Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?
Framgick bla i artikeln om det positiva dopingprovet på en nationell hopptävling under föregående år, att de inte kunde svara på hur stor mängd av ämnet hästen hade i sig då de endast spårade efter ämnet och ingen mängdbestämning gjorts. Detta tycker jag är ganska knepigt men antar att dessa prover är mkt dyrare än den enklare varianten att endast söka efter ämnena. Hade de mängdbestämt så hade de ju vetat hur mkt av den förbjudna substansen hästen hade i sig. Görs inte mängdbestämning kan man ju omöjligt spåra ett kroppseget ämne, eller ?
Tycker att det är ganska egendomligt det här med karensen på MSM, varför är där då ingen karens på glucosamin ? Glucosamin blev ju desutom stoppat till människor då det hade för bra effekt och därmed klassades som naturläkemedel medans MSM fortfarande inte anses ha uppvisat så bra resultat att det skall klassas som naturläkemedel. Personligen tycker jag att effekten är densamma på dessa men att olika hästar svarar olika den ena bättre på det ena och nästa bättre på det andra. Kan ju bara se hur det har hjälpt mig när jag har provat själv. Har själv problem med rygg, axlar och framför allt muskulatur. Vilket som av dessa två medel hjälper helt otroligt inte i syfte som smärtstillande utan att muskulaturen blir mkt bättre, mkt smidigare ganska snabbt efter att man börjat ta dem stelheten försvinner. Att det hjälper så bra borde innebära att det finns en brist på just dessa ämnen i kroppen och tillförsel ger en korrekt balans i kroppen och muskulaturen fungerar som den skall igen. Inte är det doping att tillföra tex fosfor om detta saknas varför skall det då vara doping att tillföra andra kroppsegna ämnen som saknas. Jag tycker mkt på doping listan är egendomligt, att man tex inte får massera med massagemaskin ??? Det är väl ändå för hästens välmående man gör detta, är det doping att vilja ge sina hästar den bästa förutsättningen att prestera bra genom att vara lösgjorda och mjuka i muskulaturen ?
Jag räknar varken MSM eller glucosamin som medicinering utan ett fodertillskott som hästarna mår bra av att få. Alla mina som går de högsta klasserna (svår klass hoppning) får glucosamin i förebyggande syfte. Är ju som sagt en otrolig påfrestning på kotorna vid landning efter hinder i denna storlek, och kan man hjälpa dem att slippa få ont i lederna på naturlig väg så gör jag det.