mugg/lymfangit

Sv: mugg/lymfangit

jo även om benen svullnar av muggen. även min veterinär har rek. det. om benet svullnat och blir hårt så hjälper det inte att rida ner det, särskillt inte om hästen blir oren i gången, då rider inte jag alls. ofta kan hästen behöva en pencillin kur då.

sådär..
men jag tvättade m jodopax igår, å sen asfeta salvan å sen massa helosan.. å idag såg det "samlat" ut!!!
så jag kletade på ännu mer fet-salva!

fan ta vädret om allt smälter bort på en vecka å blir lervälling igen nu...

jo, så kan det vara :crazy: jag vill att det ska smälta undan så jag kan hältutreda min pålle vidare på kliniken (går inte att springa med hästen någonstans "bara" blankis så vet. vill vänta in tö :crazy: ) han har spungit sig halt i hagen :angel: hasen har en galla som en "ballong" trots boxvila och 2 kurer finadyn och röntgen visade inget :crazy: den här hösten/ vinten har inte varit nådig mot plånboken. just nu är "bara" 1 av 6 hästar/ponnys helt frisk.

Huskur mot mugg som faktiskt hjälper: Nypressad vitlök utblandad i lite olivolja, obs vitlöken ska pressas precis innan man kletar på det, så jag gör det i stallet. Använd handskar om ni inte vill stinka vitlök. En veckas kur brukar hjälpa, annars längre om muggen gått långt.

en i stallet körde det två nätter å hon sa "tro fan att det funka!!" hehe... så hon e nöjd å glad

jag har back on track men det har inte hjälpt honom. troligen behöver han sprutas i hasen :( här har varit tö i dag så jag hoppas det håller i sig, ska ringa "min" vet. i morgon och se om han kan ta imot oss.

jag bor inte långt från göteborg ;)

ja, med den "turen" vi har så lär det bli en "följetong". han har alltid varit en liten oturspojk :crazy: värre är det med en av ponnyna (17 år), fick henne utdömd på kliniken igår så lantbrukstjänst kommer förhoppningsvis senast fredag :cry: året har inte börjat något vidare :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025