Mottagande av importhäst i stallet

J

Jeeves

Har en hyresgäst i stallet som har köpt en ny ponny, import Danmark och som har varit lite småhostig under en period hos säljaren. Vet besiktning är gjord u a enl min hyresgäst och veterinären ska ha sagt att det är vanligt med hosta vid miljöombyte och att det inte är något att oroa sig över.

Nu är jag trots detta orolig för mina unghästar och mina andra inhyrda hästar. En av mina egna tvååringar är en Englands import och han kom hit i eländigt skick förra våren, hostig och dan, vilket ledde till att hela stallet hostade i flera månader.

Vilka prover kan man ta/begära för att få veta om det är en smittsam hosta hästen har haft?

Sv: Mottagande av importhäst i stallet

Kvarka behöver de ju ta skrapprov för att se så det kan ju vara svårt om där inte finns något snor. Vi fick den falska varianten med två fölisar från Tyskland i vintras och det var heller inte kul.

Är det enbart skrapprov som gäller eller finns det någon typ av blodprov för att påvisa kvarka el liknande smitta?

Man kan ta blodprov i samband med skrapprov men kvarkabakterien är ibland svår att skilja ut så ett negativt svar är inte helt tillförlitligt. Vad blodprovet visar vet jag faktiskt inte men knappast kvarka, snarare att där pågår en infektion.

Usch, svårt det här. Vi ska försöka oss på en variant av "karantän" här hemma.

Egen hage, separat från de andra i en vecka. Utfodring och skötsel ute. Är hon host och snörvelfri efter en vecka så ska hon slussas in med de andra successivt, ute. Alla hästarna går f n ute nattetid och tas in för kraftfoder 2 ggr/dagen.

Jag vet inte hur pass luftburet det är men min tanke är att om den inte stallas in på ett par veckor så är risken mindre?

Helt klart mindre risk för smitta vid utegång.

Är det ngn typ av irritation i luftvägarna bör detta oxå bli bättre efter att ha stått ute. Det kn ju ha varit så enkelt som att stallmiljön i salustallet inehöll damm/mögel? En dålig stallmiljö är ju som bekant den vanligaste anledningen till hosta.

Om man läser på kvarka så är rekommendationerna 2 veckors isolering. Ta du den extra veckan för din egen skull.

...och egentligen borde du väl kunna kräva en utredning av orsaken till hostan av din inackordering?

Ja, absolut, men jag känner mig som värsta glädjedödaren och svartmålaren... Jag har ett litet stall med, förhoppningsvis familjär känsla, och det är svårt när de kommer glada i hågen och har köpt sin nya ponny:(

Man blir ju lite besviken på försäljarna av importhästarna som är så oseriösa, att man inte vänta med att annonsera ut ponnyn tills den är helt ok?

När jag fick hem 2 hästar från Holland så hade jag dom i en av mina vinter hagar så långt bort som möjligt från mina andra hästar pga dräcktiga ston o ung hästar. i 3veckor ,och pysslade endast med dom ute i den hagen. märkte aldrig nått konstigt men man vet aldrig, bättre att ta de säkra före de osäkra. efter 2v började jag rida dom lite lugnt.All var grönt. Nu går alla ihop. nu har dom varit hemma ca 2månader och den ena ska jag ut och tävla med nästa helg.
Hoppas den nya äg till sin nya häst har förståelse.
Hon kanske kan låna en häst som sällskap så den slipper gå själv.

Har en hyresgäst i stallet som har köpt en ny ponny, import Danmark och som har varit lite småhostig under en period hos säljaren. Vet besiktning är gjord u a enl min hyresgäst och veterinären ska ha sagt att det är vanligt med hosta vid miljöombyte och att det inte är något att oroa sig över.

Nu är jag trots detta orolig för mina unghästar och mina andra inhyrda hästar. En av mina egna tvååringar är en Englands import och han kom hit i eländigt skick förra våren, hostig och dan, vilket ledde till att hela stallet hostade i flera månader.

Vilka prover kan man ta/begära för att få veta om det är en smittsam hosta hästen har haft?

vi brukar helt enkelt låta dom stå i "karantän".. = 2 veckor i hage separat från de andra. (med vi menar jag min C-tränares gård+2 inackorderingar+ridskola+försäljning m.m. :p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka