MSM = kolik?

skorpannorpan

Trådstartare
Jag undrar om någon vet om MSM kan orsaka förstoppninskolik, hästen hade ätit det i typ 10 dagar eller nåt, hade gått ner från 2 mått om dagen till 1 som det står på förpackningen, sen tog det väl typ 5 dagar så fick hon förstoppningskolik. Kan det varit MSM:et? Det står ju inget någonstanns om att detta kan hända. Hon har en känslig mage men behöver MSM:et då hon äter cosequine för sina kotledsinfl. Är det någon som vet något om detta eller har erfarenehter?

Tacksam!! Blir så tveksam till att sätta henne på MSM igen, veterinären som var ute en natten hon blev sjuk hade aldrig hört talas om MSM. JAg satte henne på det med hennes riktiga veterinärs medhåll. Förrsöker få tag på henne men ibland tar det tid när det inte är akut.

Sv: MSM = kolik?

Har aldrig gett MSM - men för att magen ska fungera som det gör ska hästen ha sitt grovfoder tillgodosett.

Har något annat ändrats?

Har jag svårt før att tro.
MSM rensar tarmana från slagæmnen och i resten av kroppen, løser ju upp "førstoppningar" i blodkærlen bland annat.

Har jag svårt før att tro.
MSM rensar tarmana från slagæmnen och i resten av kroppen, løser ju upp "førstoppningar" i blodkærlen bland annat.

Va, pratar vi nu om samma MSM? Det används väl främst för ledsmärtor, muskelproblem och har en viss grad av antiinflammatorisk effekt.

Det är det här vanliga MSM som ger jag för att ge cosequinet mer effekt. Acalis eller va märket heter... Det är ju lågt PH å hennes fisar luktar som en helt gasindustri men det känns som att det inte borde göra henne hård i magen? Löst kankse...? Grovfoder får hon självklart.

Verkar det lite antiinflammatorikst oxå säger du? Tycker ju att det borde driva på när det är så lågt PH...

Att en häst fiser mycket och att det luktar illa är alltid ett varningstecken på att tarmarna inte mår bra. Ge henne vanlig bakjäst, det hjälper tarmarna att komma i bra form. Se också över övriga foder rutiner så att hon verkligen får tillräckligt med grovfoder och minimera kraftfoder givan så mycket det går.

MSM har effekt på mycket i kroppen det ena utesluter inte det andra. Man kan till och med lægga direkt på sår før snabbare lækning.

Alltså den effekt som MSM tillskrivs anger ju inte den beskrivning som du angav tidigare. Jag har en ganska bred erfarenhet av just MSM. både för djur och människa.

Nej det e væl ingen som køper det før å rensa tarmen direkt men rensande verkan har det.

Om man är ute efter att rensa tarmen så finns det ju långt bättre saker att använda, loppfrö, linfrökaka för att nämna ett par.

vänta lite vänta lite...

Boj, är det fel att använda MSM som en "förstärkare" till cosequine då hon haft kotledsinfl och äter detta för att nu stärka och kankse *pepparpeppar* slippa problemen? Vad är din erfarenhet? Blir jättetacksam om du delar med dig!

Hon är en häst som har känslig mage å har lätt för att få koliksymtom därföhar jag benkoll på vad hon äter (inne, ute kan jag ju inte styra på samma sätt) å hon får kanonfint hö och halm. Att hon fiser surt trodde jag, då det står att det är den vanligaste bieffekten, hänger på att det är svavel. Men tyvärr kan jag ju inte hålla koll på henne när hon är ute å det var frost i gräset i hennes hage runt denna perioden, kan ju varit det, kan varit en massa grejer :-( Står en ek i hennes hage, en hage hon gått i till å från hela sitt liv så jag todde ju inte hon skulle få problem nu som 8 åring, dock ingen påverkan på lever elle njure så jag antar det betyder att det inte var förgiftning... i allfall inte så det skulle ge koliksymtom(avspärrad hage nu). kan vara att hon är för fin i kanten för att dricka vatten som hon fått ha sönder isen över med en skitig hov, för sån är hon. :love:

Men jag vill mest bara veta era kunskaper om MSM, kan det ge förstoppning? För jag har letat å letat å det finns lixom ingen lista över bieffekter mer än just fisar. Är det så att MSM har en tendens att över lag skapa problem på hästar ska ju inte jag med en känslig häst ge det till henne. Men samtidigt så hägrar ju alla dessa j-la kotledsinfl å då jag läst avhandlingar om MSM och cosequines inverkarn på just kotledsinl och problem med leder så blev det på något sätt det som vägde tyngst då jag inte hittade något om MSM. :confused:

JAg gör inget utan min veterinär påhenne så det är ju inte ogenomtänkt men... äh, det känns ju som att va man än gör med henne så går man in i en tegelvägg.

Men min viktigaste fråga är ju fortfarande: är kolik eller tarmproblem en vanlig bieffekt av MSM?
:bow:

Nu vet jag inget om MSM, men jag har haft en eksemhäst med väldigt känslig mage. Det som hjälpte honom var linfröolja. Slutade jag blev magen ostabil (provade att testa om verkligen oljan hjälpte). Med linfröoljan mådde magen bra och hela hästen påverkades ju av det.

Så kanske det kan vara något att prova linfröolja?

Nog har det hänt att människor har fått magkatarr symptom av MSM, möjligen skulle hästar kunna vara lika känsliga men jag är faktiskt tveksam om jag ska vara ärlig. Mängden MSM per dag borde inte ge kolik, utan det är förmodligen annat som spökar.

Ja MSM är säkert en utmärkt förebyggare för de problem du anger och som förstärkare. Kanske är det där problemet ligger också, det blir för mycket.

mm, ja linfröolja kanse går ner lättare... har funderat på linfrökaka men det spottade i stort sett ut på mig :cool:

Tack BOJ, hade inte slagit mig att allt tillsammans kankse blev kruxet. Så inne i det att man stirrar sig blind på en sak i taget. Jaja... jag som såg fram emot att cosequine snart kommer med MSM i, men då kan jag glömma det med. Får ta en lång funderare tillsammans med veterinären.

Tacka alla.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka