Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han hatar metallbett, slänger med huvudet hit och dit. På Beris och Nova går han mycket bättre. Men man vill ju inte använda samma bett hela tiden. Vi har varierat mellan dessa.En ponny jag hjälper till med hade sånt där äpplebett i mjuk plast tidigare, men avverkade dem på löpande band då han lyfte och bet på dem (började så fort man tränsat). Han fick ett vanligt metallbett istället (eftersom det inte blir flisigt och vasst) och så släppte vi ner bettet ett hål, jag tittade och såg att bettet satt ganska nära tänderna -det syntes dock inte från utsidan att det satt såpass högt (det var liksom inte för hårt spänt i mungipan). Men det hjälpte bra att släppa ner det lite, då slutade han bita.
Han hatar metallbett, slänger med huvudet hit och dit. På Beris och Nova går han mycket bättre. Men man vill ju inte använda samma bett hela tiden. Vi har varierat mellan dessa.
Hurdan tejp är betttejp och var köper man sånt?
Jag har också problem med att min häst biter på bettet. Han lyfter det och riktigt gnager på det. Tyvärr så har det lett till något som kallas för betselöverslitning (också kallat bettförslitning, bettöverslitning), vilket innebär att hästen har slitit ner första kindtänderna och kan leda till VÄLDIGT mycket problem om förslitningen fortsätter
Jag har redan konstaterat varför han gör det. Han började pga smärta i kroppen som nu är åtgärdad men ovanan sitter kvar. Men efter mycket provande så har jag än så länge bara hittat en typ av bett som funkar. Ett hävstångsbett. Hästen är mycket känslig men går som absolut lugnast med det, antagligen för att han inte kan lyfta det.
Gummi/plastbett slaktar han fullständigt på en ridtur och latextejpen är helt genomgnagd (prövat 1-3 lager).
Nu är han tyvärr skadad igen (olycksfågel) och om han överlever detta så ska vi prova Pee-wee, jaktkandar och ett bomber happy tounge bett. Vad gör man inte för sin häst...
// En satans massa provade bett liggandes