Mugg av salva

Elgofelia

Trådstartare
Min häst slog upp ett litet sår på sin ena bakkota förra veckan. Jag tvättade och la på tjärsalva, för att hålla flugor någorlunda borta, och dagen efter hade hon mugg över halva kotan. What och why?? Någon mer som varit med om detta?

Min häst slog upp ett litet sår på sin ena bakkota förra veckan. Jag tvättade och la på tjärsalva, för att hålla flugor någorlunda borta, och dagen efter hade hon mugg över halva kotan. What och why?? Någon mer som varit med om detta?
Bakterierna fick fäste helt enkelt. Tvätta med hibiscrub, skit i tjärsalvan, lägg hellre på honung och linda så att inte flugorna kommer åt.

Tjärsalva kan ju stänga in lite. Hade på på ett sår jag själv för någon dag sen för jag ville skydda mot flygfän. Märkte direct dagen efter att det snarast verkade hämma läkningen med att mjuka upp den fina torra sårskorpan lite.

Läste på lite och byte till zinkpasta.
På mugg hade jag också tvättat med hibiscrub, och om det var hårda skorpor möjligen mjukat dem med salisylsyrevaselin. Doch inte det på såret, absolut inte. Där kan du ha t.ex. zinkpasta.

Bakterierna fick fäste helt enkelt. Tvätta med hibiscrub, skit i tjärsalvan, lägg hellre på honung och linda så att inte flugorna kommer åt.

Ja, jag är bara förundrad över hur fort det gick!

Behandlar nu med hibiscrub och salicylsyreolja och det är snart borta. :)

Jag använder blåspray på såren. Det verkar även hålla flugor borta. Blir det hård skorpa lägger jag på Helosansalva. Har inte varit med om att de fått varken svamp eller mugg. Då är den ena ett eksemoffer som fått en del småsår under sommaren när hon kliat.

Aldrig salva på sår! Ett sår ska inte stängas in utan det ska få andas. Är det i behov av skydd är det bättre med bandage. Behövs skydd mot flugorna kan man smörja runt såret istället.

Blåspray fördröjer läkningen eftersom den dödar även de goda bakterierna och ska inte heller användas på fina sår utan enbart på infekterade.

Det bästa är att tvätta med vanligt vatten, skölja bort ev. smuts och låta det vara ifred från en massa salvor, sprayer och pill. Givetvis ska man ha koll och skydda sår med bandage vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
534
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka