Motions galopp

C

Capriole

Har någon bra tips hur jag får upp min hästs kondition? Jag motions galopperar honom lite nu... men när har inte orkar mer ( han orkar ganska många varv runt paddocken ) bryter han av. Hans galopp är väldigt fin och han har tora vägvinnande språng för att vara D-ponny. Han är lite mer som en stor häst. Han blir rätt stark i galoppen. Men som sagt vet någon hur jag får honom i bättre kondition för min så kallade "motions galopp"...:d tack/ Petra

Sv: Motions galopp

intervallträning är bra (ute i skogen):) galoppera i ca tre min (kortgalopp) vila tre min upprepa detta tre ggr ;) om du vill veta om/hur fort konditionen ökar så kan du ta pulsen och kolla andningen efter varje galopp :bump: obs om aningen är fortare än pulsen (efter tre min så vila ca en min till och om den inte har gått ner så KAN din häst vara sjuk! obs: om du vet att din häst inte orkar galoppera så länge så räker det med bara 1-2 min!

jag igen :rofl: galoppera inte i paddocken det sliter för mycket på hästens knän i svängarna.

varför motions galopperar du i paddock? Det ska göras ute i terrängen, annars sitter du bara och sliter på hästen.... galoppera i långsamt tempo ute i terrängen, växla tempo, öka och minska, galoppera i sluttande backar uppför osv osv. Mycket mer effektivt för den effekt du letar efter.....

Till att börja med behöver man veta hur hästen kondition är. Att den "orkar ganska många varv i paddocken" för att sedan bryta av säger mig ingenting. Har den varit konvalescent? Varför är den i dålig kondition? Galopp är inte den bästa gångarten för att få upp konditionen, du vill ha en uthållig häst, och det får du bäst genom att trava långa sträckor (utomhus!).

jag har itne orkar läsa ovanstående.

Men fr det första

- motionsgaloppera itne i paddocken.
- gör det ute i skoen på vägar och gräs odyl.
- Öka galoppen och steglängden 10-20 m. galoppera i ett lungt tempo 10-20 m snabbt tempo 10-20 m osv.

Att motionsgaloppera i paddock ger bara dåliga ben. Motionen tränar du bäst genom intervaller på rakt spår och långa spår.

Capriole skrev:
/.../Jag motions galopperar honom lite nu... men när har inte orkar mer ( han orkar ganska många varv runt paddocken ) bryter han av. /.../

Det låter egentligen inte som om det är fel på kondisen, utan att det bara är TRÅKIGT !!! Tänk dig själv att bara galoppera runt, runt, runt i paddocken. Nej, ut med er i skogen och på fält. Där kan du dels jobba honom i galopp, men även i trav. Jag anser att långsam trav och galopp i intervaller är det bästa för att stärka konditionen. I boken "Unghästar" av Andersson Lindberg finns bra tips om intervallträning.

LYCKA TILL!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat