MSM - går det att spåra vid provtagning?

Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Ja, på ämnen som är naturligt förekommande i kroppen finns gränsvärden. Jag tror att proven från ridsporten i Sverige skickas till samma laboratorie och analyseras med samma metoder som travets prover.

Du kan läsa mer om hur du kan minska risken för oavsiktlig dopning vid medicinering av häst här.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Är man övertygad om att det inte har det, ja, då kan man väl köra med 96 timmars karens… Tills man får ett positivt prov. Jag skulle inte göra det.

Kruxet är att örter och dit räknas också djävulsklo, är inte ens naturläkemedel för häst utan jämställs tom som ett rent fodertillskott. Enligt STC finns ingen bevisad klinisk effekt, och därför bör det vara rätt skoj och veta vad dom skulle spåra i en häst som ätit djävulsklo. Eftersom djävulsklo går att finna naturligt i marken, (nu känner jag inte till om den finns i svensk mark) skulle hästen faktiskt kunna äta den utan ägarens vetskap, den används ju både som rot och blad så tillgängligheten borde inte vara ett problem för hästen.

Så min fråga är vad söker man efter när man skall spåra rester av djävulsklo? :confused: Sen kan man även avläsa detta hos STC dels när det gäller naturläkemedel, så får de inte innehålla koffein,teobromin,teofyllin då dessa har en karens på 14 dagar annars gäller minst 96 timmar. Örter räknas som fodertillskott, är registrerade (åtminstone de jag användt) hos jordbruksverket har inte ens någon karens. Jag vet att det svaret jag fick på 96 timmar inte var baserat på själva djävulsklo utan för det faktum att man ansåg hästen behöva den och torde då inte vara i tävlingsbart skick.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Jag tror heller inte att det går att spåra..jag ringde forsberg och frågade om eukalyptus...han hade inget svar på frågan men drog till med 96 timmar i brist på annat, men han hade ingen aning.....att få en häst att fungera bättre med tillskott är ju doping....men t ex om han har hagtorn i hagen?? maskros,älgört, snärjmåra...det finns inget som går att kolla...det finns massa saker i naturen som har terapeutisk verkan...eller det kanske är meningen att hästar skall gå i fyrkantiga sandhagar???
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Framgick bla i artikeln om det positiva dopingprovet på en nationell hopptävling under föregående år, att de inte kunde svara på hur stor mängd av ämnet hästen hade i sig då de endast spårade efter ämnet och ingen mängdbestämning gjorts. Detta tycker jag är ganska knepigt men antar att dessa prover är mkt dyrare än den enklare varianten att endast söka efter ämnena. Hade de mängdbestämt så hade de ju vetat hur mkt av den förbjudna substansen hästen hade i sig. Görs inte mängdbestämning kan man ju omöjligt spåra ett kroppseget ämne, eller ?
Tycker att det är ganska egendomligt det här med karensen på MSM, varför är där då ingen karens på glucosamin ? Glucosamin blev ju desutom stoppat till människor då det hade för bra effekt och därmed klassades som naturläkemedel medans MSM fortfarande inte anses ha uppvisat så bra resultat att det skall klassas som naturläkemedel. Personligen tycker jag att effekten är densamma på dessa men att olika hästar svarar olika den ena bättre på det ena och nästa bättre på det andra. Kan ju bara se hur det har hjälpt mig när jag har provat själv. Har själv problem med rygg, axlar och framför allt muskulatur. Vilket som av dessa två medel hjälper helt otroligt inte i syfte som smärtstillande utan att muskulaturen blir mkt bättre, mkt smidigare ganska snabbt efter att man börjat ta dem stelheten försvinner. Att det hjälper så bra borde innebära att det finns en brist på just dessa ämnen i kroppen och tillförsel ger en korrekt balans i kroppen och muskulaturen fungerar som den skall igen. Inte är det doping att tillföra tex fosfor om detta saknas varför skall det då vara doping att tillföra andra kroppsegna ämnen som saknas. Jag tycker mkt på doping listan är egendomligt, att man tex inte får massera med massagemaskin ??? Det är väl ändå för hästens välmående man gör detta, är det doping att vilja ge sina hästar den bästa förutsättningen att prestera bra genom att vara lösgjorda och mjuka i muskulaturen ?
Jag räknar varken MSM eller glucosamin som medicinering utan ett fodertillskott som hästarna mår bra av att få. Alla mina som går de högsta klasserna (svår klass hoppning) får glucosamin i förebyggande syfte. Är ju som sagt en otrolig påfrestning på kotorna vid landning efter hinder i denna storlek, och kan man hjälpa dem att slippa få ont i lederna på naturlig väg så gör jag det.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Jag är helt i din linje...

Det som förundrar mig är att jag VET en hel del hästar som går på ett prep som innehåller MSM, av dessa hästar är det ett antal som vunnit på V75 och dessa hästar tas ALLTID dopingprov på...men ännu har inget nytt "fall" uppdagats....
Så ärligt talat tror jag inte att det går att spåra, lika lite som du kan spåra att man masserat med apparat eller att ha gett homeopatiskt medel.....

Självklart kan inte STC gå ut och säga att man inte kan spåra karensbelagda tillskott....
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Det finns inget direkt samband mellan tävlingskarens o hur länge ett ämne kan spåras i kroppen utan man har sett till vilken typ av tillstånd preparatet används för.
När det gäller slaktkarens så har tex finadyne en karens på 1! dygn intravenöst o 7 annars.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp