Mugg?? (sammanslagen)

T

teess_aan

Mugg!

Jag tror att min häst har fått mugg och jag undrar hur jag skall behandla det så det försvinner...?:( :crazy:

Sv: Mugg!

:confused: :cry: :( jag sökte på det och fick fram massa trådar men dock så var det ingen som svarat på dom...så tyvärr fick jag inga bra tips på olika medel att behandla...:confused: :cry:

Någon som kan hjälpa mig?:bow:

:confused: :cry: :( jag sökte på det och fick fram massa trådar men dock så var det ingen som svarat på dom...så tyvärr fick jag inga bra tips på olika medel att behandla...:confused: :cry:

Någon som kan hjälpa mig?:bow:

Min har haft mugg, jag har tvättat o torkat noga och smörjt med Helosan. Det tog ett tag att försvinna.

prova att tvätta med virkon (köper du på granngården) med samma dosering som står på förpackningen.låt det verka i ca 20 min och tvätta sedan bort det. smörj sedan in med massor av helosan (som tidigare sagts i denna tråd) och låt det sitta. virkon verkar bakteriedödande och helosanen likaså, plus att helosanen ser till att huden inte torkar ut efter virkonet. detta kan iaf vara värt att pröva innan man tar till pencillin och dyl. Lycka till!

vid lindrig mugg tvättar jag med jodopax (2%) lufttorkar och lägger på inotyol (salva man köper receptfritt på apoteket, ca 40-50 kr. är mot lindriga brännsår, lindrig exem och röda barnstjärtar, den återfuktar även huden. skyddar mkt. bra mot väta och smuts. går knappt att tvätta bort ;) ) jodden är svamp/bakteriedödande och inotyolen återfuktar/skyddar

:confused: :bow: Min häst fick detta helt plötsligt i måndags och kunde inte stå på benet. Senare på kvällen kunde han stå på benet men han var fortfarande lite varm. sedan på tisdagen var det som gårdagens kväll, jag tvättade med mild tvål torkade noggrant och satte på salva (alo vera) och helosan. men innan jag skulle åka hem på tisdags kväll så kollade jag hur det såg ut. Då hade salvan gått in i huden men det var nån gojsig vätska kletig sak, men det var inte var utan var liksom genomskiligt...och det fanns inga skorpor. sedan i onsdags så hade det kommit liksom lite skorpor som inte satt fast på huden utan i pälsen. Och där fanns det fortfarande den här genomskinliga gojset. han var inte så varm...lika dan temp. i alla hans fossingar....vad kan det vara? skall jag kontakta min vetrinär eller ska man behandla med salva och så och vänta å se innan jag kontaktar vetrinär..eller skall jag kontakta direkt..nu eller imorn? är helt förrvirrad och känns som om jag tappat all erfarenhet..

:bow: jag behöver värkligen få svar på föregående inlägg av mig...nån som kan hjälpa mig? vore otroligt bussigt!:bow:

:confused: :bow: Min häst fick detta helt plötsligt i måndags och kunde inte stå på benet. Senare på kvällen kunde han stå på benet men han var fortfarande lite varm. sedan på tisdagen var det som gårdagens kväll, jag tvättade med mild tvål torkade noggrant och satte på salva (alo vera) och helosan. men innan jag skulle åka hem på tisdags kväll så kollade jag hur det såg ut. Då hade salvan gått in i huden men det var nån gojsig vätska kletig sak, men det var inte var utan var liksom genomskiligt...och det fanns inga skorpor. sedan i onsdags så hade det kommit liksom lite skorpor som inte satt fast på huden utan i pälsen. Och där fanns det fortfarande den här genomskinliga gojset. han var inte så varm...lika dan temp. i alla hans fossingar....vad kan det vara? skall jag kontakta min vetrinär eller ska man behandla med salva och så och vänta å se innan jag kontaktar vetrinär..eller skall jag kontakta direkt..nu eller imorn? är helt förrvirrad och känns som om jag tappat all erfarenhet..

Jag skulle ringa vet. Det finns vad jag vet "torr mugg" och "fuktig mugg", det där som du beskriver låter bra fuktigt..:crazy:

Tappa erfarenhet, ja, man blir ju expert på en åkomma när hästen får den, innan har man knappt vetat att det fanns. :cool:

:confused: Okej..då skall jag ta och ringa så får han komma och ta en titt på det...men skall man ringa nån speciell typ distrikts vetrinären eller nån annan?, typ den jag har när han blir vacinerad och så.?
visste absolut inte att det fanns fuktig mugg, det står ju liksom överallt att det kommer skorpor och rodnad ,men aldrig att det blir en gojsig beläggning...?:confused:

Och det känns lite töntigt att kalla dit vetrinären till liksom mugg å så men vad vet jag. Jag vill ju vara på den säkra sidan även om det inte e jätte alvarligt..men han har ju blivit lite halt så.. men jag vill ju inte att vet. ska tycka att jag är töntig som ber honom komma för nåt som inte kanske e så allvarligt...fast det är ju bättre att vet. kommer för säkerhets skull. bättre flera gånger än ingen alls. tycker ja ändå........

:bow: synd att ingen vill skicka nåt mer inlägg nu när alla andra som gjort det är offline...tyck gärna till! det uppskattar jag väldigt!

Om det kom så plötsligt kan det vara någon slags "allergisk" reaktion, speciellt när det kom på alla fyra benen samtidigt.
Vad har du för strö i boxen? Nyligen bytt strö? Nyligen använt någon salva eller liknande som du tidigare inte har använt?

Mugg kommer normalt sett inte så fort som du beskriver...

Jo det är det som är så konstigt red liksom i söndags och såg inget när jag tvättade bort leran som kommit, och han har det bara på vänster bak. Jag har torv som underlag och det har jag haft det senaste året alltså 2006 också. Nej jag har inte använt någon ny salva men jag använderibland arnika fast har kanske bara andvänt det 2 gånger och det var för ungefär 3-4 veckor sen efter en träning..
Och min häst äter havre som sägs kan göra att det kommer mugg men det har han ju ätit jämt när jag har haft honom och även när den förra och förr förra ägaen hade honom....så det är väldigt mysko..:confused:

Om din häst haltar och är varm och svullen samt om svullnaden ökar bör du ringa ut veterinären - det kan vara nån form av infektion eller inflammation som kan leda till lymfangit vilket inte är nån höjdare.

Du kommer isåfall få ge antibiotika till din häst under några dagar och sen blir troligtvis allt bra igen - ibland kan det vara dumt att vänta och se istället för att tillkalla veterinär. Desto längre du väntar desto värre kan skadan bli och så lika konvalecensen.

Ett annat tips till alla med mugg är rengöring med virkon (enligt tidigare inlägg) och sedan smörja ett tunt tunt lager med öronsalva till hund (receptbelagt). Fick tipset från en veterinär som sa att det funkar på många hästar men inte alla.
Behandlingen skall ske i ca en vecka och sen ska muggen vara borta.

Jag trodde inte alls på veterinären - speciellt inte att muggen skulle vara borta på ca en vecka. Men tjii fick jag när min häst efter en vecka med denna behandling + antibiotika var helt fri från sin mugg.

Har provat på mina andra hästar och det funkar super.

Bästa rådet för mugg är dock att man ska förebygga mot det t ex rengöra regelbundet med t ex virkon.

:confused: Okej..då skall jag ta och ringa så får han komma och ta en titt på det...men skall man ringa nån speciell typ distrikts vetrinären eller nån annan?, typ den jag har när han blir vacinerad och så.?
visste absolut inte att det fanns fuktig mugg, det står ju liksom överallt att det kommer skorpor och rodnad ,men aldrig att det blir en gojsig beläggning...?:confused:

:confused: vem ska man välja?

Han kanske kan ha fått ett litet sår i karleden som knappt är märkbart och sedan fått in otrevliga bakterier i det som kan finnas i leran i hagen eller i ströet i boxen.... ibland är det verkligen ett mysterium hur mugg kommer till?

Mitt tips - känner du dig orolig ring veterinär (distriktsveterinär) och rådfråga honom/henne först - det kostar iallafall inget att bara ringa och fråga. Sen avgör han/hon om de behöver komma ut och titta på det.

:confused: :crazy: kan man vänta tills imorn och ringa och sen att han kommer imorn?
ska man ringa redan nu, men att han kommer i morgon och kollar?
eller skall man ringa redan nu och be han/ hon komma direkt ikväll??

Om din häst inte är "döds-sjuk" så räcker det att du ringer imorgon bitti - så vore jag du skulle jag slå en signal till vet. och rådfråga imorgon.

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp