Motstridig i uppvärmning

downunder

Trådstartare
Postade just i en anna tråd om dagens ridpass och började smått fundera om detta 'fenomen'. Orkar inte skriva om hela texten så kopierar in det jag tidigare skrivit så ni kan läsa:

Jaha...då var min första ridtur får 2011 avklarad. Nu efter att Cassie fått ligga på latsidan under jul och nyårshelgen och endast blivit sparsamt riden, är det dags att sätta igång igen. Det var endel krut i henne, det kändes. Hon ska ju alltid testa mig de första 15 min i uppvärmningen. I dag var det lite mer än vanligt. Hon ville springa ifrån jobb och bestämma takten själv. Helst i övertempo och kort i steget. Tog tag i bettet stundtals. Dock var hon mjukare i munnen än vanligt när hon väl sammarbetade och mjuknade och trampade på rätt bra bak. Körde på tempoväxlingar, halter och övergångar och försökte hålla hennes hjärna sysselsatt med volter och ridvägar. Blir lite på styva linan när andra hästar är i manegen och skulle showa till det lite när vi red förbi galoppande häst i rund corallen bredvid. Tur att man var tillräckligt svettig i baken så satt som limmad i sadeln. Då hon lugnat sig, gett upp med att överta rodret och andra hästarna tränat klart blev det riktigt nice! Hyfsat avslappnad, hyfsat tempo och halterna hon ignorerat i början räckte med att sitta till i sadeln så blev det tvärstopp... inte traaavvvv....skrittttttttt...smyyyyg...stopp...smy yyyg...stopp. Tog det lite lugnt med galopparbetet idag då jag inte ville börja med att överarbeta på en gång. Men efter en rush och 'yesssss back on the track' från tantens sida... fick jag en underbar samlad galopp där hon satte under sig riktigt bra, jag bara njöööööt... låtsades jag var Kyra och bad en tyst bön att det skulle hålla i sig. Ibland undrar jag om jag har en häst med personlighetsklyvning... börjar med en typ av häst och slutar passet med en helt annan.

Nu till mina funderingar... detta mönster dagar sig ofta då jag ska rida ett pass med tanten. Det är ofta en trotsiget hos henne den första delen av passet, där hon testar mig och tycks prova olika medel för att 'slippa' jobba. Och när hon 'gett upp' jobbar hon som en helt annan häst. Mjukare, trevligare och lyssnar på finaste hjälperna. Bra respons och mycket bättre skjut. Hon är nu sju år och jag undrar om detta är något jag bara får finna mig i, att hon är sto och kommer att testa, eller är det 'bratt' beteende och hur kan jag få bukt med det och slippa ha 'disagreements' varje gång vi sätter igång? Är det andra som upplever det här när ni ska rida, får ni liksom börja om om ni inte ridit lika mycket en period? Känns verkligen ibland som hon har personlighets klyvning... :p

Sv: Motstridig i uppvärmning

Det är väl alltid så att både ryttare o häst är lite stela innan man värmt upp. Kräv inte för mkt alltför fort, mkt uppmjukande skritt så ska du se att hon nog mjuknar utan att "sätta emot". Tror inte det är trots utan helt enkelt jobbigt för henne.

Kom även ihåg att varva ner ordentligt efteråt så att ev mjölksyra hinner transporteras bort.

Uppmjukande skrittövningar är inte skritt på fyrkant på långa tyglar utan tex åttvolter med snäll "skänkelvikning" ut o in i volterna för att få upp balansen och länga överlinjen. Halter med efterföljande flytt av bog resp bakdel. mm mm

Prova och se om det hjälper! :bump:

Haha! Så kul att läsa! Jag har oxå en nyss fylda sjuåring som när han har gjort klart allt det där andra viktiga i hans liv - som att kolla på andra hästar och träd och rådjursspår och granar och även bajsat klart och sen även kollat av att jag verkligen tänker rida idag eller inte - kommer han till riktigt bra träning. Efter vilan finns det ju oxå lite mer energi att ta av, så det är ju en bonus när man lyckas få till det sas. För oss vet jag att det handlar om hur jag rider och vilka krav jag ställer. När han fattar att han orkar med de kraven jag ställer ger han allt och tycker att det är kul att arbeta - för det är ju inte jobbigt. Jag tror kanske jag tänker på våra "disagreements" som en blandning av hans temperament och egensinnighet och min kropp som inte riktigt är varm nog att vara tydlig med vad jag vill. När jag börjar peka med hela handen går det oftast ganska fort. :)

(istället för att lite sladdrigt så där hålla ut ett finger åt nåt håll och lixom lite slappt säga "ditåt tror jag att vi ska" :D )

Tack och bock! Ska def testa. Var ett väldigt bra förslag med skritt i åttvolter och skänkelvikning. Om hon fick bestämma går hon helst och lullar på lång tygel, kortar jag så börjar det alltid med ett 'guuuuud vad jobbigt' attityd. Tar tag i bettet ibland och drar tygeln ur handen på mig. Har haft för vana att hänga i handen ibland, men har blivit mycket bättre. Tycker att hon är hyfsat bra musklad så borde inte vara problemet. Men visst, är ju mer krävande att jobba korrekt än att lulla på lång tygel. Jobbar ofta med ett längre skrittpass innan jag övergår till nästa gångart, men kanske jag har för bråttom att plocka upp kontakten och korta upp henne. Frustrerande är dock när det känns att hon faktiskt ignorera mina halvhalter och halter ibland i skritt på lång tygel. I början rent ut sagt skiter hon i när jag ber om halt. Jag sitter till, halvhalt, sitter till... men näe...nobody home. :mad: Och jag vet att hon vet vad jag menar och vill, då jag gör likadant i mitten av passet och då som jag beskrev ovan svarar hon på finlir och jag behöver inte göra mer än sitta lite tyngre i sadeln.

Ha,ha...fick mig ett gott skratt... känner igen mig där... tanten min är en riktig nyfiken gul som alltid ska ha koll på allt och alla runtomkring. Får nästan knacka henne i huvudet och säga hallåååå... fokus här tack! :crazy: Tror mycket på som du, att temperament och egensinnighet spelar roll här.

Jag får typ alltid börja om om det gått en period där jag inte ridit för tränare lika mycket eller om hästen vilat av någon anledning. Det är som om hon glömt bort ALLT vad gäller att 'foga sig' och att arbeta rätt och liknande. Det är ganska frustrerande eftersom man tappar sugen då när man måste börja om hela tiden om det råkar vara något som gör att man inte kunnat rida lika intensivt.

Håller helt med! Trist! Vill ju inte hålla kraken i intensivträning hela tiden bara för att hålla 'minnet' fräscht. :p

I min värld, förutsatt att vi pratar friska hästar, vilket vi ju nu gör, - är det en typisk sto - grej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar