G

Gibben

En tjej i vårt stall sa att hästar med vita tecken får lättare mugg, hur gör man då för att undvika det för min kille har 4 vita ben och vill slippa mugg, han har redan haft det en gång tidigare innan han kom till mig.

Tacksam för svar :)

Sv: Mugg

Det finns inga vetenskapliga belägg för att vita hästben skulle vara känsligare för infektioner än färgade ben men det har alltid varit så för mig!

Se till att hästen är torr och ren när den är inne iallefall. Många ägare är pigga på att bara spola bort leran med det skapar oftast en trivsammare miljö för bakterier. Bäst är man låter leran torka på benen och sedan noggrant borstar bort den. Men om man inte kan vänta kan man spola och sedan noga torka eller föna innnan man sätter på benskydden. Ha även rena benskydd ;)

Han använder inga skydd så den delen är lätt :)

Okej men då skippar jag att spola honom och borstar bort det torra i stället när det torkat ;) Tack!

Finns det något bra medel (tvål etc) att använda om man börjar se antydningar på mugg innan det bryter ut? :) Vet någon som sa lactacyl i en gammal tråd, funkar det?

Ja, det sägs ju att hästar med vita, opigmenterade ben är mer utsatta för risken att drabbas av mugg.

Det man kan göra är ju att försöka hålla hagen fri från lera i största möjliga mån. Kanske schakta bort och lägga grus istället..iaf i öppningen där det brukar kunna bli en del.

En annan sak som man kan undvika är att klippa bort hovskägget, det ger ju ett skydd! och undvika att använda boots när det är lerigt så att det inte samlas en massa grus i kanten som ligger och skaver.

Sen ska man ju försöka hålla karlederna rena och torra förstås
Men det är inte alltid så bra att spola benen.. vill bara poängtera det..
Det kan va bättre att låta leran torka på benen och sen borsta bort.

Hoppas det går bra!

Hej finns en hemsida som heter WWW:EQUITERAPI:COM där kan man beställa nåt som heter Antifungi ett mugg medel som funkade jätte bra på min häst.
Ett lite tips bara!

Vet också att det inte finns några vetenskapliga bevis för att vita ben lättare skulle bli drabbade av mugg men det har varit lika med alla mina hästar också. De vita benen drabbas först och ibland bara de.

Finns det något bra medel (tvål etc) att använda om man börjar se antydningar på mugg innan det bryter ut? :)?

japp, grönsåpa är jättebra :banana: håll det sedan mjukt med tex helosan som är lite antiseptisk

Eftersom det aldrig hinner torka så här års, utom på natten, så kör jag också med grönsåpa.

Skurar av benen helt enkelt med en mjukare modell borste med ljummet vatten och grönsåpa, gör detta som sista grej innan nattning.

Rider gör jag innan med skitiga ben om de är blöta, har inte heller några benskydd.

jag hade en helvit ponny som första häst och han fick mugg väldigt lätt då det var "blötsäsong".
jag klippte aldrig hovskägget, hade boots på som vek upp över natten (han trampade sig mycket på vintern), torkade ren och torr honom och dränkte in området med fiskleverolja.
det fungerade perfek!
fick aldrig mugg igen.
går säkert bra med annan olja åxå men se upp så du inte använder en olja som härsknar.
lycka till!

Förebyggande
jag klipper hela hästen inkl. benen så att pälsen är superkort. då är det lättare att hålla rent och torrt!

jag gör kanske fel enligt vissa men det fungerar!!
för när jag spolat bort leran så torkar benen på ca 15min.
skulle aldrig sätta på skydd på blöta ben. men hästarna är ioförsig torra efter att jag mockat och ryktat så det är inte ett problem!

Behandling
det bästa är att efter rengörning smeta på ett medel som heter fucidin...(tror jag) Recept belagt så vet. måste skriva ut. Och stå på dig om vet. tvekar... vissa vet inte att det fungerar super! (det är till för svamp i hundöron...;)

tänk på att mugg är en svamp och svamp älskar varmt fuktigt! så en lerig hage är paradiset:devil:

ja rakar man så kort så finns det ingen chans för dem :devil: att fästa och så torkar de ju direkt som du säger.
det finns många bra medtoder och man måste nog hitta sin som passar just den häst man har.
min pålle hade sån tjock och kraftig päls, hade jag rakat honom hade han haft lika mycket päls dagen efter...:rofl:

Min förra häst hade tre vita ben och ett svart.
Det svarta fick han alltid mugg på inte de andra.
Och hovkvaliten på den svarta hoven var väldigt mycket sämre än de vita hovarna...
Antar att han var det berömda undantaget som bekräftar regeln...:p

Det är en skröna.
Tippar av att den uppkommit för att det är lättare att se muggen på ett vitt ben

Min pålla har en tendens till att få mugg på sina vita bakben. våra hagar som de står i är hur mycket lera somhelst. jag brukar tvätta henne med lactasyd eller grönsåpa, funkar för mej iaf :)

Min häst har 3 vita ben och har mycket mugg på bakbenen. Provade först med såpa och idomin salva men det blev bara värre. Blev rekommenderad att använda hexocil (desinfektion shampo) och fucidin och redan efter en natt visade det resultat. :bow:

Min häst har 3 bruna ben, men har lätt för att drabbas av mugg. När jag köpte honom fanns en tendens till mugg hela tiden. Jag fick tipset att smörja lite med acetylslisylsyra (?), den finns i salsyvase som man köper på apoteket. Samma salva som till bäbisar när de har skorv, fast 2%-ig. Sedan har jag inte märkt av muggen mer. Det är dock lite skillnad på mugg och mugg. Han har mest blivit lite skorvig, fått små skorpor. Min häst har också lite torra långsamt växande hovar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka