Motivation?

YorkWann

Trådstartare
Hur får man upp motivationen till hundträning igen? jag hade så gärna VELAT vilja träna. Just nu är det hästarna som är roligt, och hundarna är ju MED, de är ju nöjda. Men jag har ju även lagt ribban innan för Kimi och märker ju att han inte är trött både fysiskt och mentalt som innan.

La ett spår igår, (vilket jag inte gjort på lääänge) och märkte ju hur roligt han tyckte det var, hur taggad han var. Innan dess körde vi ett kortare lydnadspass i paddocken och dagen avslutades med bus i skogen med hundkompisar (varit med hela förmiddagen i stallet med) och för första gången på länge var han trött.

Hålla kurser, MH/MT osv är inte heller roligt längre, inget engagemang på det sättet som förr :(

Iaf tagit paus från klubben denna terminen, (nått MH har jag varit med på men annars helpaus.) Men motivationen för riktig träning har inte dykt upp än.

hur har ni gjort när motivationen tryter?

Sv: Motivation?

Förstår känslan. Jag kom själv in i en svacka kort efter att jag omplacerat en av mina hundar, börjat arbeta och blev gravid. Det var som att musten gick ur mig och ingenting var roligt längre, hur jag än försökte. För min del hjälpte det en hel del att gå kurser. Kurser, som är bra, är för mig ett sätt att öka min motivation att "träna mellan kurstillfällena". Man behöver ju inte gå en kurs som kräver maximalt med träning emellan heller, utan mer en "på skoj"kurs om man känner för det.
Sen har jag försökt att gå på lite föreläsningar, träffat hundkompisar och tränat med dom och försökt att komma igång på den vägen. Jag är fortfarande inte helt där, men det börjar komma tillbaka.
Ibland får man också faktiskt acceptera att det är helt okej att inte alltid känna för att träna en massa. Jag tror faktiskt att det inte gör nånting om hundarna bara får vara med, gå promenader och träna allmänlydnad ett tag. Det viktiga i all hundträning är ju att man har roligt, och utan inspiration och motivation blir det lätt tråkig träning som ändå inte leder någon vart.

Jag har varit mer eller mindre i en svacka sedan i våras. Jag lyckades till slut släppa alla krav på prestation och hundträning, bara morslade runt och gick slutligen en väldigt inspirerande föreläsning och kurs.

Kursen var på bas/grundnivå men en överlycklig, taggad hund och en inspirerande instruktör, fick mig på fötter ett tag. Har dessutom bestämt att ha aktiv vintervila i år. Varför plåga sig, kämpa i kyla och mörker och stressa mot mål som blir måsten och tvång, när man kan busa på promenader, leka med grunderna och mysa i inomhusvärmen?

Jag räknar med att komma igång i mars med en supertaggad hund och massor med energi.

Vet inte om det är ett råd men det är så jag har resonerat och kommit ur svackan.

När min motivation försvunnit ordentligt så anmälde jag oss till vår första lydnadstävling :angel: Jösses vad jag började träna då!
Sedan har det hjälpt massor att göra som apocalypsen skrev, satsa på att ha kul.

Jag förstår dig.

Min motivation försvann helt i April då jag flyttade ifrån min härliga träningsgrupp och privattränare. Sen dess kan jag räkna på en hand de gånger vi tränat.

Så jag tror det är det som behövs, ett härligt, peppande träningsgäng och lite privatlektioner för att få sprutt på allting igen. :)

Håller med om det som sagts i tråden, och särskilt det med att ha bra träningskamrater!

För mig är mina hundvänner extremt viktiga för mig de gånger jag tappar motivationen, att bolla med andra, få hjälp och pepp eller bara umgås med de som förstår hur det är att vara hundtokig ;).

Även att se till att få massa variation i träningen, testa nya grenar, fokusera på andra moment osv hjälper mig att hålla motivationen uppe.

Senast ändrad:

Haha just det, du bor ju här igen nu! :D

Tisdag funkar inte, men vi kan absolut ses nång dag! :)

När jag blir så brukar jag behöva vila lite. Vila från allt vad hundträning innebär och bara gå tänka i skogen med långa skogsprommisar.

När jag tappar motivation brukar jag snoka reda på om det går av några tävlingar i krokarna. Sen åker jag och tittar på alla duktiga hundar och förare!

Jag brukar även passa på om det är någon lite kändare föreläsare i området att försöka komma med.

Det är vad som motiverar mig, men mest är det nog det översta, för jag är tävlingsmänniska ända in i själen! :o

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 246
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 295
Senast: Virrvarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka