motionera en halt häst

Sv: motionera en halt häst

Du har ju skrivit förut och jag har redan svarat till dig.

Nu har jag inte läst tråden alls så jag kanske upprepar vad folk säger. Men du ska INTE sitta upp och rida på en häst som haltar!!!!
Min häst skulle mer än gärna springa järnet även om hon var halt. Vissa hästar är sådana. Man kan inte säga "Min häst är halt, men den har inte ont.. och hon vill jobba så jag tänker rida henne ändå".
Hästen kan mycket väl ha ont, men viljan att jobba överväger det. Hästar förstår inte att de snabbare blir friska (och kan jobba bättre) om de vilar, men det borde du förstå!

Ta hästen till veterinären!

Av detta kan man dessutom sluta sig till att din ridlärare är totalt inkompetent. Anpassa träningen efter en halt häst? Om hästen visar smärta redan i traven - varför alls galoppera? Galoppen är inte direkt en gångart som man kan bedöma graden eller typen av hälta i.

Om du skadar ett ledband och har ont när du går, testar du då att hoppa hage för att se om det känns bättre?

Ja du lär garanterat få alla emot dig.
Man rider INTE på en sjuk/skadad häst. Hälta ingår där.

Sen att skylla på ditten och datten istället för att åka till vet. är totalt oansvarigt.
Har man djru så har man en skyldighet att se till deras bästa!

Min häst är just idag på en klinik 6 timmar hemifrån :grin: .
Jag, min far och min syster har tagit ledigt tre dagar från jobbet eftersom hon ska vara där i tre dagar. (Känns lite onödigt att åka hem emellan.)

Kan/vill/whatever du inte åkja till vet. så sälj häststackarn.

:mad:

Ta ut en vet till stallet då eftersom du inte kan komma till klinik ;) men som dem andra säger så rider men INTE på en halt häst. OM ajg avr du skulle jag max låta det gå 2 veckor innan jag tog dit veterinär , låt hästen vila eller skrittas :)

jag förstår inte vad problemet är egentligen?
hästen är halt= ta ut vetrinär- som kommer förmodligen hänvisa dig till kliniken eller så kanske vet. finner felet.
30 mil till kliniken är ca 3,5-4 timmars restid. enkel väg. när jag åker till klinik så har jag oftast 2,5 timme. enkel resa. och jag har tagit ledigt från jobb/studier för annans hästar!!
jag tycker du är lite "lat" när du påpekar om 30 mils resandet som tar ca4 timmar att åka, är inte det värt att ta för att få en frisk häst?

visst säkert inte kul att be nån att köra hästen dit osv, men vad har du för val?
bara och ta tag i problemet- ringa vet.!!!
se till att reda ut varför hästen haltar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder...
Svar
9
· Visningar
5 099
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025