• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_s
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 673
J

Johanna_s

Tänkte höra med er lite grann.
Har en häst som är väldigt känslig, men som har fått mugg nu (vilket jag tycker är konstigt).
Varje dag när jag tagit in han så har jag spolat av benen när dom är leriga och borstar alltid hästenordentligt för att den inte ska få mugg.
Men nu har han fått det, och jag vet inte riktigt om jag bara ska låta det vara eller vad?
Vissa säger att jag ska bara låta det vara men det går ju inte över iaf.
Skulle vara snällt om jag kunde få svar av någon som vet.
Tack

Sv: Mugg

Spola i all ära, visst bidrar leran till mugg, men även fukt är en stor bov!
Vill du inte göra något drastiskt kan du börja med att torka torrt i karlederna efter att du spolar bort leran, och smörja med lite helosan.

Det finns en väldans massa teorier om hur man bäst botar mugg, sdanningen är nog att vilken metod som funkar beror på a) hästen, hur känslig den är och på dess immunförsvar, och b) vilka mikroorganismer som är orsakande till infektionen. "Mugg" är ett samlingsnamn för infektioner i karleden, och kan vara orsakade av en rad mikroorganismer, både bakterier och encelliga svampar.

För tips o råd om muggbehandling, sök här i forumet så får du hur många trättar som helst. Sen är det upp till dig att prova dig fram till vad som hjälper bäst på din häst.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka