Mugg, men ändå inte.. hmmm

C

caroline_star

min häst har fått ngt som ser ut som mugg men ändå inte.. om jag ska förklara det lätt så ser det mer ut som blisterskorpor. men jag har inte haft ngt liniment på henen som kan ha gett etta. jag funderade på mugg, men hon tappar pälsen där detta är och hon har inga såt utan bara tappar just pälsen. dessa är vid karleden, runt kotan, uppe vid knäet o innanför bakbenen ganska så högt upp,, funderar på om det kan ha ngt med regnet att göra. hyon har gått med täcke nu när det regnade så mkt, så hon har inget sådant här på resten utab kroppen.. dessa sakerna ser lite ut som skorv.. hjälp jag blir så rädd nu.. tycker ni att jag ska ringa eftter veterinären eller finns det ngt annat som jag kan göra..

vore himla tacksam över svar,,

mvh carrooooo:banana::bump::rofl::rofl:

Sv: Mugg, men ändå inte.. hmmm

Det kan mycket väl vara mugg.. mugg kan inte bara vara i karlederna utan det kan även vara längra upp på benen, men då heter det istället rasp. på ridskolan här hemma finns en häst som får mugg + rasp. den hästen blir precis som du beskriver att din häst ser ut.. skorvigt och att pälsen försvunnit..

om jag sett och kännt lite på din häst hade jag säkert kunnat svara lite bättre på om det är mugg men det enklaste för din del är nog att rådfråga en veterinär.

hoppas att detta hjälpte dig lite..

Om du har möjlighet skulle du väl kunna lägga ut en bild...

Kliar det?

Följer den här tråden med nyfikenhet.

När jag köpte min häst för ca 3 mån låter det som om han har likadana besvär "skorv". På bes. enligt Vet. hade denna häst inte ont utav det.

Han ser likadan ut som du beskriver tror jag, han har båda bak, mer på den med vit strumpa, en linje liksom, insidan av benet - hasen, inga sår, bara skorv, och pälsen är borta just där.

Jag skulle tippa på regnskållor.
Min häst fick oxå skorv/muggliknande symtom på karlederna, sen fick hon även det på alla benen ända upp, även lite under magen och på bogen.
Hon var helt täckt alltså med skorv på benen.
Jag hade ute vet. som sa det att regnskållor börjar på benen.
Nu behandlas hon för det med hippotrim 2ggr/dag och en massa tvål o salvor ska ska på benen.

Alla hästarna i hagen har lite av detta men inte alls så mycket som min häst har, dom har bara lite i karlederna, så dom behöver inte behandlas med något, det ska försvinna av sig självt med tiden. Men man ska vara uppmärksam på att det inte blir mer. Då bör man nog kalla på veterinären.

Tack för att ni har svara5t. har inte haft tillgång till internet ett litet tag. jag tror faktiskt att detta var pga allt regn för det har nu försvunnit ganska så fort nu när det har bart uppehåll.. hon ser rätt så fin ut i benen idag.. men så började det att regna idag igen jug.. dumma regn.. slutar det aldrig att regna här hemma. jag vill ju inte att hon ska få mer utav detta. det ser ju inte så kuligt ut..

mvh carrooo:bump::bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka