"Mouthing a horse" häst bunden från bett till svans

diabla

Trådstartare
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.
 
Alltså, att ha en unghäst uppbunden med sadel är en sak. Men att binda fast mun och svans? O_o För att lära tygeltag?
Det känns som att hästen bara kommer bli besvärlig att rida och böja ordentlig..
Har aldrig sett något sånt och hoppas jag aldrig får se det!
 
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.
Låter som en cowboy metod ;-)
Har faktiskt läst i nån gammal tidning där de intervjuade en aussie och han beskrev liknande övningar. Tanken är att hästen ska ge efter för trycket. Så i hans ögon är det säkert helt normalt.
 
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.

Kan du inte lite snällt säga att i Sverige har vi slutat med den metoden för att vi har hittat mer effektiva och humana metoder? Och sedan förklara hur vi gör här? Funkar kanske inte men om det gör det så sparar det ju in en massa lidande för framtida hästar. :)
 
Låter som en cowboy metod ;-)
Har faktiskt läst i nån gammal tidning där de intervjuade en aussie och han beskrev liknande övningar. Tanken är att hästen ska ge efter för trycket. Så i hans ögon är det säkert helt normalt.

Låter inte som en normal metod inom svensk westernridning, för att undvika att ditt inlägg skapar missuppfattningar/fördomar om westernridning.
Jag tycker inte att det låter rimligt på något sätt.

Visst kan man använda utrustning för att lära hästen att ge sig själv eftergift, men knappast lämna hästen uppbunden och ensam, och knappast genom att utnyttja svansen.

Något som jag sett göras, och som jag testat själv på en häst, är att dra en tygel genom stigbygeln på westernsadeln, upp till hornet och surra fast änden. Tygelns längd ska då vara så anpassad att så fort hästen ger efter för trycket genom att böja sig eller sänka halsen, åker stigbygeln ner till normalläge och inget tryck finns kvar i bettet.
Ganska odramatiskt, faktiskt. Det enda man behöver är tålamod att vänta ut att hästen förstår hur den ger sig själv eftergift.
Eftersom trycket inte heller är särskilt hårt från början, blir hästen ganska lätt i munnen.
 
Oavsett kan jag tycka att det dessutom är en extrem säkerhetsrisk att lämna en häst utan uppsikt på det viset. Tänk om den fått panik och skadat sig?
Tråkigt att den stackars hästen råkat ut för en sån idiot :(
 
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.

Det rids in hästar på alla möjliga sjuka vis. I Sverige är dock de värsta metoderna inte tillåtna. Så att du inte sett det är inget konstigt.

Men visst vet man att sånt förekommer, dvs fler än den där mannen gör så och det är en etablerad metod.

Man binder dem i sig själv för att de då känner att det just är sig själva de drar i och därför snabbare ger efter än om någon annan håller i tygeln.
De vill att hästen ska ge efter för tygeln och vill lära in passivitet vid böjning.
De tycker nog att de lär in lugn också. På sätt och vis är ju hästen lugn. Men risken är ju att den bara sas stänger av och utåt sett är lugn på så sätt att den är still och har släppt muskelspänningar. Dock kan den vara väldigt stressad inuti.
Det ser inte alltid folk.
De lär in det här för att enkelt kunna ta till böjning och att hästen då ska förknippa det med att stå still och inte fly, bocka, hetsa upp sig etc.
Då kan de säkert sätta sig och rida sen utan att behöva riskera åka av.

Det finns humanare metoder att lära in eftergift och lugn.
Där man heller inte riskerar skada hästen om den väljer att sas gå emot tygeln.
Skulle den bli skrämd, snubbla etc med den där anordningen bunden till truten.. :s
 
igår när jag kom till stallet så ser jag att en liten c-ponny står uppbunden i sin box, med träns och bett. Ett balsnöre har bundits från bettringen till svansen och det är knytet runt svansen. så kort så att hästen måste stå med böjd hals.
hästen står i ett hörn i sin box med huvudet sänkt och ser väldigt sorgsen ut.
min första tanke är, vad i hela världen har hästen gjort, hur han han fastnat så? sen när jag kollar närmare på hur balsnöret är knutet runt svansen så inser jag att det är nån person som jag gjort så här med mening.
samtidigt kommer en häst tränare som några använder i mitt stall och jag frågar varför han har gjort så med hästen. jag blir då utskälld för att jag inte kan någonting om att rida in en häst och att jag inte ska lägga mig i.
gubben blir väldigt aggresiv och jag får tillslut reda på att han har gjort så för att få hästen att böja på halsen vid förande tygeltag.
detta är ju helt sjukt. men sen så har ju gubben rätt i att jag kan inget om att rida in en häst. är detta vanligt? på honom lät det som att det är så här man gör med alla hästar, du har bara inte sett det förrut. kan inte tänka mig det!
har ni sett nått sånt här?
verkar ju som att han är lat och försöker göra nån genväg istället för att lära hästen på rätt sätt?
tillägger att jag bor i Australien och det är mycket som är konstigt här.
Vill man ha en häst med nack och ryggproblem så är det nog rätt metod. Som dessutom bara kommer förknippa bett, tygeltag osv med obehag hädanefter. Även hästar kan få nackspärr.

:crazy::crazy:
Men ska man rida in en häst ordentligt och utan skador är det fullkomligt vansinne och bara totalt idiotiskt. Skrämmande att han anses vara hästtränare :crazy:
 
Jag har aldrig använt någon sån typ av metod! Tycker inte det låter ok! Alla dessa "knep" skapar hästar som böjer på nacken och inget mer.
Istället kan man med ridning och markarbete få hästen att bli lösgjord och ärligt eftergiven i nacken
 
Skönt att höra att det är fler än jag som inte tycker att det är okej och att det finns bättre sätt att lära en häst!

dumma gubbe som fick mig att känna mig som att jag hade gjort nått fel när jag frågade honom vad han höll på med.

gubben hade knutit fast hästen så här mitt på dagen, när det är ganska tomt i stallet, säkert för att ingen skulle se! Jag undrar vilka andra "metoder" han använder sig av när ingen ser.

usch.
 
om du hamnar i ett liknande läge nån annan gång och personen uppträder otrevligt, så är det ju bara att svara att "du har rätt, jag kan inte så mycket om __vad_det_nu_kan_vara___ och jag har aldrig sett/hört talas om den metoden i mitt hemland, så jag undrade helt enkelt varför man gör så".
 
Jag har sett den metoden användas i Sverige av flera olika tränare. Fast det är minst 20-25 år sedan. Meningen är att man ska få en eftergiven häst som är lättstyrd.
Jag hörde en väldigt känd tränare på den här tiden berätta om en Nordsvensk (eller liknande) som var extremt stel och bara ångade på som ett tåg. Den här metoden användes på den och efter bara några gånger så kunde man styra samma häst med "sytråd till munnen".
När jag såg den användas så hade man träns på och band ena tygeln i svansen. Inte för tajt, utan bara så att hästen fick böja halsen. Sedan ville man att hästen skulle röra på sig, i lugn skritt. Idén var att när hästen "gett sig" så skulle den stanna och då skulle man belöna genom att ta bort tygeln från svansen. Detta skulle endast göras av en kunnig person och hästen fick aldrig lämnas själv utan man skulle vara med hela tiden. Det handlade om ett par minuter i varje varv. Absolut inte mer.
Metoden var extremt framgångsrik så till vida att man fick följsamma hästar. Jag kan inte minnas att någon häst mådde dåligt av det, men den användes endast på redan trygga och lugna hästar som inte hade något emot att gå i en liten cirkel.

Jag har inte använt den ska kanske tilläggas och hade jag sett den idag hade jag nog reagerat. Träningsmetoderna har ju utvecklats tills idag.
 
Tycker hela historien är ytterligare ett exempel som finns på hästens huvud-och-halsfixering som finns i alla dicipliner...
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp