åsikt är att hästar ska få vara tillsammans i flock. Hästar är flockdjur och trivs bäst tillsammans.
Dock finns det vissa undantag, ex. hingstar som kan ha svårt att gå i större flockar. Men vi har faktiskt en hingst som går tillsammans med en annan vallack, (för ca ett halvår sen var de två hingstar.., den ena blev kastrerad pga. "stressat lynne")

Sitter i skolan och jobbar med en utredning och har då valt "Mulkontakt - för eller emot?" Då jag vet att det har varit mycket prat om detta.

Någon som vet hur det har gått med denna bestämmelse? Har letat på jordbruksverket och funnit: "Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontaktHästar som är aggressiva mot varandra ska inte kunna skada eller störa varandra.".

Vad tycker ni om detta? Vill gärna ha så mångas åsikter som möjligt, både positivt och negativt!

Gäller detta i stallet? För den fetstilade meningen står under stallmiljö på jordbruksverkets hemsida.

Min erfarenhet är att många hästar vill ha sitt kraftfoder för sig själv och därför är det inte alltid lämpligt att ha boxar där hästarna kan nå varandra över boxväggen. Hästar får ju ofta olika mängd kraftfoder och en del hästar äter dessutom mycket sakta. En häst som får en mindre mängd och äter upp den snabbt kan mycket väl stressa grannen som äter långsammare och det kan bli väldigt oroligt runt just fodring. Jag fick sätta upp boxgardiner en period då valacken stressade fullblodet så pass att fullblodet inte åt upp ordentligt och fullblodet behövde verkligen sin mat. Men grovfoder i hagen kunde de äta sida vid sida utan problem

Det kan också vara stressande för en ranglåg häst att ha en boxgranne som hela tiden inkräktar på det lilla utrymme som en box faktiskt är. Och eftersom det ibland är ganska hög omsättning på hästar framförallt i större inackorderingsstall och en häst ofta kan få nya grannar så undrar jag om det är speciellt bra med möjlighet till fysisk kontakt i ett stall alla gånger.

Hästen är ett flockdjur och bör få gå i hage med artfränder men när vi ställer in dom i en box anser jag att man måste ta hänsyn till vad hästen tycker om sina boxgrannar och erbjuda lugn och ro och avskildhet om boxgrannarna inte är väldigt goda vänner.

Jag har mina hästar på lösdrift men fullblodsstoet kräver mycket mer mat än de andra och just för att hon ska få äta i lugn och ro tar jag in allihop på eftermiddagen och serverar henne lucern + betfor och havre, de andra får nöja sig med lite betfor och mineraler. Ett tag band jag upp dom i lösdriften men fullblodet äter så långsamt och de andra blev otåliga och då åt fullblodet inte upp i alla fall. Dessutom ville jag inte lämna dom uppbundna utan uppsikt och så roligt är det inte att titta på hästar som äter, inte två timmar varje dag i alla fall.

Och fullblodet gillar inte att bli störd när hon äter så hon får faktiskt lov att ha galler runt sig för att de andra inte ska störa och beroende på boxgranne ibland även boxgardiner

Senast ändrad:

Tycker det är otroligt individuellt. Min häst älskar andra hästar och går tillsammans med dom i hagen osv men står han på box så mår inte han bra på något sätt att ha närkontakt med någon annan häst. Möjligtvis om dom inte har någonting alls att äta, då kan han acceptera det men med maten blir han otroligt stressad i boxen på ett sätt som han inte blir i hagen när det är hästar brevid honom.

Han är som lugnast i box när det är mer åt det isolerade hållet, han vill möjligtvis se och definetivt höra andra hästar i stallet men inte stå brevid dom. Däremot så fungerar det om hästarna står i boxen framför honom.

Tycker att när man bygger stall så borde man bygga så det finns alternativ för hästar som inte vill ha närkontakt med andra i boxarna och att det finns boxar för hästar som behöver kontakten för att trivas i stallen.

Vad tycker ni om att inte låta hästarna ha kontakt, även om de skulle klara av det? Vet folk osm inte vågar texta, vet även ställ där mellanväggarna går så högt upp, så det är rent omöjligt för hästarna att ha´kontakt, men höra varandra.
I det stallet med mellanväggarna är hästarna riktigt lugna, de mest stressade hästar har lugnat ner sig..

Jag har valt att bygga mina boxar utan galler, och väggen är ca 140 hög, så stora ponnyer och hästar kan prata med varandra.
Jag vet att mina hästar gillar att kunna "prata" med varandra och de står ofta och kliar varandra över väggen, och dricker ur varandras hinkar.
I de tre boxarna jag snart ska bygga extra funderar jag på att ha öppen framsida, men galler mellan boxarna.

Någon som kan hjälpa mig med fördelar till mulkontakt? Får inte skriva egna åsikter, utan måste kunna referera till folk ;)

Lagen är ju utformad rätt.

I inackorderingsstallar där hästarna byts ut är det kanske inte lämpligt att ha utan galler.
Jag hade min häst jämte en hingst som hoppade upp o bet min häst över gallret( bara 180cm)- vilket gjorde att den inte kunde utnyttja hela sin box. samma sak när man skulle ta ut hästen förbi.

hästarna måste vara vänner för att det ska funka.
mina umgås o står t o m i samma box när de inte vill vara ute mer.

Ni är fantastiska som svarar och kommer med kommentarer!

Någon av er som vet bra källor om var man skulle kunna läsa mer om detta? Har varit inne på jordbruksverket, tänkte om det kunde finnas någon mer stans?

Jag tror helt klart på gallerlösa stall och att alla ska kunna ha kontakt med varandra. Ex helt öppna fronter och halva mellanväggen som helvägg ger ju alla hästar en fri sida och två fria hörn där de kan vila.

Själv vill jag ha två stora boxar (4*4 m) intill varandra och en fristående tredje extra box på andra sidan ex en stallgång. Jag inbillar mig att såpass stora boxar och bara två intill varandra ger hästarna nog med "fritt utrymme" i sin egen box, annars blir det till att mura upp högre mellanvägg på typ hälften.

Skulle du vilja ha ett sådant stall om du hade hingstar och ston blandat i det? :)

Jag är egentligen emot stall där hästar kommer och går hela tiden. Och som skrivit ovan så tror jag sådana stall är i större behov av mer/tydligare avskärmning mellan hästarna för att det inte ska bli oroligt hela tiden om hästar byts ut. Däremot stora stall med mer stabilt hästbestånd har man ju en stor möjlighet att flytta runt hästarna så de står med grannar de trivs med/på platser i stallet där de trivs. I ett sådant stall kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera att ha hingstar med mer kontakt med andra hästar än i andra stall.

Dock att man såklart inte blandar hingstar och ston huller om buller (typ varannan box och helt öppet mellan). Men beroende på hur hingstarna fungerar så kanske en del med hingstar och valacker eller att hingstarna står i olika ändar med en valack intill. Det beror ju osm sagt helt på hur indivderna fungerar.

Men ja, hingstar kan helt klart stå i stall med ston utan galler upp till taket runt om. Åtm de välavlade ponnyhingstar jag har erfarenhet av :)

Kl

Jag tror inte på gallerlösa stall, har sett alltför många problem med det. Bra galler och plank eller avskärmning där hästarna kan se men inte röra alltför mycket tycker jag skapar bästa sämjan.
Min vanligtvis ursnälla ponny/isis kan reta gallfeber på vissa hästar, ston mest. Nu har han ett galler mellan sig och fästmön där dom kan pussas om dom vill.

Även utfodringen måste placeras rätt. Man sätter helst inte krubborna i hörnen brevid varandra eller så sätter man upp en avskärmning just där.

I ett nybyggt stall här i krokarna har man satt upp hela väggar förutom 1/3på mitten med galler.
Om de VILL kan de ha kontakt, men oxå stå ifred.
Bäst är dock när de kan stoppa ut huvudet o även klia sig på ngn stolpe. Det kräver dock att man kan passera utan huggrisk.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30