Motionsträning

A

Austarla

Hur gör ni när ni skall motionera era hästar?? Självklart kan mina röra sig hur mycket de vill i hagen, men speciellt haflingern rör sig inte så mycket som jag skulle vilja. :smirk: Jag har hört en del som cyklar med hästen, andra som går ut och går, en del som longerar och ytterligare de som kör bil med hästen. (Ok, kanske inte en barockridningsfråga, men om man rider barock kan det ju ibland bli lite mycket skritt...:angel: )

Sv: Motionsträning

Hörrdu du!

Att inte rida hästen allsidigt är det värsta fel man kan göra överhuvudtaget!

Självklart ska hästen ridas ut i terräng i alla gångarter ÄVEN om man rider sk barockridning (eller vad man nu väljer att kalla det hela).

Helst ska den ut i naturen lika mycket som den rids och derssyrövas på fyrkantspåret, dvs lika många gånger per vecka inte tidsmässigt sett för då blev det korta skogsturer.

Minst en timme åt gången och gärna mer ut i terräng. Långa skrittpass, sjyssta travpass och en och annan glad galopp!

Naturligtvis ska du som ryttare inte slarvrida utan hela tiden tänka på samma saker som du gör under dressyrövningarna.

De flesta dressyrövningar tränas med fördel i terräng och blir dessutom roligare att göra då!

Har man en häst som håller för det kan man gott hoppa ett och annat litet hinder också!

/KT

Jag är ju ingen barockryttare, men jag rider dressyr varannan dag och ut (ofta kondition) varannan. Har ingen hoppsadel nu så det gör jag inte så mycket.
Hästen gillar att komma ut!

Bara en intressant tanke på detta med kondition, jag läste häromdagen om ett projekt där man (kort sammanfattat) jämförde en kontrollgrupp, en sjukgymnastgrupp och en feldenkraisgrupp. Man hittade en del andra skillnader - men appropå detta med kondition så hade man oväntat nog sett att feldenkraisgruppen hade ökat sin kondition "signifikant" vilket inte de andra hade gjort. Intressant eftersom det inte fanns något inslag av fysisk träning i feldenkraisgruppen, men det fanns det i sjukgymnastgruppen.

Bá en tanke......

:idea: Därför jag alltid tjatar om Nervystemet :p

KungTulle: Bra inlägg!! Har aldrig förstått varför det skulle vara slut på Uteritterna bara för att man rider Barock.

Austarla skrev:
ytterligare de som kör bil med hästen.
Ööh, hur gör man då man kör bil med hästen :confused: ?

Jag brukar köra mina hästar mycket. Dels tycker jag det är roligt själv, man kan ta med familjen i kärran / släden och vara litet social för en gångs skull, men också förstås för att det gör gott åt hästarna att trava på i god fart utan nån ryttare på ryggen som skumpar hit och dit ;) .
Båda hästarna älskar att bli körda!

Me to......
Jag tror att folk idag har alldeles för lite fokus på och förståelse för hur mycket det neurologiska betyder..... I en perfekt värld skulle allt bara varit fysisk träning av olika sorter, för alla människor skulle redan veta hur man använder sin kropp, de skulle känna sina kroppar och röra sej "i harmoni med sej själva", de skulle ha ett effektivt och friskt rörelse och vanemönster. Men så ser det inte ut.
Och tänk vad friska folk hade varit ifall det fanns lite mer öppenhet runt somatisk pedagogik :p (är jag övertygad om i alla fall) - om det kunde införas lite ki och feldenkrais-övningar på skolgympan så hade vi mycket vunnet ;) ??

-> Psycho
Vet inte hur det är med att lägga ut namn men det är väl offentliga projekt?
Jag läste om det i boken Feldenkraismetoden av Jan Grönholm men jag antar att det går att hitta mer info om projektet på annat håll också? I alla fall som jag förstår det så är det vid Saab-Scania i Södertälje man genomfört det. Kan inte svära på vem som skulle varit projektledare - Jan Grönholm har skrivit om projektet. Företagsläkaren INga Lundblad var dte som fick "idén" från början som jag förstår dte.
Kanske ger något att googla namnen?

Skulle vara intressant att veta hur de mätta kondition och vad de menade med kondition (om det var syreupptagningsförmåga?), stod det någonting om det? Det är ju svårt att öka syreupptagningförmågan om man inte utför arbete som ökar kravet på detta (dvs ökad puls, anfådd osv) och vad jag vet gör man inte det i Feldenkrais? I så fall är det verkligen intressanta resultat!

Som huvudsakligen distansryttare så rider jag förstås mestadels ute. Faktist så rider jag dressyr eller western (vi kan kalla det dressyrarbete för det är ingen skillnad i grunden, bara i övningarna) på ridplanen endast en gång i veckan.

Däremot så skrittas min häst ett pass per vecka i högt tempo, ca 1 timme eller mer. Ger bra kondition, och lösgörande för musklerna. Ibland promenerar jag bredvid, ibland sitter jag på.

Distansryttare får ofta frågan om de öht rider dressyr (kolla distansforumet där det just nu finns en aktuell fråga om detta) och det är klart att vi gör. Men vid distanspassen så är det en annan sorts dressyr vi fokuserar på, dvs den som är lydnad, avslappning och balans och även rakriktning. Så även om jag gör en skogstur så ska alltid hästen lyda hjälperna, slappna av, röra sig balanserat och rakriktas vid behov, för gör man inte det så lägger man bara muskler efter fel rörelsemönster.

Så ett dressyrpass, ett skrittpass, ett utepass, ett styrkepass (klättring, backintervaller, snöpulsning, mm) och ett tömkörningspass per vecka plus övriga uteritter. Skillnaden mellan distans och uteritt är att man fokuserar mycket mer på långa, långsamma travpass, mäter med pulsen med mätare och har en exakt plan som man iaf försöker följa.

Skritt och trav ger bästa konditionen i förhållande till hur lite det sliter på kroppen.

/Camilla

Lite intressant (en inofficiell fallstudie :p ) är att när jag för ett par år sedan blev ganska stillasittande och inte rörde mycket på mig, men sjöng väldigt mycket, så förbättrades min kondition (subjektivt, mätte ju aldrig).

Jag lärde mig helt enkelt kontrollera andningen på ett annat sätt och kunde hushålla med den på bästa sätt vid ansträngning.

Jag har sjungit mycket genom hela livet (gått i musikskola etc), men det var först för ett par år sedan när jag kombinerade sången med mer kroppsmedvetande och verkligen hittade olika sätt (fler än de jag fått lära mig tidigare) att andas/sjunga på som det blev den förändringen.

KungTulle skrev:
Hörrdu du!

Att inte rida hästen allsidigt är det värsta fel man kan göra överhuvudtaget!

Självklart ska hästen ridas ut i terräng i alla gångarter ÄVEN om man rider sk barockridning (eller vad man nu väljer att kalla det hela).

Helst ska den ut i naturen lika mycket som den rids och derssyrövas på fyrkantspåret, dvs lika många gånger per vecka inte tidsmässigt sett för då blev det korta skogsturer.

Minst en timme åt gången och gärna mer ut i terräng. Långa skrittpass, sjyssta travpass och en och annan glad galopp!

/KT

Jo, det är ju sant... men om man skall ut och rida exempelvis en timme så krävs det ju en mycket stark häst. :o Jag dressyrtränar vanligtvis inte i skogen. Skogsritter för vår del är lite "fritid".:p Därför kommer han ju bära omkring mig till största delen med ryggmuskulaturen och det klarar han bara ca 30 minuter. Så jag tycker det är skönare att gå ut och springa (trav galopp:D ) med honom. Men det är ju roligt att variera det lite också...

evis skrev:
Bara en intressant tanke på detta med kondition, jag läste häromdagen om ett projekt där man (kort sammanfattat) jämförde en kontrollgrupp, en sjukgymnastgrupp och en feldenkraisgrupp. Man hittade en del andra skillnader - men appropå detta med kondition så hade man oväntat nog sett att feldenkraisgruppen hade ökat sin kondition "signifikant" vilket inte de andra hade gjort. Intressant eftersom det inte fanns något inslag av fysisk träning i feldenkraisgruppen, men det fanns det i sjukgymnastgruppen.

Bá en tanke......

Väldigt intressant!! :idea:

Britta68 skrev:
Austarla skrev:
ytterligare de som kör bil med hästen.
Ööh, hur gör man då man kör bil med hästen :confused: ?

Jag brukar köra mina hästar mycket. Dels tycker jag det är roligt själv, man kan ta med familjen i kärran / släden och vara litet social för en gångs skull, men också förstås för att det gör gott åt hästarna att trava på i god fart utan nån ryttare på ryggen som skumpar hit och dit ;) .
Båda hästarna älskar att bli körda!

Man sitter i bilen och håller hästen i ett grimskaft ut genom dörren så får den springa bredvid. Har aldrig testat det själv :crazy: :smirk:

Ja, det skulle vara så härligt att kunna köra!! Tyvärr så råkade min häst ut för en olycka och kan inte köras mer...:cry: men vad jag hade velat göra det i annat fall!

Intressant, jag är säker på att genom sången så frigjordes bla andningen och diafragman fick frihet att arbeta på det optimala "naturliga" sättet. Så fungerar det ju med feldenkrais, basal kroppskännedom mfl. Märker också stor skillnad när jag tränat basal kroppskännedom under en tid, att andingen blir friare och orken ökar.

Jaja detta kanske inte faller under trådskaparens ämne från början... :)

Jag brukar promenera mycket med min häst. Inte speciellt långa sträckor, men speciellt nu när det är så lerigt och blött att han inte rör på sig så mycket i hagen försöker jag hinna gå en liten bit per dag åtminstone, speciellt om jag inte hinner rida. Så får han se nåt annat än leran och staketet och jag hinner pussa lite på honom samtidigt. ;)

Det här är alltså en häst som behöver få upptäcka att människor inte är så hemska, när allt kommer omkring. Känns mer som att jag umgås med honom när jag promenerar bredvid än när jag sitter på. Fast i somras måste det ha gått lite till överdrift, för när jag (för andra gången samma dag) kom promenerande med pållen förbi en gård, kom en kvinna ut och sa "Jag tror att du har missförstått nånting nu, det är faktiskt meningen att man ska RIDA på sådana där." :D

ut och promenera med hästen.. Nu på vintern är det ju bra träning för hästen att pulsa i snön och mysigt är det men klä på dej mycket kläder. Annars tycker jag att longera är bra.

I paddocken eller liknande när det är utbildning av häst och ryttare som gäller så rider jag givetvis enligt AR.

Rider jag ut dock så är det långa tyglar och alla gångarter som gäller. Min häst är int stark m.m. nog att gå ute i en bra form än och skulle bara få träningsvärk av det och bli frustrerad över att hon inte orkar.
Ju bättre hon blir eller vilken häst det än är jag rider desto mer ber jag om ute.

Så resonerar jag. Varför ta bort leken utomhus. Blir lite semester för både häst och ryttare. Sedan när häst och ryttare är så bra att det är en lek att rida och gå i en bra form ja då kan man ju tillämpa det ute.

My ideas...sen om det är vettigt eller inte är en annan femma. ;)

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9