Mowgli 637

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blåtira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 260
B

Blåtira

Vad vet ni om honom?
Jag har en häst med mowgli som morfar men vet inte riktigt vem han är.
Allt jag vet är det som jag hittat när jag sökt på nätet men det var inte mycket. Det skulle vara roligt att få veta lite mer om honom.

Sv: Mowgli 637

Avkommorna till Mowgli har i stort sett varit relativt grova, haft "stora fötter", hoppat bra, men varit ganska "okänsliga"-dvs ofta haft en rivning.

"Exteriört utlåtande:
"Stor men elegant häst med utmärkt sida, lång väl ansatt hals och stark överlinje. Harmoniskt benad med goda inskeningar. Ganska bra rörelser."

Mowgli 637 har 14 placeringar i svår klass i hoppning. (1988). Han har förutom de svenska tävlingsresultaten 124 placeringar, därav 62 internationella. Han tog sin första seger i GP som 6-åring och vann 1977-79 det tyska hoppmästerskapet för damer.
Mowglis dotter Maranac har blivit West Coast Champion i USA medan helsystern varit uttagen till rikskvalitetstävlan. 1983 fick Mowgli en son godkänd i Västtyskland medan en dotter blev bästa 3-årssto. Sonen Grytåsa Karolus fick betäckningslicens i England 1993. Sonen Morales vann 2 av 3 finalhoppningar vid tyska unghästchampionatet 1986.
1988 blev dottern Bon Ami till honom mest lovande hopphäst på riks.
Mowgli har ett stort antal avkommor som tävlar framgångsrikt i hoppning. 1992 hade han två avkommor i Breeder's Trophyfinalen.

Premierad A."

http://www.svenskahalvblodshingstar.se/mowgli637.htm

Jo dom länkarna har jag också hittat men det är allt som finns, förutom den tråden som finns om mowglis avkommor härifrån 2005.

Det är mer ancans kommentarer jag fiskar efter ;)

Och gärna om det finns nån snäll bukefalist som kanske sett honom på typ bruksprov och minns honom eller som kanske har kvar hans bedöming.
Jag vet att det finns sån kompetens här ;)

Jag har lite "värdelöst vetande" om Mowgli. Vi hade ett Any Question sto som av någon anledning skulle betäckas med Little Boy (vårt första sto). Vi lastade in henne och åkte ner till Penarpsgården. Väl på plats tyckte vi inte om Little Boy, han verkade väldigt nervig.

Vi gick runt och tittade på de andra hästarna i stallet och där stod han :love: som en vit dröm. Vilken hingst! Vacker som en dag och mycket trevlig på alla sätt. Han betäckte naturligt och Lene berättade att han alltid "pratade" lite med stona innan han hoppade upp. Han skötte betäckningen som en sann gentleman!

Jag har hört att han ska nedärva tufft psyke och avkomman vi fick var en tuff dam. Väldigt ädel med lätta gångarter och stor hoppförmåga (gick Breeders mm). Men humöret lägger jag nog på mödernet. Mormor fick en p-piller ampull inopererad för att kunna tävla. Hon gick fälttävlan och var hin håle själv när hon var brunstig.

Mowgli är en hingst som alltid legat mig varmt om hjärtat!

Mvh / Fia

Avkommorna till Mowgli har i stort sett varit relativt grova, haft "stora fötter", hoppat bra, men varit ganska "okänsliga"-dvs ofta haft en rivning.

Vårt sto är undantaget som bekräftar regeln. Hon såg nästan ut som ett fullblod, ädel med lätta gångarter. Dessutom hade hon små söta hovar och var mycket känslig och rättade sig snabbt om hon nuddade en bom! :D

Mvh / Fia

Underbart! Visst finns det många fina hästar efter Mowgli!
Och många på relativt hög nivå-men som sagt -m,an kan plocka en del placeringar även med ngn rivning i "var o varannan klass";)

Vårt sto är undantaget som bekräftar regeln. Hon såg nästan ut som ett fullblod, ädel med lätta gångarter. Dessutom hade hon små söta hovar och var mycket känslig och rättade sig snabbt om hon nuddade en bom! :D

Mvh / Fia

Jag har träffat ytterligare ett sådant Mowgli-sto. Liten, snabb, kvicktänkt och med ett jäkla humör! Men ack så söt....

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: EmelieW
·
Kropp & Själ Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 348
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka