Mugg i öronen?!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Twixie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 800
T

Twixie

min häst har "mugg" i öronen, finns det någon som har några bra tips på hur man blir av med det?? eller iallafall hur man kan lindra denna jobbiga "öronsvamp"? har haft veterinär hos mig som har kollat på det, men det är inte mycket mer än så. sist fick jag rådet av vet. att badda med vinäger, hjälpte nästan ingenting :( fick även höra att vissa hästar kan ha detta i stort sett hela livet, detta är jobbigt med tanke på tränsning å så, så alla tips mottages gärna :)

Sv: Mugg i öronen?!!

Är det vit bubblig svamp? Fullblodet hade det, och hade nog haft det större delen av livet. Det ömmade tydligen, han var väldigt rädd om det örat. Men i övrigt besvärade det inte, vi fick veterinärrådet att inte pilla med det om det inte gav ytterligare besvär.

Skulle det börjat ge besvär hade det varit tvunget att ta prov och utifrån det provet tillverka någon form av salva.

ja precis, vit bubblig. asså man ska inte grejja med det..ja det jobbigaste är ju tränsningen, får kanske låta bli det ett tag å se om de blir bättre

Grannens ponny hade det i båda sina öron, hon var öm och hade problem med det. Tror dom skickade in prov på vad det var och fick nån salva som hjälpte.

Det är inte troligt att det kommer att läka själv. Efter vad du beskriver, sök hjälp och låt dem ta prov för att hitta det som häver svampinfektionen.

ja det får bli veterinären igen...tack för era svar!

Min ponny hade lite sånt förra hösten. Hon har mkt päls och går på lösdrift så vet menade på att det kom sig av fukten, vi fick iaf rådet att klippa henne i öronen så det kom in luft och fukten inte blev kvar där. Nu har hon inga problem längre så antar att det funkade :)

Mitt kallblod har haft det i två omgångar, i vänster öra. Blev också svår att tränsa och rädd om örat. Hade ut vet som klippte rent under sedering, och baddade med jodopax. Höll sig bra hela vintern och sommaren och kom tillbaka i höstas igen. Kanske lösningen skulle vara att hålla det örat klippt helt enkelt... När han är öm i det får man inte röra det alls så man behöver ju göra det förebyggande :idea:.
Löste tränsningen med att knäppa upp nackstycket helt så jag inte behövde dra det över örat.

Min gamling hade det och hade antagligen haft det ett bra tag. Jag fick tipset av min dåvarande vet att pröva med pevarylsalva, innan vi tog odling på det och det hjälpte faktiskt, så det är ju värt att pröva.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
2
· Visningar
431
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden