motions träning

sara_18

Trådstartare
Hejsan. Ja behöver lite tips hur man motionera sin häst på bästa sätt, vi har byggt upp lite muskler nu så. vad bör man tänka på när man ger sej ut, vissa skydd, hur långt bör man springa, är galopp eller trav bäst, hur länge bör man hålla igång innan man tar en skrittpaus? Har en häst som är i medelkondis. Sen en till fråga, va tycker ni om stretching efter ett träningspass bra eller dåligt?
taksam för svar =)

Sv: motions träning

I vilket syfte ska du konditionsträna?
Få bättre kondis till långritter?
Träna inför distansridning?
Träna upp kondis inför någon särskild inriktning t ex dressyr, fälttävlan eller hoppning?
Starta i Monté?

??

Känns som att uppläggen kan skilja lite beroende på vilket syfte man har. Har jag själv inget av ovanstående syften tränar jag hellre styrketräning + gymnasticerande träning än konditionsträning. För att inte slita på hästen i onödan. Men det är jag det! :p

Mer hobby ridning,(dressyr,hoppning å skogsvandringar) men ja tänkte så han fick upp lite flås =) Tänkte ju inte träna så allt för mkt men till en början då de känns som han inte får upp flåset när ja rider i paddocken.

Jag gillar kombination av galopp/skritt men i ganska lugnt tempo så hästen får sträcka ut men ändå inte går snabbt. Om man har en häst med balanserad galopp som inte blir het av det.
Intervallträning likaså, det är kanon om de inte blir för heta för att varva ner mellan intervallerna.

Tänk på att en avslappnad form är guld även om man "bara" konditionstränar!

När jag tränar kondis blir det intervaller med mest skritt och galopp.
Men för det mesta kör jag styrka med mycket samling och ganska mycket klättring för att stärka ryggen. Även mycket öppna och sluta, men bara skänkelvikning lite då och då eftersom någon som höll på med akademiskt talade om för mig att det inte var så jättebra att göra det för ofta. (Jag kommer tyvärr inte ihåg varför :crazy: )
Eftersom att traven enligt vissa studier visar sig väldigt påfrästande för hästen (jag vet inte om det stämmer men ändå, bättre att vara på den säkra sidan :grin:) brukar jag ta med min häst ut i skogen och springa med honom. Bättre för hästens rygg samtidigt som man själv får sig ett rejält pass ;)

Det blir ett vridmoment i skänkelvikningar som kan vara slitande i längden = anledningen att man helst inte ska rida för mycket skänkelvikningar!

Jag gillar kombination av galopp/skritt men i ganska lugnt tempo så hästen får sträcka ut men ändå inte går snabbt. Om man har en häst med balanserad galopp som inte blir het av det.
Intervallträning likaså, det är kanon om de inte blir för heta för att varva ner mellan intervallerna.

Tänk på att en avslappnad form är guld även om man "bara" konditionstränar!

Beskriv lite mer hur du gör,låter som en bra övning jag kan rida ute efter vägarna nu när det är för geggigt att ta sig till ridhuset/paddocken:idea:
Skritten mellan galoppen,rider du den samlad el på lite längre tygel?

Beskriv lite mer hur du gör,låter som en bra övning jag kan rida ute efter vägarna nu när det är för geggigt att ta sig till ridhuset/paddocken:idea:
Skritten mellan galoppen,rider du den samlad el på lite längre tygel?

Haha om det ändå vore så väl! :D
Jag rider inte konditionsträning själv nuförtiden, har inget behov av det, och kusarna har inte balanserad galopp och blir för heta av intervallträning! ;)

Men OM jag nu hade gjort det så skulle jag vilja ha skritten svagt samlad men ändå avslappnad, om du hänger med? Inte korta tygeln för mycket utan låta hästen välja huvudposition (dock inte hög, spänd) men ändå ha den såpass samlad i kroppen att den inte tappar strukturen, gärna variera lite med öppna/sluta.
Sen kan man ju variera det med att ge helt fria tyglar i skrittintervallerna för att låta hästen pusta och samla ihop lite innan det är dags för galoppen igen.
Man känner nog vad som funkar för sin egen häst - vad som gör att den känns mjuk och framåt utan att bli överilad.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar