Motor som hackar

Görel

Trådstartare
Moderator
Motorn i min opel började hacka igår och kändes värre när jag körde till jobbet i morse. Motorn låter högt och skakar när jag kör på normala varvtal, det blir bättre när jag kommer över 2500. Det känns som att bilen inte svarar lika bra på gasen som vanligt. När jag krypkörde i bilkö var jag rädd för att bilen skulle stanna.
Inga varningslampor lyser.

Jag sitter på utbildning idag och har inte möjlighet att googla runt men kanske någon på Buke känner igen problemet och vet vad det kan vara? Vågar jag köra hem från jobbet med bilen eller kan den stanna när som helst? Förstör jag något om jag kör? Jag vill helst kunna lämna in bilen på verkstan hemma som jag har förtroende för.

@Görel: Jag är verkligen ingen expert men har den kamkedja eller kamrem? Har du öppnat motorn och kollat om något ser annorlunda ut?

Det låter som något liknande jag råkade ut för med särbons bil i somras (Honda CR-V). Då var det något med ett svänghjul har jag för mig. Jag märkte det i Falun och körde extremt försiktigt hem direkt till verkstaden, 25 km. Det var inga lampor som lyste eller något sådant, bara att den lät för j-ligt och var svag.

Det är jättesvårt att komma med någon kvalificerad gissning, en hackande motor som går jämnare på höga varv kan bero på en massa saker ifrån helt triviala och billiga till mer... deprimerande.
Bland det första jag skulle göra, eftersom det är väldigt lätt och snabbt gjort, är att låta motorn gå på tomgång och öppna motorhuven och titta/lyssna efter tecken på att det läcker avgaser eller olja från överdelen av motorn. Det skulle kunna vara tecken på defekt toppackning, vilket i sig inte är katastrofalt men behöver åtgärdas omgående, och kan göra att motorn går ojämnt.
Därefter skulle jag kolla tändkablarna. Sitter alla i, är alla fräscha? En defekt eller lossnad tändkabel gör att motorn går ojämnt och orkeslöst, framför allt på låga varv, om den ens startar alls.
Därefter skulle jag kolla om det såg likadant ut vid/runt alla tändstift, genom att lysa med en ficklampa ner i "brunnarna" där stiften sitter monterade. Jag skulle titta efter om det ser oljigt eller överhuvudtaget annorlunda ut vid något stift. Ett trasigt (läs: läckande) eller urgängat tändstift gör att motorn går ojämnt.
Sen finns hela paletten med deprimerande orsaker, men man behöver inte ta ut eländet i förskott.

@Görel: Jag är verkligen ingen expert men har den kamkedja eller kamrem? Har du öppnat motorn och kollat om något ser annorlunda ut?

Det låter som något liknande jag råkade ut för med särbons bil i somras (Honda CR-V). Då var det något med ett svänghjul har jag för mig. Jag märkte det i Falun och körde extremt försiktigt hem direkt till verkstaden, 25 km. Det var inga lampor som lyste eller något sådant, bara att den lät för j-ligt och var svag.

Du har rött i att det könns som kamrem/kedja. Jag bytte kamkedjan i maj -15 så den borde hålla fortfarande tycker jag.

Hittade du felet?
Om inte, vad är det för Opel du har? Min Opel Astra (äldre, från 2001) gick som din, blev sämre och sämre tills den dog på låga varv men gick ok på höga. Då var det skit i EGR ventilen som gjorde att den hade fastnat i öppet läge. Bara att skruva loss och rengöra så gick den bra igen (men fick dock rengöra den ett par gånger med ett par veckors mellanrum, men nu har den gått månader utan att jag behövt göra rent).

Dock skakade inte min motor, missade att du skrev det :o

Liknande trådar

Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Fordon Finns det någon bilkunnig som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt med min bil? Har en Opel Vectra. När jag startade den idag...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Görel
·
Äldre Idag när jag åkte på motorvägen mellan Norrköping och Stockholm började plötsligt motorlampan i bilen lysa och bilen började gå dåligt...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden