LinnK

Trådstartare
Visst inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller på foder,
men moderatorn kanske kan flytta på den om den hamnat fel? :bow:

Är det någon här som ger sin häst MSM?
Vilken sort?

Jag undrar varför man ger det egentligen, vad har det för effekt?

Har hört några runt i kring mig som ger sina hästar MSM av varierande sorter,
men de hade inga riktigt bra svar på varför, så därför provar jag här,
så jag kan stilla nyfikenheten :)

Sv: Msm?

Ingen som kan upplysa mig om vad MSM är bra för?
(om det nu ÄR bra mot/för något..)

MSM fungerar lite antinflammatoriskt, främst för leder men även mjukdelar. Jag har givit vår gamla häst detta tidigare, numera får han något som heter Orthohyl i kurer, mellan dessa äter han nyponpulver vilket har funkat bäst för oss.

Jag har också en fråga om detta, min häst fick detta förra året av sin dåvarande ägare för att det skulle vara bra för hovkvaliten bla. Stämmer detta?
Sen så har jag hört detta om att det ska vara bra för lederna och då började jag fundera på om jag kanske borde ge honom det igen, just därför. Han får lite känningar vid böjprov vilket inte är några problem så länge han inte skulle börja tränas för sm eller nåt:p vilket är långt ifrån våra planer.

Sen undrar jag om man måste ge det med betfor? Eller om man kan ge det löst eller ihop med något annat blött. Han får en blandning som är bra för magen (den blöts upp i ljummet vatten), kan man blanda ihop MSM med detta tror ni?

Min veterinär rekommenderade detta tillsammans med glukosamin för lederna, de behövdes tydligen msm för att glukosaminen skulle fungera optimalt, msm behövs för att brosk ska fungera normalt och finns i allt brosk. Det står för monosulfat (sista m:et kom jag inte ihåg) men de är iaf lösa sulfatgrupper som behövs för uppbyggning av glukosaminglykaner. Det är ett tillskott och kan ges med vad som helst, det sväller inte.

MSM har vad jag vet ingen funktion på hovkvaliten, här är en balanserad foderstat det bästa man kan ge.

Sen en fråga till dig, varför får din häst reaktioner på ett böjprov? Är det en äldre häst månntro? Om inte så fundera över varför, eller har du fått ett svar på varför?

Oavsett ni tränar till SM eller bara rider för nöjes skull, tycker jag nog inte att en böjprovsreaktion hör hemma på hästen.

Du kan blanda i MSM hur du vill, det finns inga krav på hur det hanteras vid utfodring.

Det var ju i pulverform och han skulle ha en tesked eller vad de nu va, så att det sväller är jag inte rädd för. Däremot hade jag för mig att det var sockret eller liknande i betforen som gjorde att det fick bättre verkan. Men det kan vara fel.

Är det vanligt att man ger det eller behövs det inte om man inte får det ordinerat från vet? Jag är lite anti massa tillskott som bara ges på måfå sådär, så jag har tvekat lite med att köpa detta. Får fråga förra ägaren vad hon tror med.

Ok, då kanske det var något annat han fick. Hade för mig att det hette Msm. Mitt minne är tyvärr inte det bästa.

Min häst är 20 är och stel. Det var inte så farlig reaktion på böjproven vad jag förstod. Förra ägaren som agerar lite mentor till mig var med på besiktningen för jag kan inte så mycket sånt där. Det som jag fick förklarat för mig av vet var att han markerade lite, ingen svår hälta eller så, vid böjorov men det värmdes ur ganska fort. Hon menade på att det inte bör ge sig till känna.
För ett par år sedan fick han haserna röntgade (det är en islänning jag har förresten) för att kolla spatt. Då var det skuggor på ett ben. Som jag förstod det kunde det bli till problem vid för hård belastning, alltså om han började tränas väldigt intensivt. Men det skulle troligtvis inte bli några problem. Vi håller koll på det för säkerhets skull, om han skulle börja gå ojämnt eller nåt.

Jag vet inte riktigt vad man kan utläsa av detta, men det jag fått höra av både vet och förra ägaren är att det troligtvis inte är något att oroa sig för. Ringer det några varningsklockor hos dig? Eller verkar det konstigt på nåt sätt?

Nu brukar man inte höja på ögonbrynen om en äldre häst uppvisar en viss reaktion vid böjprov, så nej inga klockor ringer.
Vi har en 23-åring som inte har visat några reaktioner vid böjprov, nu var det iofs över 1 år sedan han böjdes.

Om du vill ha hjälp med stelhet så är en kombination av glucosamin och MSM att föredra eller den kombinationen jag nämnde. Nyponpulver och kurer av Orthohyl ca 2-3 ggr per år.

Det låter ju bra att man bara ger kurer, verkar det på samma sätt? Finns det några biverkningar eller annat negativt med detta eller är det ofarligt att ge?

MSM är ett organiskt svavel som är en mineral=livsviktig....2 av hästarna
(1 lågt värde...1 hade brist-håranalys) i vårt stall har fått/får svavel finns även i morötter, äpplen (frukt & grönsker) vitlök, spannmål, hö....m m
Är bra för hår, hud, med mycket mera...hela kroppen.

Info om MSM för djur (bra pris också)
http://www.halsans.se/?contentpage=showproduct&kategori=33&id=962

Studie
http://www.tahorseware.se/pub_docs/files/msm.pdf

MSM & Nyponpulver har inga farliga biverkningar...lös i magen kan man bli i början vad jag vet...men man ska aldrig överdosera ändå (på sin höjd större dos vid brist ett par veckor)...det har man inget för vare sig kroppsligt eller ekonomiskt....på sommaren ska gräset ge tillräckligt med svavel.
Äter det själv....hade även jag svavelbrist...svavel förstörs vid kokpunkt...jag äter för dåligt av "färsk" mat helt enkelt!!!

Att tänka på gällande hö/spannmåls skörd -
Under vintrar med låg nederbörd och långvarig tjäle är
risken för svavelbrister mindre än år då regn och mildväder
leder till utlakning av både svavel och kväve.

Även annat minskas i jorden...bl a selen...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1802837.svd

En sak man inte får glömma, många fodrar numera INTE med rena spannmål, utan använder sig i större utsträckning av färdigfoder. Det gör att intaget står i andra proportioner än vad som sker vi utfodring av rena spannmål. Vissa foder reserverar sig to m tillverkaren för att man inte överutfodrar pga en överdosering av mineraler och spårämnen.

har du rätt i.......själv har jag alltid gett "krubbskrammel" - alltså långt under rekommenderad minimigiva & måste då tillföra lite vitaminer & mineraler framförallt under uppstallningsperioden.

Viktigast är ju ett bra grovfoder !!

Jag hade väl för mig att det var så. Att det var bra för håret, och då trodde jag att det även var bra för naglar och hovar, men det kanske inte stämmer då?
Det stämmer också att han bara fick det över vintern, så då behöver jag kanske inte fundera på det förrän till nästa vinter i så fall. På sommaren går de ju på bete (även om det blir lite mer begränsat i år), så då kanske det inte behövs?

joodå.....det är en viktig beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bla brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, päls
och hovar & naglar...........bra för allt !!

Du hinner visserligen med en kur nu om du vill ca 4-6 veckor eller så...& sedan en till sept/okt & en kring dec/jan....& sen mars/april....and so on..
gäller de mesta vit/min....lite dagligen går med det gör man som man vill...
...men t ex. öka på en kur vid dessa "mörka tider"

Just ja som Boj sa ovan....man får alltid följa mått/mängd man behöver & tänka på vad det kraftfoder man har tillför i näring......

Senast ändrad av en moderator:

Ok tack för tipset, känner att jag nog får ta upp detta med förra ägaren ändå, inte för att han får så mycket kraft (och det är anpassat till överviktiga hästar, han får bara lite grann några gånger i veckan för att få i sig lite extra mineraler som fattas i höet), men det kan ju vara bra att veta vad som redan finns och vad som behövs.

Tack för hjälpen.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 056
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 470
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka