O

_oberon_

Hur länge kan muggen hålla i sig? Min häst har fått ett litet sår i ena kardleden och är lite svullen i benet. Har gjort rent och så, haft på salva. Men hur länge brukar de ta innan hästen är bra från de ? ( inte svullen och såret har läkt)

Snälla svara!

Sv: Mugg!!

Mina erfarenheter är att det kan sitta väldig länge tyvärr. Men jag använder nu hexokil schampoo som får sitta i 10 min sen sköljer jag och smörjer in med salva. Detta gör jag både morgon å kväll. Men nu e det ju tyvärr så himla lerigt och blött ute så då gynnas det ännu mera. Men de e nog bara att fortsätta att tvätta och hålla ut.

Lycka till iaf och hoppas att det löser!!

Hej.
Har haft många hästar med mugg å det enda som jag kan rekomendera (har provat mycket olika preparat) är att köpa fodervinäger (äppelcidervinäger) häll det direkt i karleden å låt hästen stå på gången ett tag så det får dra in... Linda gärna hästen innan utsläpp om det är lerigt ute vid snö är det däremot ingen fara att gå olindat...
Lycka till:bump:

Tack får Tipsen! :)

Men vill gärna veta hur länge såren och svullnaden brukar hålla i sig?.

Tack får Tipsen! :)

Men vill gärna veta hur länge såren och svullnaden brukar hålla i sig?.

Hej!

Min häst hade nyss mugg detta höll faktiskt i sig i nästan typ ett halvår så det kan ta en jävla tid att få bort..Försök att hålla rent men mest av allt torrt,tvätta dock inte för mycket är hästen torr och hyfsat ren låt heller bli att tvätta kan tyvärr bli värre av att man tvättar för mycket, men har man väldigt leriga hagar så har man ju självklart inge val.
Det finns en hemmsida som heter www.Equiterapi.com där kan man beställa ett mugg medel som heter Antifungi detta funkade bra för mig ialla fall, synd bara att det tog sån tid innan jag fick reda på det!
Lite tips bara!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka