Status
Stängd för vidare inlägg.

NobleArt

Trådstartare
Ni som har hästar med mycket hovskägg - vad gör ni för att undvika mugg?
Vad är bäst - tvätta benen dagligen eller bara borsta av dem?

Har köpt mig en frieser som haft problem med mugg innan och känner att lite skötselråd hade varit på sin plats...

/
Susanne

Min har inte så mkt hovskägg men är utsatt ändå, borstar rent i karlederna varje dag och någon dag mellan tvättar jag rent (stoppar hoven i en hink med ljummet vatten) efter det använder jag karledssalva. Förra året "hann" jag inte upptäcka i tid så då var det redan för sent, i år hade jag superkoll och borstad, tvättat rent, smörjt så han har klarat sig hitills.

Hej!
Det bäst man kan göra är ju att ta bort hovskägget och hålla karlederna rena, men det är väl i och för sig ingen hit om man har en frieser....
Hoppas det du bestämmer dig för funkar, Lycka till!! :bump:

Min häst har massor med hovskägg och jag har (peppar, peppar...)aldrig haft problem med mugg. :)
Det enda jag eg. gör är -ingenting... :)
Hovskägget i sig skyddar karleden mot det mesta. Har han leriga ben så borstar jag bort det när det torkat. Då "dammas det av".
Jag gör ingenting när benen är blöta, för då gnids det bara in ännu mer, samma när man spolar. Svår att se om man har fått bort allt. :crazy:
Brukar bara checka av karleden dagligen med handen och fort lär man sig att känna om nått inte är som det ska. :D

OK, men en som redan haft mugg då - vad är bäst? Borsta av eller spola med ljummet vatten?

/
Susanne

Jag rekomenderar att borsta av, så lite fukt som möjligt..

Jag har en nordsvensk som har haft väldiga problem med mugg för några år sedan. Jag tror att det berodde på att jag då inte hade tillgång till spolning.

De senaste åren har han inte haft problem alls. Jag bara spolar benen, håller inte på och borstar och torkar med handdukar eller liknanden. Skulle aldrig komma på tanken att klippa hovskägget.

mvh Jessica

Rider en islandsponny som går ute dygnet om, han har massa skägg, det ända jag gör är att känna i karlederna lite då och då, tror att om man håller på att borsta och smörjer hela tiden gör det lättare för hästen att få mugg.

Den erfarenheten har jag oxå. Att hovskägget skyddar för jag har bara träffat på hästar med mugg som antingen inte har nått hovskägg alls eller bara lite tuffsar.
:bump:

Håll rent så mycket som möjligt. Spola o torka tort. Tvätta med Lacktacyl tvål (stavas?) o smörj med helosan. Det finns även spensalva som man kan få utsriven av veterinären. Lök ska oxå vara bra har jag hört. Menhar inte provat. Är det väldigt blött i hagen så har jag satt på ett skydd typ gasbinda så att inte smutsen kommer in i karleden. Men inne i stallet ska det få luft så mycket som möjligt.

Sv: Mugg

Jag har 2 kallblodstravare med otroligt mycket hovskägg, jag använder en vanlig hårborste (till människa) för att borsta det. Jag har aldrig haft problem med mugg e.dyl. Hovskägget är ju till för att skydda just mot bl.a. mugg. Jag brukar ibland använda pälsglans i hovskägget, det stoppar att smuts, snö och is fastnar. Däremot hörde jag att det är istort sett bara vita "fötter" som drabbas av mugg eftersom att det saknas pigment där. (Jag vet inte om det är sant, men...) Jag vet av dom som har fått mugg och där hästarna har en fot vit ech resten svart eller brun och det är den vita foten som får mugg. Så något ligger det nog i det.

Jag brukar tvätta med jätteutspädd jodoåax. (väldigt utspädd så att det inte blir för stark. ) Sen smörja med Aloe Vera gel. funkar skit bra!

Sv: Re: Mugg

Håller på din linje. Har en Island och en shetland. Förr om åren trodde jag att det var livsviktigt att borsta å hålla på, shettisen fick mugg....

NU rör jag karlederna så lite som möjligt (eg inte alls) - trots att här varit extremt lerigt och blött länge. Sedan kollar jag nån gång ibland när karlederna torkat upp - med torra och rena fingrar och känner att de är alldeles rena och släta närmast in på skinnet - av sig själva! Ingen av dem har mugg!

Om jag promt skulle passa på att borsta när de ändå är torra där, så använder jag en långstråig tagelborste av mjukaste modell - bara för att "damma ur karlederna". BORSTANDE ristar den mkt tunna och känsliga huden (särskilt om den är fuktig) samt för ner smutsen till hudytan vilket gynnar skadliga bakterier osv.

Skulle jag upptäcka att det uppstått några hudirritationer, så skulle jag smörja med Idomin - oslagbart fet och hårdhetslösande salva. Sen röra så lite som möjligt igen. Hovskäggen växer ju nedåt, därför rinner smutsen från huden... Idominet kanar med hårens riktning ut från huden och hjälper till att hålla fortsatt rent - under förutsättning att man inte borstar där sedan...

Lite knasigt men faktiskt mitt bästa tips!

Så länge inte hästen får mugg igen behöver du inte göra något annorlunda än vanlig borstning...alltås borsta bort lera som satt sig i hovskägget.

Skulle mugg uppkomma så tvätta med Lactasyd tvål och torka torrt (så gott det går...). Det har funkat på mina när de haft mugg iaf.

Onödigt att krångla till det så länge det inte finns antydan till mugg men som nån skrev; sprayar man på lite pälsglans sätter sig inte smutsen lika lätt...

bara du kontrollerar de parti där muggen var innan varje dag, så är de sen inget större problem. Ju mer du bekymrar dig, slänger på salvor och tvättar de, ju mer utsätter du för det. När du märker att hästen väl fått mugg, så på med lite honung var dag, massera in de så du märker att inget klet är kvar bara och när de sen är borta, gå tillbaks till den dagliga kontrollen.

Mitt sto hade infernal mugg ända upp till knäna när jag fick henne. På med honung och ut i hagen som om inget hade hänt, så var de borta efter en vecka :) Dock var hagen torr och jag föredrog att bygga en hage inne i en annan, istället för att släppa ut henne med dem andra hästarna, men mer än så var de inte :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023