Sv: Mugg, hur får man bort skiten?
Varför står hästen inne? Och på vad?
Jag har slagits mot "mugg" i ganska många år nu, det finns lika många botemedel som hästägare.
Skrev detta svaret i en annan tråd för någon vecka sedan:
Mitt liv består till stor del av mugg
Folk gör på tusen olika sätt, vissa med framgång och andra inte. Enligt mig finns det vissa viktiga punkter att tänka på.
1. Varför får hästen mugg? Många mugghästar ha problem med magen och får helt enkelt en obalans, avhjälps enklast med bakjäst och en nogrannt uträknad foderstat där man bör prioritera bra grovfoder. I vissa fall kan hästen ha skabb, då hjälper det föga att tvätta och dona.
2. Bort med pälsen. Jag klipper alltid där det krustar sig, det läker fortare och sprids inte lika lätt.
3. Använd bakteriedödande tvål.
4. Få bort krustorna.
Sen kan man ju göra på 1000 olika sätt som du ser, men det viktigaste är att tänka efter.
Min häst har stått på klinik veckovis för sin svåra mugg, vi har tagit otaliga prover och jag har verkligen testat ALLT. Jag har 4 beståndsdelar i min behandling och har haft de sista åren.
* håller koll på magen med bakjäst, det har extremt stor betydelse. Min häst blir mycket sämre om hon äter ensilage istället för hö dessutom. Inget kraftfoder.
* jag mjukgör med omslag som består av torskleverolja, bomull och lindor. Metoden fick jag av Hbgs Djursjukhus
* använd bakteriedödande tvål. Hibiscrub är relativt billig och effektiv.
* sen använder jag olika receptbelagda salvor. Eftersom min häst sällan får nåt vettigt svar på hudprover har jag fått använda bredspektrumsalvor. Socatil är en favorit, nu kör jag med en på S... som jag inte kan komma på vad den heter. Men man kan hålla undan väldigt mycket utan salvor genom att bara få bort krustor och använda bakteriedödande tvål.