Mugg vid armbågen!?

H

hannibal

För ett par veckor sedan hade min häst mugg på ena ballen ner mot hoven, vilket äntligen har läkt ut nu.

Härom dagen kände jag att han hade som en varm bulle vid armbågen och den kliade jättemycket. Jag trodde att det var ett bromsbett, men igår hade det slagit ut som ett gigantiskt mugg-sår stort som en snusdosa!!! :eek: Det såg väldigt rött och sårigt ut. Han hade ingen feber och verkade i övrigt normal förutom att hela frambenet var lite svullet.

Kan de få mugg ända uppe vid armbågen? Eller vad sjutton kan det vara??? :confused:

Sv: Mugg vid armbågen!?

Min Shettis har soleksem bla vid armbågarna. Ibland händer det att symptomen är precis som du beskriver.

Mugg sitter i karleden- bara.

du har fått ett vanligt sår som ska tvättas o skyddas mot flugor.

Den kan ha lagt sig på ngt- om den nu går på bete ännu:confused:

Regnskållor. Armbågen är ju lite veckig och blir fuktig och då får svampar fäste, det är inget ovanligt ställe.

Tycker du att det verkar infekterat så kolla med veterinär annars tvätt och försök hålla det torrt.

Tack för svar! Något vanligt sår kan jag säga att det inte är! Soleksem låter inte heller troligt. Jag har haft hästen i flera år och han har aldrig haft soleksem förut. Regnskållor kanske det kan vara, men jag trodde det var vanligare på ländryggen och så. Hur som haver ser det precis ut som ett mugg-utslag och det kanske regnskållor också gör? Jag har tvättat med lactacyd, smort med helosansalva för att mjuka upp och plocka bort krustorna och sedan lagt på socatyl för att stänga flugorna ute. Verkar funka i alla fall. :banana:

Alltså, mugg, rasp och skållor är ju snarlika åkommor fast på olika platser så de ser ju rätt lika ut. Skållor på ländryggen får ju fäste på grund av utvärtes väta, armbågar för att det bli svettfuktigt.

Det är väl kanske att den har lite ömtålig hud och får "skav" när den ligger just där. Man kan smörja med salva eller olja. Och se till att den har tillräckligt tjockt med strö i boxen.

OM den har en bulle som du skriver har det kanske blivit infektion i det där skavet.

Det lustiga är att han är alltid lite torr och saknar päls på den andra armbågen sedan ett gammalt skav som är läkt för länge sedan. Hade ju inte blivit ett dugg förvånad om han hade haft såret på den armbågen, men nu sitter det på andra benet. Eftersom han hade en varm bulle innan såret sprack upp kollade jag noga och hittade inte minsta prick/spricka eller dyl. Märkligt tycker jag...

Måste nog vara så... Han går fortfarande på bete så han blir ju blöt och fuktig där när han ligger+att han blir svettig när man rider.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Ja, inte vet jag... Mer än att jag vet att pållan är svullen i höger fram. Bara på insidan av benet, jämns med hela, en rätt hård...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: CosmicQueen
·
J
Hästvård Sår i hoven...hur länge ta det att läka ut?? Lång men svara gärna! Hejsan, Hoppas någon av er kan svara på det här :) Min dotters...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: Jacky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka