motionera en halt häst

vinkelina

Trådstartare
med risk för att få alla emot mig.

min häst var halt i lite mer en en vecka. i måndags blev hon igångsatt av min hästskötare, som även red henne tisdag, hon haltade inte, men lär ha varit ganska stel. jag let henne vila på onsdag, då jag skulle på lektion på torsdag.

hon markerade nog, men verkade ändå nöjd o glad, så vi bestämde oss för att testa en 20 min, ifall det skulle bero på stelhet. vilket det tyvärr inte gjorde. ridläraren tyckte att jag nog skulle ha kunnat forstätta iom att hästen inte tycktes ha ont, jag hade väldiga problem med att få henne att hållas lugn, för i en lugn trav "halta" hon inte, men när jag släpte långa tyglar så ökade hon farten, vilket ledde till att hon haltade tydligare. i galoppen var hon ren, vi testade lite, men jag valde att avbryta.

kollade egenom benen sen, båda var varma, men det tror jag beror på att jag hade lånat benlindor av stallet (brukar annars rida utan) som var med fleece innerst. spolade båda benen med kallt vatten, och då var de svala. hon hade inte ont nånstans, inga direkta svulnader.

så det blir halv havreranson nu, o skrittpass då hon har så otroligt mycke energi.

men är det fel, för man märker klart o tydligt på henne att hon VILL jobba, hon är en häst så vill hon inte göra nått så gör hon inte det.

en häst som tydligt markerar på vänster fram i trav, men som frivilligt ökar farten, vilket leder till större linkande, men ÄNDÅ frustar o är nöjd

Sv: motionera en halt häst

Ta hästen till en klinik och gör en hält utredning. Även om hästen är glad och framåt så riskerar du att den blir ännu mer skadad om du inte kollar upp vad hältan beror på. Min häst var jätte pigg och glad när han hade en hovbens inflammation, men jag skulle aldrig drömma om att rida en halt häst.

Åk på klinik och ta reda på varför hästen är halt. Något är fel och om man inte gör något åt det så lär problemet förvärras eller andra skador tillkomma.

Rid inte.
Ta ut vet så du får reda på vad som orsakar hältan / markeringarna.
Ta tag i problemet nu, annars är risken att hästen får stå längre än du tänkt. ;)

Förstår inte varför det skulle finnas en enda anledning till att motionera en halt häst?

Om hästen var halt i en veckas tid är det väl hög tid att ta veterinär. Låt hästen vara och ring veterinären.

Du riskerar att förvärra skadan om du rider! Ring och boka tid för hältutredning i stället, och ta bort havren helt (eller ge en näve så att hon inte behöver bli avundsjuk när de andra får).

Om hästen inte är jättehalt och inte svullen eller varm hade jag dock låtit den gå kvar i vanlig hage.

Du riskerar att förvärra skadan om du rider! Ring och boka tid för hältutredning i stället, och ta bort havren helt (eller ge en näve så att hon inte behöver bli avundsjuk när de andra får).

Om hästen inte är jättehalt och inte svullen eller varm hade jag dock låtit den gå kvar i vanlig hage.

:bow: Precis!
Om hon nu blir hysterisk av att inte motioneras så gå korta promenader med henne på mjukt underlag...för jag antar att hon inte visar hälta i skritten?

varför rider du lektion om hästen varit halt hela veckan och bara varit bra i några få dagar??:crazy:

boka tid på klinik och gör en ordentlig utredning. Rider du så kan du förvärra skadan.

nå, jag red på lektion, för att vi skulle göra lätta arbeten, bara skritta o trava på raka spår, galoppen skulle jag stå över.

men tycker ni att det är bättre att hon gjorde som igår då, hade tagit sats från andra ändan av hagen (kanske 10m) galopperat för att sedan HOPPA ut ur hagen o ha värdens cirkus på stallområdet. hon går i en ganska pyttehage redan nu, de håller på att renovera de gamla, så det får nu plats med två hästar (är egentligen tänkt för en, men hon kan inte gå ensam) är bara elstaket runt, hon är rädd för elen, men hoppar i alla fall ca 70 cm, i lera.

att åka till en klinik är inte det lättaste här. har ca 300 km enkelväg, jag får inte köra transporten själv, så först måste jag själv ta ledigt, o sen be någon anna att ta ledigt från arbetet för att köra mig. *suck*

pratade med vet första veckan, men iom att hovslagarn var ute samma vecka, o hon var normla så skulle jag vänta, o sen sätta igång henne. men blir väl att ringa på nytt nu.

hon for för tillfället 1/4 l havre, mest för att tugga på, annars står hon o sparkar i väggen

Men det är väl klart hästen är pigg när du ger den kraftfoder? Ta bort all havre och låt hästen vila och gör en hältutredning. Hästar funkar inte som männsikor som tänker att om man har ont kanske man inte ska anstränga sej, dom funkar inte så.

Att det är långt till klinik är ingen anledning till att rida en häst som haltar så tydligt. Hoppar hästen ut från hagen så ställ hästen i en box där den inte kan hoppa ut så den inte riskerar att skada sej ännu mera.

Sen låter 70cm i stakethöjd väldigt lågt? Brukar man inte ha runt 1,50m iallafall normalt?

Senast ändrad av en moderator:

Fast även om hästen lever rövare i hagen motiverar det ändå inte att rida den om den är halt. 70 cm staket verkar för övrigt livsfarligt, runt 120 är väl standard?

Förstår att det kan vara besvärligt med att ta sig till klinik etc, men som sagt, man rider ändå inte halt häst, oavsett om den är stallmodig eller ej. Hur pass hästkunnig hemma vet har du? Du kanske kan börja där? Och ta bort havren helt, ge ett par äpplen eller morötter i stället om hästen är så laddad som du beskriver, samt sätt den i hage med riktigt staket alternativt i värsta fall låt henne stå inne. Du kan ju även promenera henne vid hand så att hon i alla fall får "göra" något om hon blir prillig av att vila helt.

Lycka till!

Senast ändrad:

nå, det är inte regelrätt ridning som jag tänker på, utan snarare, är det ok att skritta 20 min i lugn takt. är det bättre då att hon härjar håller på, eller att jag "rastar" henne under kontrolerade former

och vad skall jag göra med hagen, då stallägaren har rivit alla ordinare hagar? detta är enda som finns, om jag inte släpper henne i "sommarhagen" med 15 ridskolehästar.

Om du inte har någon annan hage att tillgå än 70 cm- staketshagen eller jättehage med 15 hästar hade jag låtit henne stå på box om jag var du. I första hand hade jag promenerat med hästen vid hand, gärna flera gånger om dagen om du har möjlighet, annars en längre promenad dagligen, såtillvida hon inte haltar i skritt eller är väldigt svullen, då räcker det med en eller helst flear korta promenader på kanske 10-15 min per gång. Om hon är heltokig att leda, så sitt ovanpå om det är enda alternativet, men som sagt gå med henne i första hand.

Lycka till:)!

du kan väl gå promenader med henne. så länge hästen är ren i skritt är det oftast bara bra att den får röra sig lite. men bara i skritt och inga långa sträckor.

Om man verkligen värnar om sin hästs hälsa låter man den hellre vila några dagar för mkt än för lite. Att rida lektion på en häst som markerar är hur korkat som helst och vittnar mer om hur gärna du vill rida än vad du anser vara bäst för hästen.

Vissa rörelseproblem kan kräva sjukgymnastik där ridning KAN vara inkluderat. Detta är alltså i de fall där man fått en diagnos och träningsråd av veterinär + sjukgymnastteam, inte när man inte har en aning om varför hästen är halt eller kanske ens vilken led som är drabbad.

Om din häst har sådan överenergi bör du ta bort havren. Att skritta 20 min uppsuttet tror jag varken gör till eller från, hon lär nog räjsa i hagen ändå. Personligen har jag svårt att se att 20 min uppsutten skritt skulle göra någon skada, men eftersom du inte har någon diagnos på hästen är det omöjligt att säga. En senskada t ex kommer definitivt att förvärras.
Lektionsridning är, oavsett orsak, urdumt. Och "har inte ont" - en markering eller hälta är liktydigt med smärta.

Hängna enligt zickzackprincipen så kan hon inte ta fart. Eller gör en sjukhage med ordentligt staket. Eller boxvila tills du får tid på kliniken. Har ni fö inga veterinärer som åker ut i dina trakter?

ta hästen till klinik, att skylla på att det är för långt är fruktansvärt onasvarigt. Förstår inte hur du kunde låta det gå en vecka o sen börja rida utan utredning!
Boxvila o flera korta promenader om det inte finns tillgång till hage.

Alla rekomenderar vila jämt och ständigt.
Jag tycker Ni gjorde rätt som lät hästen gå lugn motion i början av veckan, men helt fel att åka iväg och träna.
Låt hästen gå i hagen som vanligt med de andra hästarna som den är van vid, och ge hästen rejäla skrittpass varje dag. Vid hand eller ridning. 1 timme. Blir den sämre av det, låt vetrinär undersöka.
gulan

träningen hölls där jag har hästen, jag frågade ridläraren före, hon lovade att anpassa åt mig, så allt känndes lugnt, pluss att jag hade låtiti hästen vilat dagen före. tanken var att vi bara skulle testa skritt o trav. men det blev en långsida i galopp bara för att vi skulle se hur hon gick. och jag red bara 30, använde benlindor som extra stöd, rider utan annars och spolade med kallvatten efteråt, vilket inte var uppskattat av lilla damen som bara stod i vifta med sina ben

Låter ju helt vansinne i mina öron(ögon) att rida en häst som visar hälta! Dels för att hältan är outredd och dels för att ge hästen mer belastning utöver sin egen kroppsvikt genom att sitta på henne. Promenera om du tvunget måste röra på henne.Men för sjutton gubbar ta ut vet eller åk till klinik. Hälta uppkommer ju av smärta,svullnad av någon anledning varför då inte vara rädd om djuret och låt det undersökas av kunnig person som ex vet :devil:

Sen vad ridskolelärare säger struntar jag blankt i ...De har ingen vet utbildning.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder...
Svar
9
· Visningar
5 099
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025